3494
Sök

Däcktryck 225/40/18

36 Inlägg
29 juli 2007
Trådstartare
#1
Som texten lyder enligt ovan vilket tryck skall man ha rekommenderat i ett par sådana däck?
Alla verkar ha väldigt olika beroende på körstil stötighet etc.
Men om man vill tillhöra den kategorin som kör normalt och vill ha den bästa komforten ?
Är 2,8-2,9 rätt så lagom då?

Hepp Hepp

13 Inlägg
29 juli 2007
#3
Jag kör med 3.0 bar i mina 225/40 18"
Senast redigerat av V6_4Motion (29 juli 2007)


122 Inlägg
30 juli 2007
#4
V6_4Motion skrev:
Jag kör med 3.0 bar i mina 225/40 18"

Det gjorde jag också. 3 bar är lagom för 40-profil.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

Driifter;)
1 630 Inlägg
30 juli 2007
#5
mina 215-40-17" e de 2,75 bar i

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Glidare...
64 Inlägg
30 juli 2007
#6
3,2 bar. å min hankook iaf (S1 EVO)

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
31 juli 2007
#7
kör på 3,3 bar 225/40-18"

Team Insane Racing

1 863 Inlägg
10 augusti 2007
#8
3 sa dom på däckverkstan när jag köpte mina 225/40-18

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
Thorssa
10 augusti 2007
#10
Beror väl på vad man har för bil också?

95 Inlägg
7 maj 2018
#11
Jag tycker det är konstigt att folk här rekommenderar runt 3 - 3.3 bar när på andra ställen rekommenderas 2 - 2.3 bar.

Här rekommenderas 2.2 bar för VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18: http://www.lufttryck.se/personbil/volks … 2/resultat
Här rekommenderas 2.3 bar: http://blobs.continental-tires.com/www8 … e-data.pdf

Här rekommenderas 2 - 2.3 bar (Ser nu att det är för Golf V, men ändå): http://uk-mkivs.net/topic/22662-tyre-pr … 225-40-18/
Och här 2.1 bar: http://uk-mkivs.net/topic/123519-tyre-pressures/

Jag kommer nog köra med 2.3 bar i min VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18.
Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (7 maj 2018)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2018
#12
Blackbird_CaD_ skrev:
Jag tycker det är konstigt att folk här rekommenderar runt 3 - 3.3 bar när på andra ställen rekommenderas 2 - 2.3 bar.

Här rekommenderas 2.2 bar för VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18: http://www.lufttryck.se/personbil/volks … 2/resultat
Här rekommenderas 2.3 bar: http://blobs.continental-tires.com/www8 … e-data.pdf

Här rekommenderas 2 - 2.3 bar (Ser nu att det är för Golf V, men ändå): http://uk-mkivs.net/topic/22662-tyre-pr … 225-40-18/
Och här 2.1 bar: http://uk-mkivs.net/topic/123519-tyre-pressures/

Jag kommer nog köra med 2.3 bar i min VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18.

Du finner inte det något märkligt att det är samma rekommendationer oavsett vilken däckdimension man har?


Och samtidigt; grattis till årets trådlyft. Damn!
Senast redigerat av it_mutt (7 maj 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

95 Inlägg
7 maj 2018
#13
it_mutt skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:
Jag tycker det är konstigt att folk här rekommenderar runt 3 - 3.3 bar när på andra ställen rekommenderas 2 - 2.3 bar.

Här rekommenderas 2.2 bar för VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18: http://www.lufttryck.se/personbil/volks … 2/resultat
Här rekommenderas 2.3 bar: http://blobs.continental-tires.com/www8 … e-data.pdf

Här rekommenderas 2 - 2.3 bar (Ser nu att det är för Golf V, men ändå): http://uk-mkivs.net/topic/22662-tyre-pr … 225-40-18/
Och här 2.1 bar: http://uk-mkivs.net/topic/123519-tyre-pressures/

Jag kommer nog köra med 2.3 bar i min VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18.

Du finner inte det något märkligt att det är samma rekommendationer oavsett vilken däckdimension man har?


Och samtidigt; grattis till årets trådlyft. Damn!

Att lufttrycket alltid ska vara ett annat för olika däckdimensioner verkar bara vara ett antagande, en myt, såna finns det gott om i samhället.

Även Continentals tabell säger att lufttrycket ska vara densamma oavsett däckdimension.
Och här är en till tabell som säger det: https://www.oponeo.co.uk/advice-and-tip … vi/1-4/118

Att jag lyfter en gammal tråd skiter jag väl fullständigt i. Det är tillåtet. Du får väl rapportera inlägget om du blir alldeles upprörd av att jag väckte en gammal tråd wink

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2018
#14
Blackbird_CaD_ skrev:
it_mutt skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:
Jag tycker det är konstigt att folk här rekommenderar runt 3 - 3.3 bar när på andra ställen rekommenderas 2 - 2.3 bar.

Här rekommenderas 2.2 bar för VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18: http://www.lufttryck.se/personbil/volks … 2/resultat
Här rekommenderas 2.3 bar: http://blobs.continental-tires.com/www8 … e-data.pdf

Här rekommenderas 2 - 2.3 bar (Ser nu att det är för Golf V, men ändå): http://uk-mkivs.net/topic/22662-tyre-pr … 225-40-18/
Och här 2.1 bar: http://uk-mkivs.net/topic/123519-tyre-pressures/

Jag kommer nog köra med 2.3 bar i min VW Golf VI 1.4 TSI 225/40-18.

Du finner inte det något märkligt att det är samma rekommendationer oavsett vilken däckdimension man har?


Och samtidigt; grattis till årets trådlyft. Damn!

Att lufttrycket alltid ska vara ett annat för olika däckdimensioner verkar bara vara ett antagande, en myt, såna finns det gott om i samhället.

Även Continentals tabell säger att lufttrycket ska vara densamma oavsett däckdimension.
Och här är en till tabell som säger det: https://www.oponeo.co.uk/advice-and-tip … vi/1-4/118

Att jag lyfter en gammal tråd skiter jag väl fullständigt i. Det är tillåtet. Du får väl rapportera inlägget om du blir alldeles upprörd av att jag väckte en gammal tråd wink

Så, det ska alltså, enligt dig, vara samma lufttryck i ett 165/65-r13 som i ett 245/40-r18, allt annat är myt och och rena antagande?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

95 Inlägg
7 maj 2018
#15
it_mutt skrev:
Blackbird_CaD_ skrev:
it_mutt skrev:
Du finner inte det något märkligt att det är samma rekommendationer oavsett vilken däckdimension man har?


Och samtidigt; grattis till årets trådlyft. Damn!

Att lufttrycket alltid ska vara ett annat för olika däckdimensioner verkar bara vara ett antagande, en myt, såna finns det gott om i samhället.

Även Continentals tabell säger att lufttrycket ska vara densamma oavsett däckdimension.
Och här är en till tabell som säger det: https://www.oponeo.co.uk/advice-and-tip … vi/1-4/118

Att jag lyfter en gammal tråd skiter jag väl fullständigt i. Det är tillåtet. Du får väl rapportera inlägget om du blir alldeles upprörd av att jag väckte en gammal tråd wink

Så, det ska alltså, enligt dig, vara samma lufttryck i ett 165/65-r13 som i ett 245/40-r18, allt annat är myt och och rena antagande?

Jag skrev "Att lufttrycket alltid ska vara ett annat för olika däckdimensioner verkar bara vara ett antagande, en myt"
Så det du nämner är eventuellt att sträcka sig för långt. Jag har inte sett någonstans att det ska vara samma lufttryck för båda dimensionerna som du nämnde, och inte heller att det ska vara olika.
Jag generaliserar varken för att "Lufttrycket ska alltid vara olika för olika dimensioner" eller för att "Lufttrycket kan alltid vara samma för alla dimensioner".
Jag är neutral, jag går efter fakta, efter rekommendationer från biltillverkarna och från däcktillverkarna.

Här har du ett direkt svar från Michelins kundtjänst till en som har 225/40-18 däck på en 1380 kg tung bil: "du ska ha följande lufttryck.
Normallast 2,2 både fram och bak"

Källa: http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … ost4059065
Senast redigerat av Blackbird_CaD_ (7 maj 2018)


Sök