3257
Sök

Går det att få bys ljud ur en lätt trycksturbo?

18 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Jag har en Saab 9-5 2.0t undrar om det går att få turbo bys ljud ur denna bil?
Hur i så fall hur, dyrt går det göra själv?

1 926 Inlägg
3 april 2007
Du menar att det pyser när du släpper gasen ?

Ja antingen ett öppet sportluftfilter ( köp gärna det dyrare med bra kvalite för att inte skada motorn, hellst inte något som är inoljat, brukar skada lmm har jag hört.! )

Eller så köper du en återcirkulerande dumpventil...

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
3 april 2007
Spelis skrev:
Du menar att det pyser när du släpper gasen ?

Ja antingen ett öppet sportluftfilter ( köp gärna det dyrare med bra kvalite för att inte skada motorn, hellst inte något som är inoljat, brukar skada lmm har jag hört.! )

Eller så köper du en återcirkulerande dumpventil...

med rätt skötsel ska det inte vara några probs med inoljat har jag hört.

Örebroare i exil
970 Inlägg
3 april 2007
Eclipse Robban skrev:
Jag har en Saab 9-5 2.0t undrar om det går att få turbo bys ljud ur denna bil?
Hur i så fall hur, dyrt går det göra själv?

Tja! Vill du åt "pysljudet" är det öppet filter som gäller på en 9-5a. Öppen dump är inte att rekommendera. Bla Speedparts säljer "open air kits" för runt 6-700 kr om jag inte minns fel.

Hej FRA!

18 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Har hört att ett öppet luftfilter på en 9-5 är ej bra pga den sitter så dumt till alltså framför framhjulet.
Är det svårt att byta till en dumpventil?

Örebroare i exil
970 Inlägg
3 april 2007
Eclipse Robban skrev:
Har hört att ett öppet luftfilter på en 9-5 är ej bra pga den sitter så dumt till alltså framför framhjulet.

Det ska inte vara några som helst problem. Enda problemet är väl om du tänkt använda bilen som amfibiefordon eller liknande. Och som jag skrev tidigare, öppen dumpventil är inte att rekommendera på 9-5or. Det kan ställa till både det ena och det andra...

Hej FRA!

-=[V-Powered]=-
12 Inlägg
3 april 2007
_Kekke_ skrev:
Eclipse Robban skrev:

Det ska inte vara några som helst problem. Enda problemet är väl om du tänkt använda bilen som amfibiefordon eller liknande. Och som jag skrev tidigare, öppen dumpventil är inte att rekommendera på 9-5or. Det kan ställa till både det ena och det andra...

Öppen dumpventil vet jag inte mycket om men till luftfiltret räcker det väl med att bygga en låda runt så slipper man de största problemen med smuts och annat ?
Senast redigerat av NiccoKick (3 april 2007)

Handbroms... ?

1 926 Inlägg
3 april 2007
_Kekke_ skrev:
Eclipse Robban skrev:

Öppen dumpventil ställer till med det ena o det andra på alla bilar med luftmassemätare.. Till bilar med lmm ska man ha återcirkulerande dumpventil ..

Örebroare i exil
970 Inlägg
3 april 2007
NiccoKick skrev:
_Kekke_ skrev:
Eclipse Robban skrev:

Om han bygger en "låda" runt filtret då så att inte så mkt skit kommer in i det ska det väl inte vara några större problem eller? Vet inte hur det är på saabarna men de säger detsamma om mr2an som jag äger. (att öppet inte är så bra för motorn dvs)

Tror inte det ska behövas något slags skydd för filtret. Har åkt 2000 mil med öppet filter på min 9-5a utan några som helst problem. Filtret har heller ej vart ovanligt skitigt när det har vart dags att rengöras. Dock ska man väl tänka på att inte dränka filtret i olja. Då brukar lmm ge upp rätt så snart...

Hej FRA!

Örebroare i exil
970 Inlägg
3 april 2007
Spelis skrev:
_Kekke_ skrev:
Eclipse Robban skrev:

Öppen dumpventil ställer till med det ena o det andra på alla bilar med luftmassemätare.. Till bilar med lmm ska man ha återcirkulerande dumpventil ..

Och en återcirkulernade sitter det original... Så det finns egentligen ingen anledning att byta den.

Hej FRA!

18 Inlägg
3 april 2007
Trådstartare
Tror inte det ska behövas något slags skydd för filtret. Har åkt 2000 mil med öppet filter på min 9-5a utan några som helst problem. Filtret har heller ej vart ovanligt skitigt när det har vart dags att rengöras. Dock ska man väl tänka på att inte dränka filtret i olja. Då brukar lmm ge upp rätt så snart...

Vad rekommendera du för filter?

5 710 Inlägg
3 april 2007
Jag tycker personligen att öppet filter inte hör hemma på en 9-5.
Anledningen är den dåliga placeringen och de öppna filternas sämre filtrering.
Att det funkar på en motor i x antal mil behöver INTE betyda att det är bra för det......

MVH Jonas
..............

1 688 Inlägg
22 juni 2007
Vad är det för årsmodell på din bil?
Saabs motorer innan -00 kör me map-sensor, då kan du köra me en atmosfärisk dump bäst du vill.
Har du luftmassemätare så kan du använda ett öppet filter, skulle det inte hamna bra till, så går det ju att skärma av underifrån så inte skit flyger upp på det. Eller vad ni nu oroar er för smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

231 Inlägg
22 juni 2007
Kör me öppet filter i min 9-5:a smile funkar bra och "pyser" rätt ok smile

Sök