3173
Sök

Hur mycket laddtryck klarar en standardbil??

324 Inlägg
23 juni 2007
#41
Jag har 0.5bar i ladd och packningen håller. (Ford 1,6 CVH. Garette GT17)
Täningen har jag inte ändrat mycket. Jag har fortfarande tändhöjningen kvar. Vikterna i fördelaren allså. men vacumdosan är bort kopplad. Och den spikar ingenting. Svart ryker bara "lite" vid gaspådrag..

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

12 086 Inlägg
24 juni 2007
#42
Nu har ju proffsen redan varit här men jag ska väl säga mitt..
Laddtryck avgörs mestadels pga kompressionen. Men även tändning, men tändningen går ju att justera bra mkt lättare än vad det är att kompsänka. Med ren uppskattning skulle jag säga

9:1, 1bar
9.5, 0.6bar
10.1 0.4bar

Mr
40 Inlägg
24 juni 2007
#43
Eftersom du skall turbokonvertare din sierra hoppas jag att det är en pintomotor md enkel överliggande kamaxl för de är både lättast att få rätt på och tål mer pga den lägre kompressionen original. Vet en del sierraägare som med en bra intercooler och tillskottssoppa i form a saabs startspridarsystem med trykvakt laddar runt 0.5 bar och de som provat upp mot 0.7-0.8 så har alltid minst toppackningen gått.mitt största tips är att läsa runt och söa på olika forum med mera för att se hur andra har löst de fins mkt att lära där med laddtryck o liknande

"Från höger till vänster kan röra sig framåt även det"

80 Inlägg
24 juni 2007
Trådstartare
#44
Tackar alla för deras svar!!! Speciellt till Kristian_V som fatta min fråga korekt å gav ett konkret svar!!!
Få se va de blir av de hela....men turbon ska i!!!

Tack än en gång!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

1 893 Inlägg
24 juni 2007
#45
Bara trevligt om man kan hjälpa till.
Jag kommer inte ihåg vad vi gjorde med tändningen, men du bör ha någon form av säkerhet där. Helst en knacksensor som kan vrida tillbaka tändningen. Man kan blåsa en motor på sekunder när man börjar överladda.

Håll oss uppdaterade med bygget. smile


5 710 Inlägg
25 juni 2007
#46
twin_cam skrev:
Om man t.ex tar kammarna från min i16 och sätter i en T16, så den får högre lyft och längre öppningstid, ökar effekten då? Den borde ju göra det, men man vet aldrig.
Sharkys svar stämmer OM det hade vart så att kammarna hade haft högre lyft men nu är det inte så.
"I" kammarna har samma lyft (8.65) som "T" och förvisso längre öppningstid men det är inte det man vill åt i en SAAB-spis då längre öppningstid är till fördel vid låg/mellanvarv. 
Det man brukar vilja ha är kortare öppning/stängningstid men att när ventilen är öppen så är den det rejält, en "vass" kamaxel med högt lyft som passar bättre vid höga vartal.

Summa: Att byta till "I" kammar i en T16 (86-93) är ett "nerbyte".

Mer info o data i ämnet finns här:
http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm

MVH Jonas
..............


Sök