3329
Sök

problem på problem saab 9-5 2.0T -98

18 Inlägg
22 november 2005
Trådstartare
#1
Min bil har gått in och ut ifrån verkstaden den senaste månaden...tex byte av bränsle pump, en del i kylaren bytt, enligt verkstaden har dom ej bytt den delen på en saab på över 2år, bromsar m.m.

Senaste felet....kollade oljan ingen vacker syn klumbig och ljus färgad nästa ljus brunt...vad kan det vara???? Har kännt olje doft i bilen, inga läckage under bilen eller i motor rummet.

Snabbt svar skulle vara shysst.

Envis optimist
454 Inlägg
23 november 2005
#2
Är det inte standardfelet på dom där? Visst är det nåt med oljan som de alltid snackas om vad gäller de första 9-5:orna? Vet inte riktigt vad det är men nån annan kanske har koll på det där? INgen rolig historia iaf, min farbror var rädd för det där för tydligen gäller ingen garanti.


305 Inlägg
23 november 2005
#3
Har servis fixats på den som det ska så åk till saab och fråga dom om det inte går på den nya motor garantin. För det låter presis som oilsludge som var problemet saab tog in denna garantin för.

Aldrig roligt när skiten kronglar, men hoppas värkligen på att det löser sig för dig.


Administratör
11 899 Inlägg
23 november 2005
#4
Eclipse Robban skrev:
Min bil har gått in och ut ifrån verkstaden den senaste månaden...tex byte av bränsle pump, en del i kylaren bytt, enligt verkstaden har dom ej bytt den delen på en saab på över 2år, bromsar m.m.

Senaste felet....kollade oljan ingen vacker syn klumbig och ljus färgad nästa ljus brunt...vad kan det vara???? Har kännt olje doft i bilen, inga läckage under bilen eller i motor rummet.

Snabbt svar skulle vara shysst.

Låter som vatten i oljan. Topplockspackningen kanske. Jag har haft det problemet på min 9-3:a

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

305 Inlägg
23 november 2005
#5
Dom är ökända för problem . En kille på jobbet har fått motorn bytt till en helt ny och växel låda  senaste va generatorn som rasade . bilen har ej gått 10000 mil ännu .  98:a 2.0 150 hästarsmodellen


5 710 Inlägg
25 november 2005
#6
Vart satt "majonäsen"?
En version av de 78 vevhusventilationsuppgraderingarna som är gjorda orsakar sug i mätsticksröret vilket resulterar i att fukt samlas vid oljepåfyllningslocket (i rörets överdel) och bildar tillsammans med olja det gula kletet.
Kör man mycket korta stäckor där motorn är igång kort tid fövärras det medan "långmilsbilar" klarar sig bättre.

Sitter däremot majonäsen i höjd med oljenivån på stickan bör du återigen åka in till din verkstad......

MVH Jonas
..............

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
25 november 2005
#7
vatten i oljan.. topplockspackningen kanske? inte kul med mycket otur iaf.. lycka till med den iaf smile
Senast redigerat av Eliza (25 november 2005)

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

781 Inlägg
25 november 2005
#8
fler än jag som har bilen mer på verkstad än ute på vägen ser ja.. inte kul.. min automatväxellåda rasade igår bla.. hum..

18 Inlägg
25 november 2005
Trådstartare
#9
Tack för all hjälp det var en av vevhusventilations uppgraderingarna som gjorde kondens bildning vid olje stcikan...ingenfara enligt verkstads killen. Men den dricker olja som fan 1,5l på drygt två månader men det kan jag leva med:)

Jag fundera på att byta luftfiltret till ett öppet några bra förslag på några?

5 710 Inlägg
25 november 2005
#10
Eclipse Robban skrev:
Men den dricker olja som fan 1,5l på drygt två månader men det kan jag leva med:)

Ytterligare en baksida av en viss "årgång" VV förändringar....

Eclipse Robban skrev:
Jag fundera på att byta luftfiltret till ett öppet några bra förslag på några?

Mitt förslag är att inte byta till öppet alls......9-5 är de bilar jag absolut inte vill se ett öppet filter på.
1. Filtrets placering.....i nederkant framför hjulet....inge bra.
2. Känslig LMM
3. "Späd" turbo som med sitt ganska ansträngda vartal är grymt känslig.

Vill du ha öppnare luftvägar?, satsa iställer på en diesel "snok".

MVH Jonas
..............


Sök