3855
Sök

Köpråd hatchback från 05 ca 30kkr

22 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Tjena, är en student med tight budget som efter 3 månader inte står ut o leva utan bil. Vill ha en hatchback från ca 05 o framåt med en budget på 30 k. Kommer även pendla med bilen så vill ha en så ekonomisk som möjligt utifrån förbrukning, skatt, pålitlighet o "körglädje". Tänker att diesel borde va bäst? Funderar på mazda 3a, ford focus, hyundai i30 o peugeot 207. Är mest inne på peugeoten med 1.6 o 110 hk, va rekomenderar ni som kan bilar mer???
// förvirrad o fattig jävla student big_smile

Evildan
31 januari 2018
Hur långt kör du per år?
Jag frågar för att en dieselbil i regel har betydligt högre skatt än motsvarande bensinbil.
Jag tycker av ovan förslag att en bensindriven Mazda 3 förefaller mycket klokt då den uppfyller samtliga av dina krav även om en i30 inte på något vis är sämre.
Provkör och kläm och känn.

6 656 Inlägg
31 januari 2018
Hur mycket kommer du köra? Korta sträckor och diesel är ingen bra kombination, plus att skatten kostar en del

Ford Fiesta är en trevlig bil för den budgeten

De/Dem

22 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
lär nog köra runt 1500-2000 mil om året. Gamla golfar som diesel har ju en skatt på över 5k men dem jag nämnde ligger på ca 2 k vilket inte är så mycket mer än motsvarade bensinare. Så om peugeoten dieseln drar 4,8 med 2100 i skatt o mazdan bensinare drar 7.2 med skatt på 1700 så är ju peugeoten mer ekonomisk. Mazdan med diesel drar dock oxå 4.8 med skatt på 1800 vilket gör den till typ samma som peugeoten men då kostar mazdan typ 5 k mer :/

22 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
xXSammy skrev:
Hur mycket kommer du köra? Korta sträckor och diesel är ingen bra kombination, plus att skatten kostar en del

Ford Fiesta är en trevlig bil för den budgeten

Dock är fiestan verkligen ful som stryk :P

1 194 Inlägg
31 januari 2018
Mazda 3 ser trevlig ut både utanpå och inuti samt är rätt skön att köra! Jag hade satsat på en sådan, bensin.

EDIT: Vill du ha den ultimata studenkälken så rekommenderar jag dig även Toyota Prius. Ja jag vet, det är uttjatat, men provkör åtminstone och bilda dig en uppfattning. Blandad körning 0,5l/milen, skatt 360kr och snabbare 0-100 än någon av de andra kälkarna du kollat på. Jag blev positivt överraskad över hur snabbt man kommer upp i 90-100km/h när jag provkörde en. Rätt mycket vägljud när man kom upp i hastighet, men det kan ha ju varit däcken för all del. Kan man leva med utseendet så är det en väldigt bra bil.
Senast redigerat av Cracksoup (31 januari 2018)

6 656 Inlägg
31 januari 2018
Roxander skrev:
lär nog köra runt 1500-2000 mil om året. Gamla golfar som diesel har ju en skatt på över 5k men dem jag nämnde ligger på ca 2 k vilket inte är så mycket mer än motsvarade bensinare. Så om peugeoten dieseln drar 4,8 med 2100 i skatt o mazdan bensinare drar 7.2 med skatt på 1700 så är ju peugeoten mer ekonomisk. Mazdan med diesel drar dock oxå 4.8 med skatt på 1800 vilket gör den till typ samma som peugeoten men då kostar mazdan typ 5 k mer hmm

Nu är det visserligen mycket nyare bil men min Focus 1.6 bensin snittar jag 0.65 i blandad körning, 0.55 om jag kör bara landsväg
Skatt lite under 1000kr

Skatten på Focus 1.8 Flexifuel är också låg, finns även med 1.6 bensin på 100 eller 115 hk

https://www.blocket.se/sodermanland/For … 12&w=1
https://www.blocket.se/sodermanland/For … amp;last=1

Facelift dock kombi:
https://www.blocket.se/sodermanland/For … 12&w=1

De/Dem

22 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Mazda 3 ser trevlig ut både utanpå och inuti samt är rätt skön att köra! Jag hade satsat på en sådan, bensin.

EDIT: Vill du ha den ultimata studenkälken så rekommenderar jag dig även Toyota Prius. Ja jag vet, det är uttjatat, men provkör åtminstone och bilda dig en uppfattning. Blandad körning 0,5l/milen, skatt 360kr och snabbare 0-100 än någon av de andra kälkarna du kollat på. Jag blev positivt överraskad över hur snabbt man kommer upp i 90-100km/h när jag provkörde en. Rätt mycket vägljud när man kom upp i hastighet, men det kan ha ju varit däcken för all del. Kan man leva med utseendet så är det en väldigt bra bil.

Problemet med prius (bortsett från att det är en prius såklart :/) är ju att alla för 30 k har gått otroligt långt o att dem är automat :( Sen vet jag inte hur batterierna är då :/

1 194 Inlägg
31 januari 2018
Roxander skrev:
Cracksoup skrev:

Problemet med prius (bortsett från att det är en prius såklart hmm) är ju att alla för 30 k har gått otroligt långt o att dem är automat sad Sen vet jag inte hur batterierna är då hmm

Vi får se hur länge det dröjer innan en viss entusiastisk Prius-ägare hoppar in i diskussionen, men kort sagt: miltalet behöver du inte oroa dig särskilt mycket för, så länge den är fräsch i övrigt.

Kanske inte bör vara för stolt och vägra köra Prius, bara för att det är en Prius, när man är fattig student och lever på bidrag? smile
Att de är automat går ju dessvärre inte att göra något åt. Dock måste jag säga att det är till stor del tack vare automaten som bilen känns kvick. Steglös låda som bara matar på, medan alla andra bilar måste växla smile
Senast redigerat av Cracksoup (31 januari 2018)

Of World
3 372 Inlägg
31 januari 2018
Opel Astra GTC

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Astra GTC http://www.blocket.se/vi/77501998.htm
Senast redigerat av MrMaz (31 januari 2018)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök