3420
Sök

Customtillverkare av spridarledningar till Audi 100(och många andra)

112 Inlägg
16 juli 2020
Trådstartare
#1
Hallo på er!

Var förut medlem på det saligt insomnade forumet Nordicaudi  och eftersom jag vägrar sociala medier så tänkte jag hoppa in här och ge ett tips om det här tyska företaget och se om det finns andra som jag som är intresserade av gamla Audis.

Spridarledningarna till gamla K/KE 3 jetronic(NG,NF,AAR,RT mfl) motorer är ju numera i det närmaste omöjliga att få tag i original och för oss som fortfarande kör dom här bilarna har nog flertalet ganska rostiga ledningar som är i behov av byte vid det här laget.

Den här snubben tillverkar tamejfan allt möjligt i slangväg (koppling,bromsar mm) och priserna är med tanke på att det är custom "one off" tillverkning riktigt bra, 2500kr skulle han ha för en komplett uppsättning spridarledningar till en NF motor.

Här är sidan : https://fabian-spiegler.de/kfz-leitunge … _make=2487

Hoppas det gör någon mer än mig glad! smile
Senast redigerat av Koster (21 juli 2020)

6 214 Inlägg
16 juli 2020
#2
Hej!
Alla Audi 100/200 tips välkomnas.
Mina spridarledningar är faktiskt inte alls rostiga trots att min Audi 100 är 31år.
Problemet jag har på min är den f..."bomben" eller rättare sagt "bomberna" ,för jag har prövt flera, och även köpt ny på nätet. De håller inte trycket (min 106bar) utan den röda bromsvarningslampan lyser varje morgon jag startar bilen.
Här kommer ett tips var man ka få sin "Bomb" renoverad:Nu hjälpte det inte för mig då antagligen en eller båda (det finns två backventiler i bomben) backventilerna i "bomben" som köptes ny på nätet var dåliga/läckte från början.
http://en.texerv.com/bremsdruckspeicher.html
Senast redigerat av jaka54 (16 juli 2020)


112 Inlägg
16 juli 2020
Trådstartare
#3
Har du 106 bar i bomben över natten så har du ju övertryck i den! trycket i själva bomben ska ju bara vara på 90 bar, det är ju först när motorn är igång och pumpen jobbar som 120 bar uppstår. Bomben ska ju bara vara en förstärkning för att slippa få pulser pga det höga trycket i systemet. Pumpen skulle ju måsta flöda något helt sjukt för att ensamt upprätthålla 120 bar konstant.

Kolla bilden längre ner på sidan här så dyker bomben upp och där står det (Nitrogen charge 90 bar)

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_s … brake.html

När jag ändå håller på och ge tips så kan jag ge ge en länk till dom här också:https://originalteilemarkt.de/

Fick tag i nya original bromssköldar bak där.

6 214 Inlägg
17 juli 2020
#4
Hej!
Jo jag vet att själva tryckklockan i bomben håller 90bar. Problemet är att tryckgivaren som sitter vid bromsservot ger signal till den röda lampan på instrumentet om trycket sjunker under 106 bar. Efter 7-10timmar eller mer ...har trycket sjunkigt under 106 och då blinkar varningslampan.

När motorn startas ger hydraulpumpen ca 145-150bar och med fungerande backventiler i bomben ska det trycket hållas (hur länge vet f.. men länge).
När min bil var tämligen ny  och även senare blinkade aldrig lampan vid start ,detta trots att bilen stått oanvänd i flera dagar , det är först de senaste tio-tolv åren lampan blinkat , trots byte av flera "bomber", Bromsservon, koll av vätskenivå  mm. Nu har tryckmätatare påkopplad istället för tryckgivaren på bromsservot så jag hela tiden kan se vilket tryck som finns i systemet. Står bilen över natt så har trycket sjunkigt så pass att lampan blinkar på morgonen och står bilen 24 timmar eller mer är hela systemet trycklöst , så även bombens inre tryck  har försvunnit vilket tyder på att gasen läckt ut...
Senast redigerat av jaka54 (17 juli 2020)


112 Inlägg
17 juli 2020
Trådstartare
#5
Jävligt skumt, hur kan din pump ge så högt tryck, den ska ju bara ge 120 bar. kan ju mycket väl vara den som knäcker backventilen tillbaka till servobehållaren pga för högt tryck, därför du får samma problem oavsett om du byter bomber.

Hur som helst så la jag en beställning på spridarledningarna hos Fabian Speigler idag och har nya spridare på väg också.
Sprutmönstret på originalspridarna ska bli kul att se efter 32 år i trafik, det lär nog vara mer av en stråle än dimma där för bilen är orkeslös som fan på låga varv. Kommer att filma hela bytet och lägga upp på min Youtube kanal också

112 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#6
En liten uppdatering på min beställning av spridarledningarna.
Imorse kl 0800 ringde telefonen och på displayen stod ett konstigt nummer kommandes ifrån Denzlingen Tyskland!
Först tänkte jag "Aldrig i helvete att jag svarar på det där", men så gjorde jag det ändå, i andra änden hördes..."Sprechen sie Deutsch?" !! :o....efter mycket om och men och på knagglig engelska(undrar varför tyskar är så grymt dålig på engelska?) så visade det sig vara ifrån Fabian Speigler, han ville försäkra sig om att jag hade m10x1 anslutningar på spridarna och berätta att han kommer skicka paketet idag!....vilka gör det nu för tiden?

Lite skillnad mot e-butiker typ Bildelar24 och liknande, vet inte hur många nya delar som hamnat på återvinningstationen pga att dom var fel, och att skicka tillbaka för byte kostar ju lika mycket som nya delar gör.

Det här är fan bättre än julafton! big_smile...lägger upp bilder när grejorna kommer.

80 Inlägg
20 juli 2020
#7
Koster skrev:
En liten uppdatering på min beställning av spridarledningarna.
Imorse kl 0800 ringde telefonen och på displayen stod ett konstigt nummer kommandes ifrån Denzlingen Tyskland!
Först tänkte jag "Aldrig i helvete att jag svarar på det där", men så gjorde jag det ändå, i andra änden hördes..."Sprechen sie Deutsch?" !! :o....efter mycket om och men och på knagglig engelska(undrar varför tyskar är så grymt dålig på engelska?) så visade det sig vara ifrån Fabian Speigler, han ville försäkra sig om att jag hade m10x1 anslutningar på spridarna och berätta att han kommer skicka paketet idag!....vilka gör det nu för tiden?

Lite skillnad mot e-butiker typ Bildelar24 och liknande, vet inte hur många nya delar som hamnat på återvinningstationen pga att dom var fel, och att skicka tillbaka för byte kostar ju lika mycket som nya delar gör.

Det här är fan bättre än julafton! big_smile...lägger upp bilder när grejorna kommer.

Där kan man snacka om personlig service. Härligt!
/Hälsningar Claes

6 214 Inlägg
20 juli 2020
#8
Hej!
Bra att det finns såna firmor fortfarande! Men de tyska firmorna "bildelar online 24 och allt vad de heter erbjuder (för en smärre summa) faktiskt återsändning.

Alla audi  Audi 100 med 2,0 lit och 2,3 lit motorerna har hydraulpump  som ger 145-150 bar.
Den tyska firma som jag länkade till tidigare reparerar trasiga "bomber" och jag skickade en begagnad bomb som jag köpt via Lettland på eBay ,till honom. När jag fick tillbaka bomben var den lackad svart och fin med firmans dekal och allt och i det bifogade brevet stod att bomben nu funkade och att trycket i bomben nu var 80bar. Den bomben höll systemtrycket (106bar) i ca en vecka! Eller rättare sgat det var nog inget fel på tryckklockan i bomben, felet bestod nog  i att en eller bägge backventilerna i bomben läckte.


112 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#9
Då får du väl helt enkelt sluta hålla på med begagnade bomber, kan dom inte byta ut ventildelen mot en ny så är det väl ganska självklart att dom till slut läker. Det är ju en fjäder som jobbar mot tryck och den mattas av i styrka med åldern.

Här finns det en ny av märket Febi Bilstein: https://www.ebay.co.uk/itm/Brake-Booste … 3796159484

112 Inlägg
20 juli 2020
Trådstartare
#10
Hahahaha...h-vete! länkade till fel variant. Här är rätta : https://www.ebay.co.uk/c/1372847329
Senast redigerat av Koster (21 juli 2020)

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 juli 2020
#11
Härlig tråd och ett typexempel på hur bra forumet är jämfört med en vilsen tråd på ett facebook-forum. Här finns infon sparad för de som söker i efterhand. Grymt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 026 Inlägg
21 juli 2020
#12
caromania skrev:
Härlig tråd och ett typexempel på hur bra forumet är jämfört med en vilsen tråd på ett facebook-forum. Här finns infon sparad för de som söker i efterhand. Grymt!

Och jag misstänker att vi är "många" som vägrar gå med i Facebook. Vet flera i min krets som "gått ur" eller slutat använda FB.
Kul med alla forum som överlevt, tror många vaknar till liv igen, och som du skrev, allt finns kvar.
Senast redigerat av candyweiss (21 juli 2020)

VAG har världens bästa bilar.

