James skrev:
Detta var inte bra.
I värsta fall har bilens ECU (typ dator) mm, lämnat in. Den byter man inte hur som helst.
Om det batteri som satt i från början, inte kunde ta emot ström från bostern, t ex
p g a att det var fruset, och dåligt laddat, så kommer boostern förmodligen att ge allt för hög spänning till elektroniken i bilen.
Ett batteri fungerar även utjämnande, så att spänningen inte ska bli för hög.
Har ni tur, så har en eller flera säkringar i säkringsbryggan bredvid batteriet löst ut.
Sitter helt sjukt svårt placerade, kan dock vara värt att kolla. Och jag tror bryggan är monterad upp och ned, på den modellen. Koppla från batteriet innan ni bökar med detta.
Sista utvägen är att få bilen uppkopplad för att läsa av elektroniken.
Duger inte med enkla ODB-läsare. Tror systemen som Renaultverkstäderna använder heter Clip...
Är ECU mm väck, ska bilen vara i mycket bra skick i övrigt om det ska löna sig att fixa.
Befarar att det kan vara mer än ECU som skadats, men jag kan ha fel.
Har oftast fel, och tur är väl det