Har en Golf från 2010 som gått 8.000 mil och ska byta kamremsats, vattenpump och drivrem, men ska man byta ut drivremrullen eller räcker det med drivremmen?
Är det en diesel eftersom du skall byta kamrem? I såna fall kör du egentligen för lite för att det skall löna sig med dieselbil. Hur som helst skulle jag inte byta generatorremmens spännrulle om den inte kändes dålig. De brukar hålla betydligt längre än 8000 mil och när de går sönder får man inte motorhaveri, som när kamremmen går av. Men de kostar väl inte mer än någon femhundring, så det kanske är värt att byta bara för att få ro i sinnet?
Är det en diesel eftersom du skall byta kamrem? I såna fall kör du egentligen för lite för att det skall löna sig med dieselbil. Hur som helst skulle jag inte byta generatorremmens spännrulle om den inte kändes dålig. De brukar hålla betydligt längre än 8000 mil och när de går sönder får man inte motorhaveri, som när kamremmen går av. Men de kostar väl inte mer än någon femhundring, så det kanske är värt att byta bara för att få ro i sinnet?
Hej, Det är bensin, ingen diesel bil. Eftersom bilen endå är 10 år gammal, vill jag byta ut kamrem för att känna mig lite säkrare
De bilar jag bytt kamrem på har det alltid ingått spännrulle i satsen - men inte vattenpump. Dock är generella rådet att byta även vattenpump (utom på Citroen GS).
De bilar jag bytt kamrem på har det alltid ingått spännrulle i satsen - men inte vattenpump. Dock är generella rådet att byta även vattenpump (utom på Citroen GS).
Som jag fattar det undrar TS om spännrullen till multiremmen, och det tror jag nog inte ska behövas i detta fallet då den inte gått mer än 8000.
Men känner du att du vill byta är det inga stora kostnader för den rullen
jag bytte både spännare spännrulle å rem när jag bytte kamrem bilen är en 2010 å har gått 15 000 mil,, tyckte det är lika bra ingen större extrakostnad å dröjer ju 10 år innan det är dags för det igen