3102
Sök

Hur låter dåliga ramlager/knack från motorn?

38 Inlägg
25 juni 2007
Trådstartare
Det handlar om denn tråd: http://forum.saabturboclub.com.....p?t=189416

Jag behöver veta hur ett ramlager låter. Om den knackar så högt som min ng900 turbo gör. Den har ett extremt högt knack från motorn...

Någon som har ljudfiler eller liknande?

Mvh
Yobaman

904 Inlägg
25 juni 2007
Låter som nån står med en hammare å knackar mot motorblocket, ungefär.. svårt å beskriva

De ska va gött å leva

761 Inlägg
25 juni 2007
Jag har haft vevstakslagerras på min 9000 och det började med att motorn knackade främst vid belastning. Sen (läs snabbt) så började det även knacka när motorn gick normalt och ännu högre vid belastning. Då ville inte jag utmana ödet mer utan plockade ner den och bytte lager,, har gått ca 11.000 mil sen dess:) Men vad jag kan minnas så knackade det sällan, dvs troligen bara då den cylidnern tände, men om ramlagerna är kassa så lär det nog låta ofta(varje tändning)???

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

80 Inlägg
26 juni 2007
Låter som en stenkross!!!! Starta den inte mer utan riv innan lagrena snurrar med runt å pajar lagerlägena!!!!

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!

38 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Det bankar som en hammare i motorblocket. Låter som det är vid samma ställe som kamdreven sitter snett ovanför tändkasetten. Jag kör inte bilen alls nu.

Eftersom den gått 25k mil så funderar jag på att byta motor till en som gått 15k.

Vad kostar en ny vevstake om den har blivit deformerad av värmen från ett dåligt lager?

Sök