3751
Sök

Ford Focus 09- blir varm på någon minut

58 Inlägg
26 juni 2019
Trådstartare
#1
Köpte en Ford Focus för några dagar sen, har märkt att temperaturmätaren kommer upp lätt upp i 90  grader efter någon minut, eller några hundra meter bara. Ska det vara så med Ford Focus?

197 Inlägg
27 juni 2019
#2
Låter skummt men bara den inte går över 90 grader så är det ok ju. Men kan va tempmätaren eller så som inte är ok . När den nått temp efter nån minut så öppna huven o känn på vattenslangen så får du en hum om det kan stämma


6 632 Inlägg
27 juni 2019
#3
1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

De/Dem

58 Inlägg
27 juni 2019
Trådstartare
#4
xXSammy skrev:
1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

Vad står FFV för? Det är varmt ute men jag har aldrig varit med om att en bil kommer upp så fort i hög temperatur. Ska jag vara riktigt noga så stannar den exakt vid 89 grader.

58 Inlägg
27 juni 2019
Trådstartare
#5
kunghippe skrev:
Låter skummt men bara den inte går över 90 grader så är det ok ju. Men kan va tempmätaren eller så som inte är ok . När den nått temp efter nån minut så öppna huven o känn på vattenslangen så får du en hum om det kan stämma

Hur vet jag vilken som är vattenslang?

6 632 Inlägg
27 juni 2019
#6
Lockis skrev:
xXSammy skrev:
1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

Vad står FFV för? Det är varmt ute men jag har aldrig varit med om att en bil kommer upp så fort i hög temperatur. Ska jag vara riktigt noga så stannar den exakt vid 89 grader.

1.8 Flexifuel

De/Dem

58 Inlägg
27 juni 2019
Trådstartare
#7
xXSammy skrev:
Lockis skrev:
xXSammy skrev:
1.8 FFV?
Normalt i sånt fall, de når arbetstemperatur rätt snabbt när det är en varmare ute

Vad står FFV för? Det är varmt ute men jag har aldrig varit med om att en bil kommer upp så fort i hög temperatur. Ska jag vara riktigt noga så stannar den exakt vid 89 grader.

1.8 Flexifuel

Ja, 1.8 modellen.

6 632 Inlägg
27 juni 2019
#8
Ja, mest troligt inget fel då.

Moderna(re) bensinmotorer når arbetstemperatur rätt snabbt.

De/Dem

58 Inlägg
27 juni 2019
Trådstartare
#9
xXSammy skrev:
Ja, mest troligt inget fel då.

Moderna(re) bensinmotorer når arbetstemperatur rätt snabbt.

09- så den är rätt modern? Då är jag nöjd med svaren tack.

Forummoderator
18 013 Inlägg
27 juni 2019
#10
Fasen. Skulle gilla en bil som blir så varm med en gång. Min tar 4-5 minuter för att bli varm och då är jag redan halvvägs till jobbet... Fast har för mig att BMW 850:in blev varm fort? Men en sån blir väl dyr att tanka som pendlarbil big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 401 Inlägg
28 juni 2019
#11
Så länge den inte blir för varm så behöver du inte bry dig.   Min gamla s90 blir också varm på några minuter men den går aldrig högre upp... :smile


58 Inlägg
28 juni 2019
Trådstartare
#12
Har ett märkligt fel på bilen. När jag startar bilen för dagen (antar att den är kall då) och efter någon hundra meter när jag stannar dör bilen och lampor tänds, oljelampan, batteriet och spolarvätska- lampan tror jag det är om inte glykol? Men efter jag startat den igen är det inget problem och en går fint. Vad kan felet vara?

6 632 Inlägg
28 juni 2019
#13
Smutsigt gasspjäll
Dålig lamdasond
Dåliga tändstift
Svagt batteri som orsakar att den glömmer vilket bränsle du kör på.

Kan vara mycket.
"Alla" lampor brukar tändas när du får motorstopp, samma lampor som lyser när du slår på tändningen utan att starta.

De/Dem

58 Inlägg
28 juni 2019
Trådstartare
#14
xXSammy skrev:
Smutsigt gasspjäll
Dålig lamdasond
Dåliga tändstift
Svagt batteri som orsakar att den glömmer vilket bränsle du kör på.

Kan vara mycket.
"Alla" lampor brukar tändas när du får motorstopp, samma lampor som lyser när du slår på tändningen utan att starta.

Lämnar jag in den på verkstaden lär dom ta ut en saftig avgift för bara felsökning.

Men jag som inte kan något om bilar, vad borde jag gör,börja nånstans?

6 632 Inlägg
28 juni 2019
#15
Det enklaste du kan göra är att ta bort gummislangen mellan luftburk och gasspjäll, ta en trasa med brakeclean alternativt T-röd? (Antar att det finns tillgängligt)
Sen öppna gasspjället försiktigt och gnugga med trasan emot väggarna, inte spjället i sig.

Låt bilen vara avstängd 5-10min först så styrdonet hinner släcka ner.

De/Dem

Forummoderator
18 013 Inlägg
28 juni 2019
#16
Ivel skrev:
Hybrid_ skrev:
Fasen. Skulle gilla en bil som blir så varm med en gång. Min tar 4-5 minuter för att bli varm och då är jag redan halvvägs till jobbet... Fast har för mig att BMW 850:in blev varm fort? Men en sån blir väl dyr att tanka som pendlarbil big_smile

Köp första årgången, då är den åtminstone skattebefriad.
Eller tänker du på SEAT 850? Mer flärd och stil att glida till jobbet med, samtliga är skattebefriade och SEAT höll bättre kvalité på den tiden.

Tittat på andra bilar som har värmepump istället. Men de är lite smådyra. Värmen kommer dock fort. (Under 30 sekunder)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

58 Inlägg
28 juni 2019
Trådstartare
#17
xXSammy skrev:
Det enklaste du kan göra är att ta bort gummislangen mellan luftburk och gasspjäll, ta en trasa med brakeclean alternativt T-röd? (Antar att det finns tillgängligt)
Sen öppna gasspjället försiktigt och gnugga med trasan emot väggarna, inte spjället i sig.

Låt bilen vara avstängd 5-10min först så styrdonet hinner släcka ner.

Kan man hitta video på det du förklarar? Vet inte vad gasspjäll och luftburk är😞

Om man bara kunde hitta en hobbymekaniker.

58 Inlägg
2 juli 2019
Trådstartare
#18
Hur ser jag om batteriet eller generatorn är dålig?


Sök