3379
Sök

Hjälp med inkoppling av 5"varvräknare!

-:Player in the street:-
234 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#1
Har en subaru impreza Gt 00:a behöver hjälp vart ja kan få varvtalsignalen vart i motorrummet ja kan koppla den el hur ni andra löst de...så någon som kan detta på denna bil skriv!!

behöver hjälp fort allt ska vara klart te säve på lördag!!

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

6 Inlägg
4 juli 2007
#2
Varvtal får du ifrån ena stiftet på tändspolen.Vilket av dem vet jag inte exakt.Prova:/

VOLVO Drive it like U hate it.

10 287 Inlägg
4 juli 2007
#3
Nu har jag bara service manualen för 99:ans Impreza hemma, men förutsatt att det är samma på 00 så kan du koppla in dig direkt på varvtalssignalen från styrenheten till motorn (ECM). 

Så här:

Du har "Engine Speed Output" signal på kontaktdon B135 (grått kontaktdon, mittersta donet) stift 14 på ECM modulen ner vid passagerarens fötter. Färgen skall vara "LG" som jag tror är Blå/Grön.

Koppla på dig där, eller:

Stora feta kontaktdonet - 24 poligt - under ratten (blått) B37 stift 22. Där har du också varvtalssignalen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

-:Player in the street:-
234 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
#4
okej ,...pratade me subaru verkstad förut detta låter konstigt tycker ja...men de sa att har du otur kan du förstöra ecu om d kör två varvräknare för den orkar inte mata två st? låter de rimligt el va de bara så han sa...?

du har ingen bild el nåt som d kan mejla mej på detta ...som visar var allt e ...vore kanon om d kunde fixa de..

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

10 287 Inlägg
4 juli 2007
#5
Jag har pm:at dig. Men den extra lasten av en varvräknare kan inte knäcka en ECU såvida inte det är kortis i varvräknaren. Antag att varvräknaren är riktigt uselt konstruerad - då kan den ha så lite som 1kohm ingångsimpedans. Detta skulle ge en extra last på 12mA på varvräknarutgången. Det går inte sönder pga det.
En normalt konstruerad varvräknare skulle ha en kapacitiv koppling på ingången och ligga på >100kohm vid - lås oss säga - 6000 rpm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök