Brådhis skrev:
Christian S skrev:
Slash skrev:
Hur långt har bilen gått?
Hur ser servicehistoriken ut? Nu förstår jag om bilen är gammal och så att det är lite otydligt men låt oss säga att senaste servicen var vid 9000 mil med växellådsoljebyte och den nu rullat 37000 mil, då har bilen troligtvis börjat ta skada i växellåda/kopplingen.
Folk må vara någorlunda duktiga på oljebyten i motor men de brukar ofta vara ruggit dåliga på andra vätskebyten såsom växellåda och kylarvatten.
problemet är att på Volvo så ingår inte oljebyte i automatlådan i någon service för privatpersoner utan enbart för yrkestrafik (tex taxi), så var det iallafall förut och jag antar att det fortfarande är likadant.
så om man köper en begagnad bil som gått säg 20000mil så har den med största sannolikhet inte blivit bytt någongång.
Och ett av dom stora problemen med detta är att folk i allmänhet tyvärr byter oljan först när lådan börjar bete sig märkligt, vilket är lika effektivt som att byta oljan i motorn först när det börjar låta illa. Se´n fylls forumen med trådar om hur dåliga automater ett märke har...
På "min tid" hade vi hos ANA inskrivet i serviceunderhållet att växellådsoljan skulle bytas var 4.800:ade mil.
Samtidigt skulle bandbromsarna kollas och ev efterdragas/justeras.
Minns inte, men har för mig att filtret skulle bytas vartannat oljebyte.
Men det var ju på gamla hederliga Torque Flite-lådan - alla (dåtids) urmoder för automatlådor.
Kopierades bl a av Borg Warner.
Men dom bilar som hade kopian på Torque Flite-lådan hade ofta ingen oljekylare och heller inget rekommenderat oljebytesintervall.
Bidragande till automatlådans dåliga rykte i vissa bilar.
"SnutVallarna" gick ofta 40 - 60.000 mil utan problem med automatväxellådorna.
Bidragande kan ha varit att ANA i polis-Valianterna hade en överdimensionerad automatlåda.
"Tvåan" efter Torque Flite, på tiden det begav sig, var ZF-lådan, enligt min mening.
Denna hade inga bandbromsar utan i stället servon som reglerade inkopplingen av planetväxlarna.
Köpte själv en ny Peugeot 404 Super Deluxe Automatique med ZF-lådan.
Som kuriosa kan nämnas att bilen hade olika ansatt dragförmåga om bilen hade oljekylare eller ej.
Annan kuriosa var att man på tidiga Torque Flite lätt kunde reglera växlingspunkterna på "Guvernören", vilket inte var lika lätt på ZF-lådan.
Ursäkta ordbajseri.