6 214 Inlägg
21 juli 2020
#13
Hej!
Jag har köpt både ny "bomb"på eBay (Febi) och begagnad på eBay och dessutom byggt om en originalbomb men samtliga har fallerat då de "inte orkat" bibehålla trycket  som måste ligga på 106 bar eller mer för att inte tryckgivaren på bromsservot ska slå till och göra att varningslampan på instrumentbrädan för lågt tryck ska utlöses.
Jag har bytt allt som har med  hydraultryck att göra: flera hydraulpumpar, flera bomber, två olika bromservon, testat olika tryckgivare , några begagnade, en ny, samtliga fungerande, Testat olika hydrauloljebehållare i tron att det var något fel på nivågivaren, bytt till ny kylvätskebehållare då det i botten sitter en givare för låg vätskenivå, bytt bromsvätske behållare och dess givare för låg vätskenivå, bytt bromsbelägg i tron att det var något fel på sladdarna som ska varna för slitna belägg...bromsbackar, hydraulvätska, bromsvätska, kylvätska samtliga dessa fyra saker får bromsvarningslampan att blinka men ingen av dessa har varit orsaken till blinkningarna i min bil.
Så för två år sedan kopplade jag in en tryckklocka på bromsservot för att kunna se när trycket byggs upp och sjunker. Så fort jag startar motorn går trycket upp till 145-150 bar (står på hydraulpumpen att den ska ge 150bar) men efter 6-8 timmar har trycket sjunkigt under 100bar. Med den nya bomben från Febi hölls trycket i flera dagar, men efter ett par dagar sjönk trycket under 106bar efter 5-8 timmar och har betett sig så varje gång jag startat bilen.
Enligt Bentleyboken (rekomenderas varmt) del två ,700 sidor , kan orsaken till tryckfallet bero på dåliga bakventiler eller att bromsservot läcker. Boken säger att det kan droppa något hydraulvätska men inte rinna och det stämmer på min bil ,det droppar lite hela tiden. Men att det skulle vara orsaken till blinkande lampa vete f..
Den tyska firma som jag refererade till tidigare ,som renoverar "bomber",  säger att de bomber som finns nya att köpa på eBay inte funkar speciellt bra, anledningen skulle vara dåliga backventiler.
Jag har rengjort hydraulsystemet två gånger i tron att det skulle vara smuts som fått bakventileran att fallera. Men det har inte hjälpt! Använder numera hydrauloljan LHM+ från Biltema då den enligt den tyska firman är identisk med den betydligt dyrare Audi originaloljan. Phu!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-622d41d166244aa066ee0b71a37277ee.jpg
Senast redigerat av jaka54 (21 juli 2020)


112 Inlägg
21 juli 2020
Trådstartare
#14
Ja men då är det ju bara bromsservon kvar!
Oljan löper ju genom den för att ge förstärkning och läker den invändigt så blir det ju tryckförlust.

Här är en bild på innanmätet : https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236500/236500-3ebeb10ca877a562f840617f9afc4dc6.jpg

Har liksom svårt att tro att det bara är fel på bomberna hela tiden.

EDIT: som en sista teståtgärd för att se om det är o-ringarna i bromsservot som är dåliga, ge den en Omega 917 behandling. Billigt test och det kommer att svälla tätningarna i så fall.
Senast redigerat av Koster (21 juli 2020)

112 Inlägg
27 juli 2020
Trådstartare
#15
Så kommer en liten uppdatering då ja ÄNTLIGEN! fått grejorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236500/236500-2d831b91ccdf1d185f3f40039a22f1ae.jpg

Spridarledningarna är jag lite fundersam på hur jag ska få dom att passa eftersom dom är mestadels slangar och originalledningarna är 50% stålrör, jaja det visar sig.

Hoppas att nya spridare råder bot på både kraftlösheten på låga varv och att den går fett där med. Bosch anger ju en livslängd på 16000mil på spridarna så efter 35500mil och 32 år känns det som att det är dags för ett byte....även om det blev dyrt som fan smile

Ska man liks in där och hålla på så kan man lika gärna byta ut all gammel jävvla skit! big_smile. Förr eller senare spricker slangar och med tanke på att ledningarna går ovanför grenröret är det inte en bil man vill ha bränsleläckage på.

Smolket i bägaren blir återigen Bildelaronline24. Beställde o-ringar till spridarhylsorna (5st 17x2-5st18x3mm) men sin vana trogen skickade dom 10st av 17x2 varianten...blir så JÄVLA less på dom! Fick man köpa 5st nya ifrån Skruvat och skjuta upp bytet 2 dagar till sad.

6 214 Inlägg
27 juli 2020
#16
Hej!
Vilka Boschspridare fick du?
Du har rätt att det kan vara bromsservot som läcker för mycket. Det som talar mot det är att jag köpte ett nytt  bromsservo (Audi originaldel i aluminiuml)  förra året från en lirare i Grekland på ebay och det bromsservot  "läcker" likadant som min gamla. Enligt Bentleyboken ska det komma lite  hydraulolja från returslangen till behållaren när motorn är i gång . Frågan är bara vad Bentley menar med "lite"?
Du har inte lust att kolla om det kommer olja från din returslang uppe vid locket på hydrauloljebehållaren?
Senast redigerat av jaka54 (27 juli 2020)



Sök