4027
Sök

Hur felsöka bränslepump hemma?

94 Inlägg
23 juli 2018
Trådstartare
#1
Hej!
Har gett mig i kast med sambons pappas Opel Astra F -97. (Den har bara gått 4200 mil men du vet, rost och så. ) Närmaste historiken är att generatorn krånglade och byttes för ett par år sedan, strax efter byttes bränsletanken p.g.a. rost. Efter det kördes bilen hem, stod ett par dagar innan den startades och dog efter några meter. Den startar alltså inte sedan dess.

Symtom:
När jag började titta på den så tyckte jag att den tände till en aning alldeles i början när jag vred om nyckeln. Jag tolkar det som att det sipprade in en aning bensinångor som kunde tända.

Åtgärder:
0. Laddat batteriet.
1. Har kollat tändstiften, jag torkade av lite sot och det är gnista på samtliga, har dock inte kollat med bladmått och enligt en MECA-personal är det sällan som det är problemet.
2. Eftersom bränslepumpen kommer upp som "the usual suspect" på de beskrivna symtomen har jag använt multimetern och kollat bränslepumpsreläet (antar jag i alla fall, det satt i en egen box bredvid batteriet tillsammans med en säkring och efter en hel del googlande var det den enda angivelsen som passade med hur den här bilden ser ut. Det klickar och släpper igenom ström som det ska. Osäker på vilket relä som är till bränslepumpen men alla övriga jag hittade, vid säkringarna under ratten, verkade vara till vindrutetorkarna och annat enligt symbolerna på locket till säkringsutrymmet.
3. Har bytt bränslefilter (och satt det åt rätt håll). I samband med det tömdes slangarna på bensin och efter det får jag inte ens en antydan till tändning när jag vrider om nyckeln. Efter ett antal startförsök kopplade jag loss en av slangarna till bränslefiltret och ingen bensin kom ut.

Fråga:
Jag utgår nu från att det verkligen ÄR bränslepumpen som strejkar men innan vi betalar för bogsering och byte så undrar jag om man kan kolla hemma ifall det är något annat fel än själva pumpen - t.ex. ifall bränslepumpen funkar men inte får ström? Sambons pappa var rädd att någon kabel klipptes under bytet av tank och inte skarvades ihop korrekt efteråt, hur kollar man det? De ledningar jag har kommit åt att titta på ser intakta ut. Har inte utrustning/lokal för att lyfta bilen och byta/ta ut pumpen på hemmaplan tyvärr, annars hade jag gjort det.

Tacksam för förslag!
/Fredrik

452 Inlägg
23 juli 2018
#2
Astra F kommer du väl åt pumpen medhelst en vanlig domkraft och en pallbock, även kablaget vid pumpen kommer man åt hyfsat ok,

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juli 2018
#3
Kan du komma åt kablarna som går till bränslepumpen så kan du med sladdar ta ström direkt från batteriet eller ett separat batteri på 12 volt.
Det enda du behöver göra är att ta reda på , med mätare, vilken av trådarna som är chassiejord,  där minuspolen ska anslutas.
Det räcker med att hålla till endast 1 sekund för att höra om pumpen går.

Har du ingen mätare så måste du ta av  trådarna där dom är skarvade och koppla på sladdarna från batteriet på dom trådarna som blir frilagda som går till pumpen, i en sekund, eftersom pumpen kan gå baklänges beroende på om det är rätt eller fel kopplat.
Senast redigerat av chanstagarn (24 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 158 Inlägg
24 juli 2018
#4
Ja, i detta läge måste man nästan ta sig till bränslepumpen. Först kan man mäta direkt på anslutningarna samtidigt som man försöker starta bilen. Om det kommer ström men pumpen inte går så är den sönder. Om de inte kommer ström får man följa ledningarna bakåt till man hittar felet.

94 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#5
Tack för kommentarerna!
Har tyvärr inte ens pallbockar...
Men det är riktigt att en kommer åt att ta loss anslutningen. Skulle jag kunna mäta med multimetern på den medan jag försöker starta alltså? Mäta volt antar jag, eller om ampere, vilken storleksordning?

6 158 Inlägg
24 juli 2018
#6
Vät spänning, volt. Mätinstrument brukar ha ett läge för likspänning upp till 20V som blir bra. Du behöver inte ens koppla lös pumpen, bara du kommer åt att mäta på anslutningarna. Troligtvis skall det vara så att pumpen får spänning i en sekund när du sätter på tändningen, för att sedan stänga av sig. Man brukar kunna höra pumpen gå ett ögonblick. När du sedan vrider till sista läget och försöker starta skall pumpen få spänning igen konstant.

94 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#7
Toppen, tack! Ska testa. Inifrån bilen har jag inte hört att pumpen gått igång ("primat"?) när tändningen sätts på.

