2477
Sök

940 turbo spikning?

36 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
#1
Har en 940 turbo som jag misstänker spikar. Bilen går normalt på dellast men vid fullast och framförallt på låga varv i 3an, 4an och 5an går den ryckigt, det är som små pulser och vibrationer när laddet börjar komma.

Chippad bränslebox med timos bränslechipp

Orörd guldbox

1 bar laddtryck med justerbar wastegate

Bilen gick hur bra som helst med originalwastegate med brickor, laddade 0.5. Det enda jag känt varit en röd flagga va att den justerbara wastegatens arm va otroligt om nästan omöjlig att röra på med handkraft jämfört med originalwategate som gick att flytt fram och tillbaka utan svårigheter.

Tankar och funderingar? Alla svar uppskattas

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
29 januari 2018
#2
Sker det i takt med att laddtrycket kommer eller när du kommer över 0.5 bar?
Prova att byta till en aningen kallare tändstift och/eller chippa tändboxen om du nu har ett stabilt ladd på 1 bar.

Hade en 940 för ett tag sen som jag chippade båda boxarna i.
Den spikade/pingade som fan innan wastegaten hann öppna helt...En peak på 1.3 bar uppskattades inte. smile

Up the RA

36 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
#3
Det är som du säger, sker i samband med att laddet kommer, som tydligast efter 0.5. Tips på kallare tändstift?, har nämligen beställt ett par nya Volvo original tändstift och tändningschipp till guldboxen! 

Nja den spikar till ungefär 1.1 - 1.2

Så din spikade även med båda boxarna chippade, hur löste du det? Kan väl inte vara något fel på Timos chip, dem kändes ganska seriösa!

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

Diagnostekniker
2 711 Inlägg
29 januari 2018
#4
Okej!
Prova att köra på de stiften du har beställt till att börja med då.
Annars hade jag väl tipsat om NGK BCP7ES eller liknande. smile
Sen är det ju en bra idé att leta efter vakuumläckor så att det inte beror på något sånt.
Även fördelaren, och tändkablarna.

Jag körde med Lundahl's chip, tror dom hette det.. Inget varvstopp iaf! smile
Laddade 1bar och den gick ju finfint på det.
Körde ju dock med original WG med en massa T-kors så det var ju därför laddet stack iväg och skapade spikningar i någon sekund. smile

Up the RA

36 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
#5
Ska leta och se om den tjuvar luft någonstans. Fördelare och tändkablar är relativt nybytta.

Ska köra på stiften jag beställt, hjälper det ej är det kanske värt att prova dem kallare. Annars får man väl börja kolla bränsleteycket och dylikt och alternativt prova andra chip.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

67 Inlägg
29 januari 2018
#6
Min är likadan.. funkar bra tills man typ stämplar och ligger på 4an/5an i typ 70 o uppåt.. venne vad det är för chipp eller hur mycket den laddar.  Dock rycker den inte utan den liksom vibrerar typ bara. Gissar på chippet. Men ena tryckslangen som går ut ur turbon till röret mot ic e lite sprucken o flottig så kanske läcker där vid högt ladd.  Sen är det ju det där med chipp.. svårt o anpassa chippen perfekt till alla bilar o väder osv.. blir ändå nya chipp med gröna spridare och 3"lmm till min ftt.


Påstängd
1 197 Inlägg
29 januari 2018
#7
Annars vibrerar svänghjulet rätt duktigt på dom här motorerna när man får upp laddet över 0.6 typ, speciellt på 4an/5an på låga varv.


67 Inlägg
29 januari 2018
#8
siiimooon skrev:
Annars vibrerar svänghjulet rätt duktigt på dom här motorerna när man får upp laddet över 0.6 typ, speciellt på 4an/5an på låga varv.

Aa min dunkar till i drivlinan om jag tuppjuckar på gasen.. känns i spaken så de e nog svänghjulet tror jag nog.. bilen rycker ju ingenting.. spikar det så rycker det ju o smäller liksom?


36 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
#9
Precis dem symptomen jag har också, rycker inte utan mer pulserar/vibrerar som du skriver.

Jo klart det kan vara svårt att anpassa chippen till specifika setups, men här pratar vi ju standard bränsle och tändchip för lite högre laddtryck på originalgrejer.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

67 Inlägg
29 januari 2018
#10
-JS skrev:
Precis dem symptomen jag har också, rycker inte utan mer pulserar/vibrerar som du skriver.

Jo klart det kan vara svårt att anpassa chippen till specifika setups, men här pratar vi ju standard bränsle och tändchip för lite högre laddtryck på originalgrejer.

Vi gör en deal du o jag då? Dens som havererar först vinner 😂😂 äe men hittar jag nåt så säger jag till vad det var! Ska ta lös stiften i helgen o kolla oxå. Venne ett skit om ju vilka prylar den har haha.. köpt chippad. Går sjukt bra när det är fint ute o man han sommardäck.


36 Inlägg
29 januari 2018
Trådstartare
#11
Det kan vi ju göra wink

Men kan det verkligen vara svänghjulet som skapar dem vibrationerna? För jag är osäker på hur jag utesluter att det är spikningar, mer än med en bredbandslambda för att verkligen se blandningen.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

67 Inlägg
29 januari 2018
#12
-JS skrev:
Det kan vi ju göra wink

Men kan det verkligen vara svänghjulet som skapar dem vibrationerna? För jag är osäker på hur jag utesluter att det är spikningar, mer än med en bredbandslambda för att verkligen se blandningen.

Håller med fan.. har inte ens laddtrycksmätare i min sad bara orginal haha men då ser man om det sjunker eller så


67 Inlägg
30 januari 2018
#13
Jag har läst lite om att det kan vara hardyskivan och stödlager som är slut.


36 Inlägg
30 januari 2018
Trådstartare
#14
Hade jag haft dåligt stödlager, hardyskiva eller rent ut av problem med obalans i kardan borde det väl visat sig tidigare också?

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

67 Inlägg
30 januari 2018
#15
-JS skrev:
Hade jag haft dåligt stödlager, hardyskiva eller rent ut av problem med obalans i kardan borde det väl visat sig tidigare också?

Det vet jag inte.. min kardan är balanserad enligt förra ägaren


36 Inlägg
4 februari 2018
Trådstartare
#16
Uppdatering i tråden!

Efter att ha monterat tändningschipp, kallare tändstift och sänkt laddtrycket till 0.9 går bilen mycket mycket bättre. Har även mätt upp bränsletrycket och det är erfodligt vid såväl tomgång som fullast.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

67 Inlägg
4 februari 2018
#17
Hmmm du skulle gjort en sak i taget för att få veta exakt hmm men bra då vet man att det inte är nåt allvarligt


67 Inlägg
4 februari 2018
#18
Kör du 6 i värmetal eller vad blev det för stift?


36 Inlägg
5 februari 2018
Trådstartare
#19
Kanske jag skulle gjort men det hela känns nästan som ett tändstiftsproblem, har skickat PM till dig angående stift!

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!


Sök