Hej.
Jag behöver råd/tips på ny inredning i skåpbil.
Toyota Hiace 1991.
Under en del av året, främst sommaren, används bilen som en "knallebil" då jag säljer på en del marknader. Till en mindre del kommer även bilen att användas som "husbil". De senaste 21 åren har jag haft en inredning i trä. Det har fungerat bra men nu vill jag bygga ny inredning dels p g a att jag behöver omdisponera utrymmet samt även för att jag vill bygga med annat lättare material. Trä väger en hel del och ju tyngre inredning desto mindre last kan jag ta med mig.
Det ska vara 3 plan.
Lägsta planet: Förvaring av marknadsställning. Eftersom "hjulhuset" inkräktar på skåputrymmet så kommer lägsta planet att vara t o m hjulhusets höjd, d v s 23 cm.
Mellanplanet: Här kommer att förvaras last, främst kartonger. Detta planet ska rymma banankartonger och höjden på detta planet ska vara 28 cm.
Högsta planet: Sovplan. Här ska madrass/säng finnas.
Inredningen ska byggas från bakdörrarna fram till sidodörrarna.
Skåputrymmets höjd: 129 cm
Skåputrymmetsbredd: 154 cm
Längd från sidodörrarna till bakdörrarna: 191 cm, dock behöver jag visst fritt utrymme vid bakdörrarna för utrustning så den delen jag inreder har en längd på 163 cm
Eftersom jag inte är en dvärg som kan sova på 163 cm så behöver jag förlänga sovplanet framme vid sidodörrarna. En förlängning som enkelt ska kunna tas bort vid behov. I dagsläget använder jag som förlängning en träskiva med 3 st utstickande "armar" som jag trär in i under sovplanets främre del. Jag har bifogat bilder som förklarar bättre.
Som sagt så använder jag idag trä för hela konstruktionen. Nu vill jag istället använda något lättare, men ändå hållbart material. vad för material rekommenderar ni?
jag funderar på aluminiumprofiler, fyrkants. Har dock ingen erfarenhet av aluminiumprofiler och vet inte om de kommer att hålla samt ifall de är lätta att jobba med? Vinkeljärn, skruvar, bultar?
Till sängplanet använder jag nog formplyfa. Till mellanplanet formplyfa eller spånskiva.
Tackar i förhand för råd och tips![
Bilder:
1. Ritning, skåpdelen i profil, mått.
2. Ritning, skåpdelen bakifrån, mått.
3. Ritning, nuvarande bygge, mått.
4. Ritning, önskat bygge, mått.
Samt en del bilder på nuvarandet bygge som skall byggas om.