3389
Sök

volvo 242 -75 veemer projekt

Volvo 242 -75 med m52tub28. Ska byta till m50b25iv och regga sugis sen bygga turbo

8 107 Visningar
Uppdaterades senast 2 september 2018
23 Inlägg
15 juni 2017
Trådstartare
#1
Hej! som rubriken lyder så ska min volvo 242 -75 få sig en ny motor! Har under en tid letat vettiga m50 motorer med rätt tråg etc, de va då jag kom över en m52b28 med zf från en e39.
Målet med bilen i första hand är att givetvis få ner bmw snurran och få allting att lira, men hade även tänkt försöka få bilen så pålitlig och driftsäker som möjligt.
Sedan vet man ju aldrig iofs, kan mycket möjligt överladdas roll

Har knåpat ihop en liten lista med saker jag bör ha koll på:

[x] Motorfästen
[x] Växellådsbalk
[x] Koppling, slavcylinder, huvudcylinder, pedal
[x] Styrservo
[x] Drivlina, kardan
[x] Växellänkage, spakställ
[x] Motor-El
[x] EWS 3, Startspärren

Som ni ser har jag lyckats fiska upp en stor del utav den information man behöver men två punkter kvarstår, har inte lyckats hitta några konkreta beskrivningar angående motor elen på nätet, men förhoppningsvis är det någon vänlig själ här på forumet som tar sig tid och hjälper till! big_smile

Andra ouppklarade punkten är denna f*rbannade startspärr, jag har allting som kommer från bmw'n alltså alla boxar, bmw t-låset, nyckeln osv ihopkopplat, så jag tycker det borta gå att få det att funka genom att bara ha detta liggandes någonstans i bilen, för att sedan manövrera bilen via original volvo tändningslåset. Om någon har erfarenhet utav detta så skriv gärna! All hjälp och funderingar mottages med stor glädje!

Bild på pärlan! cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-8a23e79dd65a82ac1497a18d0fd1eafe.jpg

Detta är min första projekttråd så kommentera gärna ifall jag gör något fel / ska tänka på någonting!
Senast redigerat av Isvarm (31 augusti 2018)

242 -75 m50

23 Inlägg
18 juni 2017
Trådstartare
#2
Har nu fått hem motorn och börjat stycka den!
Har börjat märka upp slangar / kablar / kontakter så man enkelt kan hålla koll på vart dem skall sitta osv!
Ac pumpen fick säga hejdå, diverse onödiga tramskablar, ac rör och diverse.

I nuläget ser motorn ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-59e9c2643d172fddb8393bc001ccf750.jpg

Alla bilder och guider angående motorkontakten har varit en rund kontakt, men hittar ingen rund på då denna härva?roll

Någon som vet hur kontakten ser ut / antal pins den har? motorn är från en e39 528 -99.

Städa garaget och få in bilen så fort jag klurat ut motorhärvan så blir de skruvning på riktigt:cool:

242 -75 m50

23 Inlägg
16 augusti 2018
Trådstartare
#3
Tja, pga sämst intresse här på garaget när jag drog igång så sket jag helt enkelt i att uppdatera under byggets gång. Har hänt en hel del sedan sist så hade tänkte göra ett par inlägg och visa vad jag gjort och förklara varför jag gjort så, mest pga för att hjälpa andra som håller på eller går i tankar att göra samma sak. Har även tänkt uppdatera fram tills hur bilen står idag, eftersom det finns massvis med planer inför vintern. Så helt enkelt bara att fråga om ni undrar något! Nu kör vi!

Började med att b20in åkte ur!


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-a0371b88bfce0cc7f95c8443d10435b1.jpg

Och efter "lite" städning så såg det ut såhär


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-979ad8112e9eac7463c8e262ebf2be5e.jpg

Sedan brottades bmw sexan ner

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-1b211f05fa45e569a34183f07b390ea1.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-4366d1c1caccce20b7e5cd9598829f54.jpg

Där ligger den någorlunda på plats! Pallad upp med vevaxelbulten i centrum mellan rambenen för att bygga motorfästen! ( de svarta sträcket ni ser på kylarbalken).

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-7faa450979ae36966730462eff7a5157.jpg

Var bara tvungen att lägga dit frontplåten och grillen för att se hur de sku se ut cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-fa868e39d0d4973db1a8cedc065c9171.jpg

Allt för detta inlägg!

242 -75 m50

23 Inlägg
16 augusti 2018
Trådstartare
#4
Såg direkt att original växellådsbalk skulle funka, så borrade två nya hål och vips så var växellådan monterad big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-77ed53bd19e49906ae8cc599f3fc2360.jpg

Läste här på forumet i olika trådar att kardankombinationen man skulle använda var grövre 240 bakre ihop med främre 740 m47 kardan.
Provmonterade naturligtvis kardanen och såg så att längden stämde innan jag borrade fast växellådskuddarna.
Bild på kardanerna, original till höger, dem nya t vänster

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-475f374d7f006508ce36478cd45942ec.jpg

Började sedan koppla ihop elen. Tack vare hjälp utav Fekzen dels med bortprogrammering av startspärr samt andra onödiga grejer som gör detta engine swap lite tråkigare, men också med hur jag skulle koppla.
Inte direkt påkostat elsystem, men funktionsdugligt:rolleyes:

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-280c00681d959729dfb017a367084e61.jpg

Började sedan fundera på kylsystemet, men det tar vi i nästa uppdatering:P

242 -75 m50

23 Inlägg
18 augusti 2018
Trådstartare
#5
Var tvungen att klura en stund på hur man skulle dra kylarslangarna, då det sitter betydligt mer avancerat kylsystem på dessa original jämtemot vad jag ska köra, som tex cirkulationspumpar för värmepaketet etc.

