Hej!
Bytte hjullager i helgen på min fabia 2004 (6y5) och fick lite problem.
1. Den där "ringen med hakar" (se bild på länken nedan) som liksom ska sitta längst ut på lagret/hjulnavet när man pressat in navet/lagret och som ska haka fast gick sönder. Hade inte rätt verktyg så fick liksom inte in den hak-ringen tillsammans med själva lagret, den ville inte åka in så försökte press med allehanda verktyg och lyckades göra sönder den.
https://www.mekster.se/media/catalog/pr … 200778.jpgSå nu har jag hjullager monterat UTAN den. Nån som vet om det kommer hålla i längden? Eller kommer hjulet glida av förr eller senare?
Verkar ju nästan som att den är det enda som håller fast hela hjulnavet i bilen om man säger så (när den är hel). Och utan den.. ja, vad tror ni?
Har ju navmuttern med, men känns sådär att allt hänger på den!
Testkörde några mil och märker inga konstigheter hittills, vågar man tro på det?
2. Fick lampa på ABS problem efter bytet, så tog loss och började kika o pilla på ABS givaren. Lyckades självklart göra sönder givaren, så nu måste den absolut bytas. Det konstiga var att den inte gick att "dra upp" ur hålet.
Fick loss insex skruven som håller fast den, men själva plastdelen satt fast och bröts av när jag försökte lyfta upp den. Nu sitter den nedre delen kvar, borde jag bara försöka karva loss bitarna och sätta in en ny?
Nån som vart med om liknande och har tips? Dyrt att fixa på verkstad om jag inte löser det? (förutsatt att det bara är givaren det är fel på)