rcy skrev:
Min mor köpte 1999 en helt ny Hyundai Accent.
Den var liten, ful, snikutrustad och med en trecylindrig motor på typ inga hästar alls. Kort sagt en riktig skitbil, men den kostade 89.900:- helt ny tack vara nån miljöbonus eller hur det nu var så morsan slog till. Jag som är bilintresserad svor givetvis långa haranger över denna billiga jävla skitbil som var ful, tråkig och dålig.
Idag, 20 år senare, börjar denna Hyundai närma sig 30.000 mil och brukas numera av min lillasyster som tog över den efter min mor. Denna lilla skitbil har på 20 år och 30.000 mil inte haft ett enda fel och aldrig haft en enda anmärkning på besiktningen. Det enda den kostat oss är vanlig service och underhåll såsom olja, filter, bromsar och lampor, och även där är delarna så löjligt billiga att det knappt är värt att nämna.
Jag vidhåller än idag att "Hyndan" som vi kallar den är ful och tråkig, dock har till och med jag svårt att hålla fast vid epitetet dålig utan erkänner, om än motvilligt, att det faktiskt är en fantastisk liten bil.
Den är plastig, bullrig och dåligt utrustad, men det var den redan vid köp så det kan man egentligen inte klandra den för. Men den har under 20 år presterat fullkomligt klanderfritt och tagit sin ägare från A till B, och det kan man fan inte på något vis kalla dåligt.
Nypriset på 89.000:- motsvarar väl ungefär värdeminskningen på många andra bilar så fort du lämnat återförsäljarens parkering och underhållskostnaderna är som sagt snudd på försumbara, så rent ekonomiskt så spöar den skiten ur majoriteten av alla andra bilar.
Nu var detta en Hyundai och tråden handlar om en Dacia, men det jag försöker säga är att ett lågt pris behöver inte betyda en dålig bil. Kan du leva med dom kompromisser man trots allt får göra när man åker en väldigt billig bil så kan det tvärtom bli den bästa bil du haft.