14 januari 2016
Trådstartare
OBS bilen rök lite lite svart bara innan renovering pga kass komp på en cylinder.
Provade först med rengörningstillsats i oljan samt en hel flaska k-akut i tanken(hade bara ca 10l bensin).
Har nu gjort lättare renovering av toppen, tvätt,glasblästring,renblåsning,tvätt, en ny ventil samt slipade in alla ventiler o nya ventiltätningar, blev tät o fin. Monterade allt med nya packningar o bultar o har nu ca 15kg i komp på alla cylindrar.
Bilen startar o går bra, har kört ca 2 mil(obesiktad) MEN den ryker ganska bra o luktar bränd olja?? Har fyllat hela tanken nu med fräsch bensin, ingen skillnad.
Vad kan ha hänt?
Plockade bort grenrör o alla avgasportar är svarta/fuktiga, nästan kletiga, tyder väl på att det inte är bara en cylinder som strular?
Tog bort slang till vevhusvent o det rök lite fin dimma bara.......fattar inget o har nu plockat av toppen igen men jag vet inte var jag ska börja. Har fyllt cylindrar med wd40 o 5-56 bara för att ev lossa lite koks på oljeringar.
Nånting som har löst upp sig tack vare testet innan renovering?
Vevhusvent? skall skruva loss men hur kollas funktionen?
Dålig kvalite på nya ventiltätningar? Monterades noggrant.
Mkt gammal skit i tanken som har löst upp sig tack vare att den stod 2 veckor med k-akut till för lite bensin?
Insugsröret hade lite typ oljeblandad bensin precis vid öppningarna, drog med fingret, blev helt svart o luktar bensin?
Summering, bilen går bra med bra komp MEN ryker vit/blå onormalt(nästan lutzen-dimman) mkt samt luktar bränd olja, tar ingen kylarvätska.
Senast redigerat av xc90 (Idag 06:27)
Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....