2736
Sök

Toppackningen har farit?

Bilälskare
46 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Har nyligen införskaffat en bmw 520ia-90. Naiv som man är tror man att det finns ärliga försäljare vilket det ytterst sällan finns.

Hursomhelst, det började med att vattennivån var låg, vilket har sjunkit snabbt den senaste tiden, letar efter läckage men hittar ingenting, färgen på oljan är helt perfekt också så vattnet verkar inte försvinna den vägen.

Det största problemet är dock att den bygger upp ett stort tryck i vattenbehållaren på snabb tid, om man öppnar luftningsventilen brevid eller helt enkelt bara skruvar upp locket på vattentanken så pyser det kraftigt och skvätter också vatten, vilket onekligen för tankarna till att toppackningen har farit.

Vattentemperaturen vill inte heller stå på ett och samma ställe, utan växlar mellan dom 2 sträcken brevid 90graders-strecket, vilket från början gjorde att jag trodde att termostaten hängde sig, men det verkar vara nåt större än det just nu.

SÅ, vad tror ni, låter det som toppackningen, och isåfall, vad skulle det kosta att få detta åtgärdat förutsatt att toppen inte har tagit skada? Och om ni tror att det är något annat så får ni gärna komma med idéer, är inte sugen på att lägga ut ett par tusenlappar utan att det var fel på toppackingen.

Enormt tacksam för svar!

Kör före du så väntar jag där framme!

190 Inlägg
25 juni 2007
Åk förbi närmsta verkstad och be dom att stoppa ner sin co-mätare i ditt expansionskärl, ger den utslag så har packningen stuckit. Enklaste och billigaste sättet att kolla, alternativt komptesta den.

There´s a very fine line between a hobby and mental illness

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
25 juni 2007
Det är inte helt ovanligt att bmw:s toppar spricker.
att köpa en renoverad topp kostar väl ca 8-10000..

228 Inlägg
25 juni 2007
kolla om det kommer "vatten ångor" ur avgasröret... funkar vattenpump?!? ... annars är det förmodligen topppackningen som är på G att gå..

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)

Bilälskare
46 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Racing_ skrev:
kolla om det kommer "vatten ångor" ur avgasröret... funkar vattenpump?!? ... annars är det förmodligen topppackningen som är på G att gå..

Nej, ingen vattenånga kommer ut, det som gör det så underligt, det finns inga spår efter vattnet. En annan konstig sak är att kylarvattnet förlorar sin "grönblåa" färg efter körning, vet inte om det ska vara så eller vad det beror på, men asocierar också det med toppackingen då vattnet tydligen kan missfärgas om packningen är slut på.

Om vattenpumpen: Skulle den vara trasig skulle den väl koka ganska snabbt?

228 Inlägg
25 juni 2007
Sennheiser skrev:
Racing_ skrev:

Nej, ingen vattenånga kommer ut, det som gör det så underligt, det finns inga spår efter vattnet. En annan konstig sak är att kylarvattnet förlorar sin "grönblåa" färg efter körning, vet inte om det ska vara så eller vad det beror på, men asocierar också det med toppackingen då vattnet tydligen kan missfärgas om packningen är slut på.

hm det låter skumt ! .. . nja de beror på hur långt man kör... för inte alls länge sedan va de en kompis som hade problem me sin.. efter ca 2-3mil börja den koka.. på den va de vattenpump som va paj.. dock så bytte dom oxå topppackning......    men jag tippar på att de e toppackning som börjat ge sej i din... borde vara det

Bilälskare
46 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Racing_ skrev:
Sennheiser skrev:
Racing_ skrev:

hm det låter skumt ! .. . nja de beror på hur långt man kör... för inte alls länge sedan va de en kompis som hade problem me sin.. efter ca 2-3mil börja den koka.. på den va de vattenpump som va paj.. dock så bytte dom oxå topppackning......    men jag tippar på att de e toppackning som börjat ge sej i din... borde vara det

Okej, joo jag tror det också.  Har du nån aning om vad det kan kosta? Skulle själv gissa på allt mellan 6-10000, men har aldrig bytt nån förut, dessutom skiljer det sig säkert mellan olika bilar/årsmodeller en hel del. Tack för hjälpen.

228 Inlägg
26 juni 2007
Sennheiser skrev:
Racing_ skrev:
Sennheiser skrev:

Okej, joo jag tror det också.  Har du nån aning om vad det kan kosta? Skulle själv gissa på allt mellan 6-10000, men har aldrig bytt nån förut, dessutom skiljer det sig säkert mellan olika bilar/årsmodeller en hel del. Tack för hjälpen.

Jag har faktiskt inte en aning om va de skulle kunna kosta, e så kass på sånt.. smidigast e väl o köra in på en verkstad o fråga ... om man nu inte vill pyssla med det själv vill säga..

Sök