Kolla batteriets spänning(med en multimeter).
Är spänningen under 7 á 9 volt klarar inte en CTEK att ladda batteriet.
Avhängigt ackumulatorns(batteriets) inre resistans, som ändras med laddningstillståndet.
Som skrivits ovan, måste en analog(gammal) batteriladdare FÖRST få upp spänningen till 7 á 9 volt.
DÄREFTER kan du fortsätta med en CTEK (upp till runt 12.6 volt).
Ett sätt att "rekonditionera" en blyackumulator på norskt sätt är att:
ladda ur det fullständigt
ladda upp det polvänt
ladda ur det fullständigt
byt batterivätskan
ladda upp det polriktigt
Gamla blyackumulatorer har ett evigt liv.
Går att rekonditionera hur många gånger som helst.
Förutsättningen är att blyackumulatorn har ett cellpaket som är fixerat i "baljan" med beck.
Går till som följer:
töm ackumulatorn på all vätska
skölj ur ackumulatorn
montera/kroka fast kraftiga snören/elkablar i acken:s poler eller utvändiga cellförbindningar
anslut snörena till en mindre telfer i taket(eller en hembyggd "portal")
spänn telfern något
värm becket mellan cellpaketet och "baljan"
stor lödkolv, gasolbrännare, skidvallningsbrännare eller gassvets för att mjuka upp becket
spänn telfern vartefter cellpaketet börjar lossa ur "baljan"
när cellpaketet är löst skrapas plattorna rena från oxid med en kniv eller annat lämpligt
sänk tillbaka cellpaketet till rätt nivå i "baljan"
fyll/täta mellan cellpaket och balja med nytt varmt beck
förr fanns beck att köpa i "korvform" hos välsorterade järnaffärer eller båttillbehörsbutiker
fyll på ny batterivätska
blyackumulatorn är "bättre som ny", som finnen sa
För 70 år sedan och tidigare var bilbatterier ofantligt dyra, så då var det mera regel att man rekonditionerade batterierna(blyackumulatorerna).
Varje bilverkstad med självaktning hade en egen bilelverkstad med en elkunnig reparatör.
Av någon anledning kallades han ofta för "laddarn"??????