30 januari 2020
Trådstartare
Hej hej!
Jag ska börja pendla 20 mil om dagen. Därför behöver jag en bil som är snål och har bra komfort. Sträckan är i huvudsak motorväg med 120 km/h som gräns, så bilen får gärna klara av att ligga i den hastigheten utan att det blir massa oljud från vägen (bilresan hem blir min vilostund på dagen) eller att det drar extra mycket soppa.
I och med längden är diesel att föredra, vilket både Clio och i30 uppfyller.
Anledningen till att det står mellan Clio och i30 är att jag har möjlighet att köpa dessa och jag har inte mycket tid att vänta på att andra dyker upp på marknaden (jag köper begagnat). Det finns säkert fler bilar som skulle uppfylla mina krav och jag uppskattar all input jag får kring valet, men tar ändå helst emot input kring dessa två. (Jag har tex kollat på Yaris och Polo också men uteslutit dem av olika skäl, huvudsakligen att de inte har dykt upp till bra pris i mitt område, men även pga av olika test och recensioner.)
Jag är medveten om prisskillnaden och det är egentligen där frågan ligger: Är den extra komforten och tryggheten man får i i30 utöver den i Clio värd de extra pengarna? Vad säger ni som pendlat så långt om komforten, bör man maxa den eller klarar man sig bara den är tillräckligt bra (kom ihåg att bilresan hem blir min vilostund under en dag)? Har ni erfarenheter av dessa bilar?
I övrigt finns det olika för och nackdelar med dessa två köp, bl.a. att däck för samtliga årstider följer eller följer inte med, kamrem mot kamkedja, miltal, packutrymme, ena säljaren är en närstående m.m. Det går såklart att väga detta fram och tillbaka, men det viktiga är om komforten är markant bättre i i30 än i Clio och vad ni som pendlat så långt har att säga om vikten av komfort.
Vad har ni för erfarenheter av så lång pendling?
Senast redigerat av Pannmoja (30 januari 2020)