2602
Sök

Hjälp med motorfel Golf 2002, felkoder finns

11 Inlägg
27 november 2018
Trådstartare
#1
Köpte mig en Golf IV 1.6 bensin variant 2002 års modell med AZD-motorn i söndags. Hann bara köra 3-4 mil innan motorlampan tändes gul. Läste av felkoderna och hade då 2 st:

- P0402 / 16786 EGR System: Excessive Flow
- P1553 / 17961 Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation

Jag nollade koderna men lampan tändes ett par mil senare igen. Felkoder då:

- P0402 / 16786 EGR System: Excessive Flow
- P0140 / 16524 Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: No activity.

Bilen har uppträtt ganska normalt. De två saker jag uppmärksammat är dels att den inte riktigt "svarar helt perfekt" på gaspådrag under 3000 varv samt att det direkt efter start uppträder ett vinande/smått skrikande ljud (typ som från en rem?) i en sekund men det ljudet borde väl inte ha med felkoderna att göra, eller?

Sen tycker jag det ryker på lite väl mycket från avgasröret också men det kan ju vara kylan.

I morse kändes det som att bilen inte tände på alla cylindrarna och mycket riktigt gick den hackigt och svarade knappt på gas alls. Stannade, läste av felkoderna:

- P0302 / 16686 Cylinder 2 Misfire (2 st felkoder)
- P0402 / 16786 EGR System: Excessive Flow
- P0140 / 16524 Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: No activity.

Nollade koderna och bilen gick fint, lampan har inte tänts på ett par mil men jag måste ju ta tag i problemet.

Någon som har tips på vad felet kan vara? Var skulle ni börja - EGR-ventil och gasspjäll? Leta läckage? Jag är ingen supermek så jag tar gärna emot alla tips som ni har, tack på förhand.

Mvh,
Emil


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 november 2018
#2
Usch!
Provade du inte bilen ordentligt?
Detta är väl 511 ( femtielfte ) gången man läst om dåligt bilköp ..
Som du själv nämner så verkar det som du har 2 fel att hantera..
Egr och lambdan.
Iofs så är bilen över 15 år gammal och latenta fel lär väl inte bli mindre..
Senast redigerat av bagatellen (27 november 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

11 Inlägg
27 november 2018
Trådstartare
#3
bagatellen skrev:
Usch!
Provade du inte bilen ordentligt?
Detta är väl 511 ( femtielfte ) gången man läst om dåligt bilköp ..
Som du själv nämner så verkar det som du har 3 fel att hantera..

Tack för svar!

Nej självklart var det inte tillräcklig hårdtestning från min sida och det mår jag dåligt över, väldigt dåligt faktiskt, tänker lära mig läxan till nästa bilköp.

EDIT: såg att du hade redigerat ditt meddelande. Då kanske det är värt att prova först rengöring av EGR-ventil samt byte av Lambda.
Senast redigerat av Minielk (27 november 2018)


11 Inlägg
27 november 2018
Trådstartare
#4
bagatellen skrev:
Iofs så är bilen över 15 år gammal och latenta fel lär väl inte bli mindre..

Nej så är det förstås. Men tänker du att det knappt är värt försöken att jaga ikapp alla dessa dolda och latenta fel..?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 november 2018
#5
Nej, det var enbart ett beklagande..
Men jag hade börjat med lambdan även om jag inte tror att det räcker.
Förmodligen får du även fixa till egr också..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

11 Inlägg
27 november 2018
Trådstartare
#6
bagatellen skrev:
Nej, det var enbart ett beklagande..
Men jag hade börjat med lambdan även om jag inte tror att det räcker.
Förmodligen får du även fixa till egr också..

Tack! Tror jag gör så och ställer in mig på att det tar tid och kostar ork innan jag har klarat mig igenom denna pärs.


714 Inlägg
28 november 2018
#7
Lambdan är väldigt lätt att byta att byta på den där och går fort. Misständningen på 2ans cylinder kan vara tändspolen då dom är väldigt dåliga på din golf. Om du byter tändspolen så passa på att byta alla tändstift med. Jag hade själv problem med misständningar på min golf och bytte tändspolar men så visa det sig att det var tändstiften smile



Sök