Googlade runt ett tag och hittade denna skiss på internet, vilket jag även utgick ifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-c2d63c0d60828b12402e7d4e2ea56abd.jpg

Då tempmätaren som satt i instrumenthuset visade fel sedan tidigare trots bytt tempgivare, så inhandlade jag en eftermarknadsmätare på mekonomen. Det gör det även möjligt att hålla koll på graderna lite mer exakt, vilket kan vara bra på en alu maskin big_smile

Fick tag i en mutter med rätt gänga för mekonomens givare, och svetsade fast denna på en rörbit jag skarvade in på den övre kylarslangen.

Bild på mätaren och muttern samt övre kylarslangen

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-66ec5a4806636a893b1d37c2931bf673.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-6d46c7cd5be8b338fcb78e659303e731.jpg

Observera att jag fortfarande kör med b20 kylaren, men den är mest för att måtta in allting då jag skall köpa utbytes alukyl för 240 :cool

Med tempgivaren på plats och kablar draget till kupén, var det dags att montera mätaren.
Vill att bilen skall se så "original" ut som möjligt, så monterade tempmätaren i mitten av mätarhuset, där den gamla varvräknaren som inte gick att ställa om till 6cyl satt. Tyvärr ingen bild på monteringen hmm
Senast redigerat av Isvarm (18 augusti 2018)

242 -75 m50

Kan inte bli värre än skit....
411 Inlägg
18 augusti 2018
#6
Ser bra ut smile
Trevligt när inte allt för mycket behöver byggas om för att passa i bilen wink
Hur blev motorfästena? Hade varit kul och se hur de såg ut smile
Senast redigerat av Tinx2 (18 augusti 2018)

Det Går!!!

Driifter;)
1 630 Inlägg
18 augusti 2018
#7
Intressant helt klart kunde va roligare med 6a😂

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

23 Inlägg
18 augusti 2018
Trådstartare
#8
Tinx2 skrev:
Ser bra ut smile
Trevligt när inte allt för mycket behöver byggas om för att passa i bilen wink
Hur blev motorfästena? Hade varit kul och se hur de såg ut smile

Tackar smile
Haha jo precis, gick faktiskt väldigt smidigt!
Har ingen bra bild på dem just nu, kan ta en och ha med i nästa update! big_smile

242 -75 m50

23 Inlägg
18 augusti 2018
Trådstartare
#9
Amazon_123GT skrev:
Intressant helt klart kunde va roligare med 6a😂

Så otroligt fin gång i dem!
Just denna dubbelvanos har faktiskt även bra vrid också wink

242 -75 m50

23 Inlägg
19 augusti 2018
Trådstartare
#10
Körde så som bilen var nu ett tag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-8e2357b5c8f6c105c5764fc7551b16b5.jpg

Men den gamla 10:30 axeln höll inte länge.. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-ee2be7c43e9bb4673af69cd4d4d62d85.jpg

Så blev bakaxelbyte, i det bästa garaget roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-6b547eabd80024582a8f7110f3a4224e.jpg

Nu blev det istället en 10:31 med 3:54 i utväxling, blev stor skillnad motför 4:10 som satt i 10:30in!
Så började rengöra och måla den nya bakaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-c2d2b1c67ef839ed9c810404e27f4504.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-1f374d5d4dfa0e0441fd53e36a8e65fc.jpg

Och bromssköldarna big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-8028bf5decd52ce3914c86565eda5d37.jpg

Eftersom 10:31 har hastighetsmätare på bakaxeln så tog jag reda på mätaren från bilen bakaxeln är ifrån, så nu har jag även hastighetsmätare, inte snyggaste montaget av tavlan kanske, men man ser alla siffror iaf big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-c6ae2353049b08b897360353e4c5f506.jpg

Allt för detta inlägg!
Glömde tyvärr ta bild på motorfästena, fixar det till nästa gång!

242 -75 m50

23 Inlägg
31 augusti 2018
Trådstartare
#11
Gjorde även ett justerbart panhardstag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-68b62bfd17d41705b948ec046ce7f6dc.jpg

Och dubbla krängare


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-297ce276760a7955dd5b772c5c9a7c6a.jpg

Nästa blir nog lite färg på bilen, som inte är så fager i nuläget cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-8a23e79dd65a82ac1497a18d0fd1eafe.jpg

242 -75 m50

23 Inlägg
2 september 2018
Trådstartare
#12
Tinx2 skrev:
Ser bra ut smile
Trevligt när inte allt för mycket behöver byggas om för att passa i bilen wink
Hur blev motorfästena? Hade varit kul och se hur de såg ut smile

Hej, sorry för sent svar!
Bilderna blev sådär, men sjukt svåra att se på insugssidan, men gjorde mitt bästa!

Avgassidan:


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-fa3b77fc3d1c318f1a0926fe0b0a9604.jpg

Insugssidan:


https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-de45cd9913581de1f7455d6c7edaf732.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223302/223302-da71f7e49dc61234985e0d2844cf7e3d.jpg

242 -75 m50

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök