Jag märkte för ca 2 veckor sidan att ratten börjar skaka/vibrera lätt då och då. Detta har fortsatt sedan dess och idag när jag körde på motorvägen vibrerade ratten mer än tidigare och helt plötsligt blev bilen svårstyrd. Den drog åt vänster och åt höger. Fick parera och sänka hastigheten från ca 90-100 km till 70-80. Då verkade den fungera igen, så jag körde långsamt hem.
Jag fick inte några indikationer på fel i displayen. Bromsskivorna är kollade för ca 1,5 månader sedan. Däcken är nya och justerade för ca 1,5 månad sedan. Den har också varit på besiktning för ca 1,5 månader sedan.
Vad kan det vara för fel på den stackars bilen denna gång?
Senast redigerat av niska (2 januari 2018)
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Balanseringsvikt låter som en snabb och billig sak att fixa. Men om det är länkarmslagring/gummibussning i framvagnen - hur lång tid tar det för en verkstad att hitta att åtgärda sådant fel?
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Man hissar upp framvagnen/bilen. Tittar på bussningarna och bryter lite med ett spett för att se hur mycket det rör sig.
Är bussningen riktigt dålig räcker det med att titta på dem. De bussningarna går relativt lätt att byta men de kostar en slant.
Då din bil har fyra spindelleder så kan någon av de övre vara dåliga. En del besiktningsgubbar orkar inte lyfta Passat/a4 som man ska och kolla de övre lederna ordentligt.. Men förmodligen har du en eller flera bussningar som är mjuka.
Har felet kommit från ingenstans eller har det blivit värre och värre? Tänker att du kanske smällt i en trottoarkant eller liknande och fått taskig hjulinställning annars..
Kan ni länka till de fyra bussningar (själva produkten) som passar min bil? Jag är inte säker på exakt vad som åsyftas.
Det är möjligt att jag kört på någon kant. Vad jag kan minnas kom problemet plötsligt och har blivit lite värre och värre senaste två veckorna.
Om du går in på valfri site som säljer delar till din bil och så kollar du på spindelleder, så ser du att man köper en komplett länkarm till varje spindelled. I ena änden har du leden och i andra änden har du en bussning.
Kan ni länka till de fyra bussningar (själva produkten) som passar min bil? Jag är inte säker på exakt vad som åsyftas.
Det är möjligt att jag kört på någon kant. Vad jag kan minnas kom problemet plötsligt och har blivit lite värre och värre senaste två veckorna.
Om du går in på valfri site som säljer delar till din bil och så kollar du på spindelleder, så ser du att man köper en komplett länkarm till varje spindelled. I ena änden har du leden och i andra änden har du en bussning.
Föreslår att du kollar alla i styrsystemet ingående kulleder/styrstagsändar. Det du beskriver liknar något som brukar kallas "dödswobbling". Försvinner när man sänker farten till runt 70 km/t för att återkomma när farten ökar. På en del bilar kan det vara styrdämparen som är slut, men det tror jag inte finns på Passat.
Även en "lös" yttre drivaxelknut kan börja "Wobbla" vid den hastighet du skriver. Med "lös" menar jag att den glappar i navet = axelmuttern behöver dras åt.
Om man behöver byta länkarmarna i framvagnen kan man köpa hela satsen med alla länkarna för under 1500:- inkl frakt från https://www.atp-autoteile.de i tyskland. Kvaliten är helt ok, speciellt för det priset... Då ingår bultarna också.
Men så har en passat betett sig för mig med, på den var BÅDA yttre drivknutarna helt slut. Hörde knackande vid gas och sväng, men tyckte inte det var så bråttom med byte, men efter den upplevelsen blev det bråttom :-)
Denna bil har under flera månaders tid knakat vid höger/vänster sväng så det kanske är relaterat.
Låter som den jag hade det. Riktigt otäckt var det vid 110 km/h när det kom första gången. Verkar som den var på väg att hoppa över invändigt och låste sig.