94 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#8
Svarte_Orm skrev:
Vät spänning, volt. Mätinstrument brukar ha ett läge för likspänning upp till 20V som blir bra. Du behöver inte ens koppla lös pumpen, bara du kommer åt att mäta på anslutningarna. Troligtvis skall det vara så att pumpen får spänning i en sekund när du sätter på tändningen, för att sedan stänga av sig. Man brukar kunna höra pumpen gå ett ögonblick. När du sedan vrider till sista läget och försöker starta skall pumpen få spänning igen konstant.

Har nu kollat enligt ovan och den får ström.
Har även kollat rätt bränslepumpsrelä och det funkar. (Hittade i en polsk(?) video om felsökning av bränslepump på Astra F att den sitter på ytterväggen på passagerarsidan, under en plastkåpa som en skruvar loss med torxmejsel.)

Frågan nu är om det går att byta pumpen utan att röra något annat? Det är ett smalt metallrör som sitter ca en decimeter framför pumpen om man drar den rakt ut, men det kanske går att vinkla och få ut den? (Se bilder)
Måste man tömma tanken innan man skruvar loss pumpen?

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-df7c7c6fa0eb45e36428f58716161132.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-bc88f60bf3ff7dd917c9be8cbeeebc54.jpg

6 158 Inlägg
25 juli 2018
#9
Tanken behöver inte vara helt tom men åtminstone ner till där luckan är, annars rinner det ut. Och du kan nog vinkla ut pumpen, den brukar vara mycket mindre än själva luckan.

Om du får ut pumpen, prova att knacka på den med en skruvmejsel eller liknande, det kan ofta få dom att hoppa igång igen. Fast hur länge vet ingen, den havererar väl igen när du är på semester långt uppe i fjällen... Kolla även att silen sitter ordentligt monterad, jag slarvade med det en gång och då tog det inte lång stund innan pumpen sög i sig ett rostkorn och stoppade.

94 Inlägg
27 juli 2018
Trådstartare
#10
Japp, nästa hinder: hur får man ut bensinen på enklaste sätt? Det är en hel del i tanken, halv till trekvarts tank.

Har försökt med ett par olika slangar men de kommer inte igenom S:et till bensinrör (vilket är precis som det ska för att slippa finniga moppekidz som stjäl soppan).
Har försökt lösgöra "S:et" på bilden i dess övre ände men skruven på slangklämman har rostat ihop så nu är skallen rund.
Vågar man ta loss någon av de slangar som sitter direkt på tanken eller rinner soppa ut då? Bilen är lite upphöjd i bak, ifall det gör någon skillnad för bensinnivån vid slangarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229155/229155-659caf56813442a9bad617a64d6e1bd9.jpg

94 Inlägg
27 juli 2018
Trådstartare
#11
Uppdatering: jag fick ner slangen till slut! Nu kan jag lära de finniga moppekidzen knepet om jag behöver nya polare. ;-)

Ca 10 liter kvar gissar vi, jag tror jag chansar på att skruva loss pumpen nu.

6 244 Inlägg
27 juli 2018
#12
Hej!
Du behöver inte ta ur pumpen ur tanken först utan först skulle jag ta loss kontakten som sitter på "locket" och koppla på 12V från ett batteri för att se om pumpen funkar.-Du hör ju om den går då vet du åtminstone att det inte är något fel på pumpen.
Går den så så fortsätt felsökandet "bakåt" längs sladdarna. Ofta är det oxiderade kontakter som är boven.


94 Inlägg
27 juli 2018
Trådstartare
#13
jaka54 skrev:
Hej!
Du behöver inte ta ur pumpen ur tanken först utan först skulle jag ta loss kontakten som sitter på "locket" och koppla på 12V från ett batteri för att se om pumpen funkar.-Du hör ju om den går då vet du åtminstone att det inte är något fel på pumpen.
Går den så så fortsätt felsökandet "bakåt" längs sladdarna. Ofta är det oxiderade kontakter som är boven.

Jo jag kollade först (se ovan) och pumpen visade inga livstecken trots att spänningen fanns där när tändningen vreds på.

Nu har jag bytt pumpen och den nya gick igång vid startförsök innan den skruvades i tanken. Väntar tills imorgon innan vi försöker starta bilen, vill inte väcka alla i grannskapet.

94 Inlägg
28 juli 2018
Trådstartare
#14
Uppföljning/återkoppling: nu startade den!  :-D
Det var lite pyssel med att nå och få ut skruvarna och pumpen, liggande på marken under en måttligt uppallad bil. Väl ute behövde gamla och nya pumpen angripas med lödkolv för att få elsladdarna på plats.


Sök