3355
Sök

Saab 9-5 2006 kylfläktarna startar ej

176 Inlägg
15 februari 2020
Trådstartare
Behöver hjälpt då kylfläktarna på 9-5 an inte startar. Vi har testat med direkt ström och båda går då, vi har bytat tempgivaren och testat andra relääer i boxen, vi får felkod p1100 kylarfläkts relä låg fart någon som vet mer vad vi ska kolla på ?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 februari 2020
Som jag ser det så är det antingen tempgivaren eller DIT den är ansluten som är felaktig.
Går det att mäta på tempgivaren vid kall och varm motor så att den verkligen fungerar ?
Den ändrar väl sitt motståndsvärde beroende på värmen ?
Lågt motstånd vid hög värme.
Jag vågar satsa lite på det.. smile
Senast redigerat av axxet (15 februari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

176 Inlägg
15 februari 2020
Trådstartare
axxet skrev:
Som jag ser det så är det antingen tempgivaren eller DIT den är ansluten som är felaktig.
Går det att mäta på tempgivaren vid kall och varm motor så att den verkligen fungerar ?
Den ändrar väl sitt motståndsvärde beroende på värmen ?

Tempgivaren är helt ny men samma felkod p1100, vi la ström på kontakterna då gick fläktarna

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 februari 2020
Tempgivaren går väl in i en databox som sen skickar ström till reläet , som i sin tur drar och skickar spänning vidare till fläktarna.
Man måste nog mäta på tempgivaren vid kall och varm motor för att se motståndet med ohmmeter..
Mät vid ingången till boxen och se om värdet ändras beroende på värmen..
Beskriv gärna hur kablarna är kopplade så jag inte har fått något om min lilla bakfot.. smile
Ett sista tips är att inte lita på att det som är nytt fungerar..
Senast redigerat av axxet (15 februari 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök