2617
Sök

Sköljning av V 70 automatväxel lådan

5 Inlägg
29 februari 2020
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har ett bekymmer! Automatväxellådan hugger när bilen accelererar.
1- Vad kan det beror på?
2- hur kan jag reparera det?
3- Kan sköljning vara ett alternativ till reparation?
4- Hur mycket kommer att kosta?

Tack för hjälpen

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
29 februari 2020
#2
Nadi skrev:
Hej!
Jag har ett bekymmer! Automatväxellådan hugger när bilen accelererar.
1- Vad kan det beror på?
2- hur kan jag reparera det?
3- Kan sköljning vara ett alternativ till reparation?
4- Hur mycket kommer att kosta?

Tack för hjälpen

Har du kollat oljenivån? Hur ser oljan ut (färg)? Luktar den illa?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
29 februari 2020
Trådstartare
#3
Japp!
följande åtgärd har gjorts:
1- oljan har bytts
2 - Kamrem har bytts
3- växellåda oljan har bytts
Men problemet återstår fortfarande!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
29 februari 2020
#4
Nadi skrev:
Japp!
följande åtgärd har gjorts:
1- oljan har bytts
2 - Kamrem har bytts
3- växellåda oljan har bytts
Men problemet återstår fortfarande!

Kamremmen har väl inget med växellådan att göra. Frågar igen....har du kollat oljenivån i växellådan och hur gjorde du det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
29 februari 2020
Trådstartare
#5
Verkstaden har kollat och bytt växellådans olja och allt annat.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
29 februari 2020
#6
Nadi skrev:
Verkstaden har kollat och bytt växellådans olja och allt annat.

Då tycker jag att du skall åka tillbaks till verkstaden och prata med dom!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
29 februari 2020
Trådstartare
#7
Det gjorde jag det men de sa att jag ska ta bilen till Volvo verkstad för att få reda på felet. De kunde inte hitta exakta felet. Volvo vill minst 1500 kr för bara felsökningen. Det är för mycket ska jag tycka, därför ställer jag frågan här.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
29 februari 2020
#8
Nadi skrev:
Det gjorde jag det men de sa att jag ska ta bilen till Volvo verkstad för att få reda på felet. De kunde inte hitta exakta felet. Volvo vill minst 1500 kr för bara felsökningen. Det är för mycket ska jag tycka, därför ställer jag frågan här.

Du måste väl kunna göra som jag säger....kolla oljenivån!!!!!!!

1. Kör bilen till den är riktigt genomvarm.
2. Med motorn på tomgång. Växla igenom alla växlar exempelvis så här. P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P.
3. Kolla oljenivån på stickan. Nivån ska vara mellan Min och Max.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
29 februari 2020
Trådstartare
#9
Tack Benny!
Jag ska göra precis det som du skrev här!
Vi får väl se vad det händer.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
29 februari 2020
#10
Nadi skrev:
Tack Benny!
Jag ska göra precis det som du skrev här!
Vi får väl se vad det händer.

Hör av dig hur det går med växellådan!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 mars 2020
#11
Hur långt har bilen gått?
Hur ser servicehistoriken ut? Nu förstår jag om bilen är gammal och så att det är lite otydligt men låt oss säga att senaste servicen var vid 9000 mil med växellådsoljebyte och den nu rullat 37000 mil, då har bilen troligtvis börjat ta skada i växellåda/kopplingen.
Folk må vara någorlunda duktiga på oljebyten i motor men de brukar ofta vara ruggit dåliga på andra vätskebyten såsom växellåda och kylarvatten.
Senast redigerat av Slash (1 mars 2020)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

4 822 Inlägg
1 mars 2020
#12
Slash skrev:
Hur långt har bilen gått?
Hur ser servicehistoriken ut? Nu förstår jag om bilen är gammal och så att det är lite otydligt men låt oss säga att senaste servicen var vid 9000 mil med växellådsoljebyte och den nu rullat 37000 mil, då har bilen troligtvis börjat ta skada i växellåda/kopplingen.
Folk må vara någorlunda duktiga på oljebyten i motor men de brukar ofta vara ruggit dåliga på andra vätskebyten såsom växellåda och kylarvatten.

problemet är att på Volvo så ingår inte oljebyte i automatlådan i någon service för privatpersoner utan enbart för yrkestrafik (tex taxi), så var det iallafall förut och jag antar att det fortfarande är likadant.

så om man köper en begagnad bil som gått säg 20000mil så har den med största sannolikhet inte blivit bytt någongång.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

7 441 Inlägg
1 mars 2020
#13
Att  "skölja ur" växellådan är inte lätt.
Mitt råd, som jag tillämpat på bl a Jeepar, är att lossa ett rör eller en slang från oljekylaren.
Placera ett uppsamlingskärl under det lossade röret/slangen.
Låta motorn tuffa på tomgång medans du med foten hårt på bromspedalen kör igenom alla växlarna.
När sista ATF-dropparna lämnat oljeröret fyller du på med ATF-olja och gör om proceduren.
3 gånger brukar jag göra om.
Då har du blandat ut den kvarvarande resten av ATF-olja så att oljan består av bortåt 80% ny olja.
Vill du byta all olja måste du ta ner tråget och även tömma momentomvandlaren(turbinen på prosa).

