Har en BMW 525D med M57D25 motor, turbon rasade och tog med sig motorn mer eller mindre, har bytt både motorn och till en ny turbo, efter bytet ryker den vitt som fan och tar olja från motorn.. Motorn verkar gå som den ska och startar lätt både kall och varm... har bytt vevhusventilation med filter och allt sånt...
Motorn köptes från Häggs Bildemontering och ska enligt dom vara fräsch, turbon köptes ny från Tyskland...
Jag förstår att en ny turbo kan vara kass.. det är ingen kinesisik skit turbo jag köp, det är orginal fabrikat som ska sitta på den bilen... så även om risken finns att den är kass så är det inte speciellt troligt.
Ang oljereturen som låter mer troligt.. hmm.. hur kollar jag enklast detta ?
Vad hade hänt med bilen som motorn kom från, var den krockad? Jag vet inte hur mycket en bildemontering kollar på en motor innan försäljning, skulle de upptäcka om en toppackning var kass?
Vad hade hänt med bilen som motorn kom från, var den krockad? Jag vet inte hur mycket en bildemontering kollar på en motor innan försäljning, skulle de upptäcka om en toppackning var kass?
Ingen aning om bilen motorn kommer ifrån var krockad eller ej... händer väl inte jätte ofta att så välkända skrotar som Häggs säljer trasiga motorer dock...
Sen lär du ha en massa oförbränd olja kvar i avgassystemet sedan turboraset. Det tar ett tag att bli av med. Säker att den drar olja?
Ja det är en del olja kvar i avgassystemet... ja jag är säker på att den drar olja eftersom jag bytte olja och filter när jag satte i motorn och då var oljenivån bra.. nu är oljenivån inte alls bra... den ryker inte jätte mycket på tomgång.. men när jag kör en liten sväng så ryker det som självaste fan kan jag lova..
Det har jag redan.. och det var bra.. minns inte riktigt hur mycket det var men följde med en lapp med komptest på... så det är inget fel på sånt.. dessutom borde den ju inte starta så lätt som den gör.. stått sen Sep förra året och startade på direkten nu när jag startade den igen...