Hej!
Jag har köpt både ny "bomb"på eBay (Febi) och begagnad på eBay och dessutom byggt om en originalbomb men samtliga har fallerat då de "inte orkat" bibehålla trycket som måste ligga på 106 bar eller mer för att inte tryckgivaren på bromsservot ska slå till och göra att varningslampan på instrumentbrädan för lågt tryck ska utlöses.
Jag har bytt allt som har med hydraultryck att göra: flera hydraulpumpar, flera bomber, två olika bromservon, testat olika tryckgivare , några begagnade, en ny, samtliga fungerande, Testat olika hydrauloljebehållare i tron att det var något fel på nivågivaren, bytt till ny kylvätskebehållare då det i botten sitter en givare för låg vätskenivå, bytt bromsvätske behållare och dess givare för låg vätskenivå, bytt bromsbelägg i tron att det var något fel på sladdarna som ska varna för slitna belägg...bromsbackar, hydraulvätska, bromsvätska, kylvätska samtliga dessa fyra saker får bromsvarningslampan att blinka men ingen av dessa har varit orsaken till blinkningarna i min bil.
Så för två år sedan kopplade jag in en tryckklocka på bromsservot för att kunna se när trycket byggs upp och sjunker. Så fort jag startar motorn går trycket upp till 145-150 bar (står på hydraulpumpen att den ska ge 150bar) men efter 6-8 timmar har trycket sjunkigt under 100bar. Med den nya bomben från Febi hölls trycket i flera dagar, men efter ett par dagar sjönk trycket under 106bar efter 5-8 timmar och har betett sig så varje gång jag startat bilen.
Enligt Bentleyboken (rekomenderas varmt) del två ,700 sidor , kan orsaken till tryckfallet bero på dåliga bakventiler eller att bromsservot läcker. Boken säger att det kan droppa något hydraulvätska men inte rinna och det stämmer på min bil ,det droppar lite hela tiden. Men att det skulle vara orsaken till blinkande lampa vete f..
Den tyska firma som jag refererade till tidigare ,som renoverar "bomber", säger att de bomber som finns nya att köpa på eBay inte funkar speciellt bra, anledningen skulle vara dåliga backventiler.
Jag har rengjort hydraulsystemet två gånger i tron att det skulle vara smuts som fått bakventileran att fallera. Men det har inte hjälpt! Använder numera hydrauloljan LHM+ från Biltema då den enligt den tyska firman är identisk med den betydligt dyrare Audi originaloljan. Phu!