Hej!
TLDR: Hör ett knackande från motorn. Det följer RPM, och låter både när motorn är kall och varm. Läst runt lite snabbt och funderar på om det är ventilerna som låter? Frågan är hur jag försöker åtgärda detta.
Köpte mig tidigare i höstas en Volvo 244 GL. en 89:a med B230F, m47 och bara typ ~12k mil på mätaren. Bilen var i hyfsat skick, men har blivit lite försummad dom senaste åren av tidigare ägare som hade tagit över den efter en äldre släkting. I värsta fall ca 7-8 år och ca 2k mil utan mycket till service. Då servicehistoriken var lite tveksam så vart det en ordentlig service där mycket i bromsväg vart bytt, olja+filter, bränslefilter, tändkablar+stift och motorkuddar vart bytt.
Nu har dock ett lätt knackade börjat. Det följer motorvarv, och låter både när motorn är kall och varm. Läst runt lite snabbt och funderar på om det är ventilerna som låter? Frågan är hur jag försöker åtgärda detta?
Oljan som bytes till var semisyntet. Läste att det inte var att rekommendera till äldre motorer som inte gått på det förr, men det är lite sent nu. Har begränsat med verktyg och ingen plats mer än min snöiga uppfart att jobba på så frågan är vad jag kan göra för att bli av med detta?
testa att byta olja igen? Köra med nån form av intern motortvätt?
All hjälp uppskattas