3058
Sök

Lane assist?

180 Inlägg
13 juli 2018
Trådstartare
#1
Hej,

Kollade på en annons på en Mazda 6 från 2014 och såg att det stod lane assist på den. Förra veckan så hade jag en Volvo v90 som hyrbil och den hade ett system som kallas pilot assist där bilen i princip kör sig själv.

Hur är det på Mazdan, är det bara ett system för att hålla sig inom sin egen fil eller är det ett liknande system som fanns i volvon?
Senast redigerat av Thunderstruck (16 juli 2018)

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

Forummoderator
18 004 Inlägg
13 juli 2018
#2
Thunderstruck skrev:
Hej,

Kollade på en annons på en Mazda 6 från 2014 och såg att det stod lane assist på den. Förra veckan så hade jag en Volvo v90 som hyrbil och den hade ett system som kallas pilot assist där bilen i princip kör sig själv.

Hur är det på Mazdan, är det bara ett system för att hålla sig inom sin egen fil eller är det ett liknande system som fanns i volvon?

Mazdas system kan på sin höjd rycka emot lite i ratten när du kör över en väl utmärkt linje. Släppa ratten rekommenderas inte om du vill överleva dagen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

180 Inlägg
13 juli 2018
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
Thunderstruck skrev:
Hej,

Kollade på en annons på en Mazda 6 från 2014 och såg att det stod lane assist på den. Förra veckan så hade jag en Volvo v90 som hyrbil och den hade ett system som kallas pilot assist där bilen i princip kör sig själv.

Hur är det på Mazdan, är det bara ett system för att hålla sig inom sin egen fil eller är det ett liknande system som fanns i volvon?

Mazdas system kan på sin höjd rycka emot lite i ratten när du kör över en väl utmärkt linje. Släppa ratten rekommenderas inte om du vill överleva dagen.

Och det vill man ju gärna 🙂

Fick bara lite olika svar när jag provade söka på nätet så tänkte att nån här kanske visste 👍

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

62 Inlägg
13 juli 2018
#4
Lane assisten jag har på min mazda 6 -15 är att det durrar i högtalarna när man närmar sig strecken i vägbanan. Durrar som i att det låter som att man kör på räfflor i vägen.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.

6 122 Inlägg
13 juli 2018
#5
Hej!
Volvos system är inte bättre det...rycker bara lite i ratten när man närmar sig vägkanten.


6 632 Inlägg
14 juli 2018
#6
Provade gränserna av detta system på min gamla Ford. Den kunde svänga tillbaka beroende på hur snett du närma dig markeringarna.
Den vibrerande och svängde tillbaka, men du var tvungen att hålla i ratten annars kände systemet av att inget motstånd fanns och det stängdes av

De/Dem

180 Inlägg
16 juli 2018
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Volvos system är inte bättre det...rycker bara lite i ratten när man närmar sig vägkanten.

På den nya V90n som jag körde i typ 260 mil på åtta dagar så var det bra mycket mera avancerat än så. Så länge den får en impuls att du håller i ratten så styr den själv, håller avstånd till framförvarande bil. I princip semi autonom skulle jag vilja säga. Eftersom den inte kör sig själv helt själv men nästan

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

180 Inlägg
16 juli 2018
Trådstartare
#8
Så vilka bilar har ett system som är tillräckligt avancerat att köra i sin fil så länge man har en hand på ratten?

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 juli 2018
#9
Thunderstruck skrev:
Så vilka bilar har ett system som är tillräckligt avancerat att köra i sin fil så länge man har en hand på ratten?

Körde en ny mercedes S-klass. Den klarar det. Men likt förbannat lite att den pendlar i sakta mak mellan linjerna. Fast den är en smula dyr... Ratten går dock att släppa en stund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 394 Inlägg
16 juli 2018
#10
xXSammy skrev:
Provade gränserna av detta system på min gamla Ford. Den kunde svänga tillbaka beroende på hur snett du närma dig markeringarna.
Den vibrerande och svängde tillbaka, men du var tvungen att hålla i ratten annars kände systemet av att inget motstånd fanns och det stängdes av

japp kört både ficus å Mongo med det systemet,, den styr tillbaka själv  lite grann så att säga smile


7 394 Inlägg
16 juli 2018
#11
Thunderstruck skrev:
Så vilka bilar har ett system som är tillräckligt avancerat att köra i sin fil så länge man har en hand på ratten?

alla,, min gamla granada håller sig i sin fil med en hand wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
16 juli 2018
#12
Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 004 Inlägg
16 juli 2018
#13
Vettemannen skrev:
Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

201 Inlägg
16 juli 2018
#14
Lösning som gör att du slipper hålla i ratten.
https://teknikensvarld.se/bygg-din-egen … sk-155323/

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

180 Inlägg
16 juli 2018
Trådstartare
#15
Hybrid_ skrev:
Vettemannen skrev:
Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

180 Inlägg
16 juli 2018
Trådstartare
#16
granadadr skrev:
xXSammy skrev:
Provade gränserna av detta system på min gamla Ford. Den kunde svänga tillbaka beroende på hur snett du närma dig markeringarna.
Den vibrerande och svängde tillbaka, men du var tvungen att hålla i ratten annars kände systemet av att inget motstånd fanns och det stängdes av

japp kört både ficus å Mongo med det systemet,, den styr tillbaka själv  lite grann så att säga smile

Vad kallar Ford sitt system?

Trodde att det var det som hette lane assist på bilar men det kan ju tydligen vara ett så enkelt system som att den bara känner av linjerna och piper lite.

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
16 juli 2018
#17
Thunderstruck skrev:
Hybrid_ skrev:
Vettemannen skrev:
Snart ska vi väl koppla ihop bilarna som ett tåg fast utan räls!! Jag skulle aldrig våga lita på ett sånt där system eller ett som parkerar själv. Vill nog göra detta själv.

/Benny

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Ni får göra som ni vill, jag känner mig för gammal för sådana nymodigheter och kommer aldrig att skaffa sådana.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 juli 2018
#18
Skulle vara kul och måla lite egna kurvor och se vad som händer.    Man kanske skulle tjata lite på polarn och busmåla lite roliga linjer

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 juli 2018
#19
Vettemannen skrev:
Thunderstruck skrev:
Hybrid_ skrev:

I 10 minuter sitter du som på nålar och ser vad bilen gör när den kör. Sen börjar du titta på annat och koppla av. Jodå. Du kommer att lita på ett sådant system. Och då är de nya fortfarande.Teslas har jag inte provat.

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Ni får göra som ni vill, jag känner mig för gammal för sådana nymodigheter och kommer aldrig att skaffa sådana.

/Benny

Antagligen är du begåvad nog för att följa linjerna utan hjälp.. Tyvärr är ju inte alla det

Kör fort så hinner inget hända...

180 Inlägg
17 juli 2018
Trådstartare
#20
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Thunderstruck skrev:

Håller fullständigt med, det gäller dock att se upp i lite tvärare kurvor eller landsvägs kurvor med dåliga linjer med mera så det går ju inte helt och hållet att låta bilen köra själv.

En liten grej jag märkte med Volvos system är att den vid avfarter från motorväg gärna drog sig lite till höger då den streckade linjen till höger som den skulle följa var svagare än den som gick till höger ut på avfarten. Lika så vid 2-1 väg när det blev dubbelfiligt så ville den dra sig lite till vänster eftersom den alltid vill ligga mitt emellan linjerna och den vänstra linjen drar ju iväg till vänster så då utjämna ju systemet.

Men när man lärt sig hur bilen agerar vid olika tillfällen var det jättebehagligt att köra med. Såg man att det var ett vägavsnitt där den skulle få svårt att placera sig så gjorde man bara en enkel knapptryckning på ratten och bilen gick från pilot assist systemet till att bara vara adaptiv farthållare, när vägen var bra igen så kunde man lika lätt aktivera systemet

Ni får göra som ni vill, jag känner mig för gammal för sådana nymodigheter och kommer aldrig att skaffa sådana.

/Benny

Antagligen är du begåvad nog för att följa linjerna utan hjälp.. Tyvärr är ju inte alla det

Så alla som har systemet i sin bil är ointelligenta, lät ju som en intelligent slutsats...

Vem hinner bromsa för fartkameror när det finns långa raksträckor


Sök