Själv brukar jag uppskatta mängden olja som lämnat systemet och därefter medelst Biltema:s elektriska oljebytare fylla på samma/rätt mängd ATF-olja.

Ett tips för mjukare starter när det är kallt är att fylla MOPAR syntetiska ATF-olja.
Även mindre slirning sommartid då vanlig ATF-olja blir tunn vid hård belastning , t ex vid dragning av tungt släp.

* Voff voff *
10 589 Inlägg
1 mars 2020
#14
Christian S skrev:
Slash skrev:
Hur långt har bilen gått?
Hur ser servicehistoriken ut? Nu förstår jag om bilen är gammal och så att det är lite otydligt men låt oss säga att senaste servicen var vid 9000 mil med växellådsoljebyte och den nu rullat 37000 mil, då har bilen troligtvis börjat ta skada i växellåda/kopplingen.
Folk må vara någorlunda duktiga på oljebyten i motor men de brukar ofta vara ruggit dåliga på andra vätskebyten såsom växellåda och kylarvatten.

problemet är att på Volvo så ingår inte oljebyte i automatlådan i någon service för privatpersoner utan enbart för yrkestrafik (tex taxi), så var det iallafall förut och jag antar att det fortfarande är likadant.

så om man köper en begagnad bil som gått säg 20000mil så har den med största sannolikhet inte blivit bytt någongång.

Och ett av dom stora problemen med detta är att folk i allmänhet tyvärr byter oljan först när lådan börjar bete sig märkligt, vilket är lika effektivt som att byta oljan i motorn först när det börjar låta illa. Se´n fylls forumen med trådar om hur dåliga automater ett märke har... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 441 Inlägg
2 mars 2020
#15
Brådhis skrev:
Christian S skrev:
Slash skrev:
Hur långt har bilen gått?
Hur ser servicehistoriken ut? Nu förstår jag om bilen är gammal och så att det är lite otydligt men låt oss säga att senaste servicen var vid 9000 mil med växellådsoljebyte och den nu rullat 37000 mil, då har bilen troligtvis börjat ta skada i växellåda/kopplingen.
Folk må vara någorlunda duktiga på oljebyten i motor men de brukar ofta vara ruggit dåliga på andra vätskebyten såsom växellåda och kylarvatten.

problemet är att på Volvo så ingår inte oljebyte i automatlådan i någon service för privatpersoner utan enbart för yrkestrafik (tex taxi), så var det iallafall förut och jag antar att det fortfarande är likadant.

så om man köper en begagnad bil som gått säg 20000mil så har den med största sannolikhet inte blivit bytt någongång.

Och ett av dom stora problemen med detta är att folk i allmänhet tyvärr byter oljan först när lådan börjar bete sig märkligt, vilket är lika effektivt som att byta oljan i motorn först när det börjar låta illa. Se´n fylls forumen med trådar om hur dåliga automater ett märke har... big_smile

På "min tid" hade vi hos ANA inskrivet i serviceunderhållet att växellådsoljan skulle bytas var 4.800:ade mil.
Samtidigt skulle bandbromsarna kollas och ev efterdragas/justeras.
Minns inte, men har för mig att filtret skulle bytas vartannat oljebyte.
Men det var ju på gamla hederliga Torque Flite-lådan - alla (dåtids) urmoder för automatlådor.
Kopierades bl a av Borg Warner.
Men dom bilar som hade kopian på Torque Flite-lådan hade ofta ingen oljekylare och heller inget rekommenderat oljebytesintervall.
Bidragande till automatlådans dåliga rykte i vissa bilar.
"SnutVallarna" gick ofta 40 - 60.000 mil utan problem med automatväxellådorna.
Bidragande kan ha varit att ANA i polis-Valianterna hade en överdimensionerad automatlåda.
"Tvåan" efter Torque Flite, på tiden det begav sig, var ZF-lådan, enligt min mening.
Denna hade inga bandbromsar utan i stället servon som reglerade inkopplingen av planetväxlarna.
Köpte själv en ny Peugeot 404 Super Deluxe Automatique med ZF-lådan.
Som kuriosa kan nämnas att bilen hade olika ansatt dragförmåga om bilen hade oljekylare eller ej.
Annan kuriosa var att man på tidiga Torque Flite lätt kunde reglera växlingspunkterna på "Guvernören", vilket inte var lika lätt på ZF-lådan.
Ursäkta ordbajseri.


Sök