19 april 2019
Trådstartare
Renoverad 6.2 diesel truck som fortfarande är mycket svårstartad när den stått länge.
Pumpen är en mekanisk Stanadyne DB2
med en mekanisk förpump.
Bilen har stått i många år och efter en omfattade renovering så levde den igen, men ett väldigt irriterande fel tycks för mig vara hopplöst att hitta.
Efter att ha nött igenom luften i systemet så startar bilen i sista sekund innan batterierna är slutkörda. Då går motorn som en klocka, stabil tomgång, bra gasrespons, stark och pigg.
Är motorn varmkörd eller bara stått i några timmar och blivit kall så startar den direkt oavsett. Men efter några dagar eller vinterförvaring så är det massor av luft i systemet. Den tänder lite i början på bränslet som finns kvar i pumpen och rören men är sedan stendöd tills all luft gnuggats ut.
Med en genomskinlig returslang ser jag att ingen luft dras in i bränslet under drift.
Det fuktar inte diesel någonstans. Slangkopplingar, spridare, rör, spjäll axel, allt är helt torrt. Men där den kan dra in luft när den står länge borde den ju även trycka ut bränsle när den går!?
Det som är gjort är följande:
Bytt tank och armatur, nya slangar och ledningar hela vägen. Ny förpump, nytt filter, en extra backventil mellan förpump och filter. Ny tryckreduserings ventil på pumpen för rätt housing pressure och även den är en backventil. Nya glödstift, nya batterier, nytt grövre kablage till startmotorn, genomgången startmotor med rengörning och smörjning.
Insprutnings pumpen är renoverad för många år sedan på en firma med gott rykte och har gått ett par tusen mil sedan dess. Färskvaror som gummitätningar kan dock vara torra.
Har du teorier på vad felet kan vara så dela med dig och beskriv!