Om jag inte minns fel så är det en ventil som känner av turbotrycket och släpper förbi trycket ut i avgasröret om det är för högt...
Wastegate En av tidigare problem vid överladdning med turbomotorer var att laddtrycket inte kunde regleras. En okontrollerad turbomotor leder oftast till haveri. För att komma förbi detta problem monterade man en ventil, wastegate, på avgasturbinen som vid farligt höga överladdningstryck öppnar och släpper ut övertrycket. Nackdelen med denna typ av ventil är att den inte stängs förrän laddtrycket sjunkit långt under gränsen. Dagens wastegates känner av laddtrycket i kompressionsturbinen men ventilen sitter på avgasturbinen. Vid för höga överladdningstryck i kompressionsturbinen öppnar wastegaten ventilen på avgasturbinen och släpper ut det för höga övertrycket.
Om jag inte minns fel så är det en ventil som känner av turbotrycket och släpper förbi trycket ut i avgasröret om det är för högt...
Wastegate En av tidigare problem vid överladdning med turbomotorer var att laddtrycket inte kunde regleras. En okontrollerad turbomotor leder oftast till haveri. För att komma förbi detta problem monterade man en ventil, wastegate, på avgasturbinen som vid farligt höga överladdningstryck öppnar och släpper ut övertrycket. Nackdelen med denna typ av ventil är att den inte stängs förrän laddtrycket sjunkit långt under gränsen. Dagens wastegates känner av laddtrycket i kompressionsturbinen men ventilen sitter på avgasturbinen. Vid för höga överladdningstryck i kompressionsturbinen öppnar wastegaten ventilen på avgasturbinen och släpper ut det för höga övertrycket.
Ska rätta lite bara.. den släpper inte ut något övertryck.. den släpper ut avgaserna. Som i sin tur gör att övertrycket i kompressorturbinen inte överstiger ett visst värde. Iofs är avgaserna troligen i övertryck men det pratar man inte om i de sammanhangen. Har man för högt övertryck på avgaserna krävs större turbo som inte kväver genomströmningen för mkt.
den gör så att laddtrycket aldrig kommer upp till 3.1 bar och sparar förhoppningsvis en å annan kolv i längden...
Ok? Det va en väldig generalisering! För det första vilken turbo pumpar 3.1 bar? Då snackar vi om serius hp. Dessutom är wastegaten inte en konstant för 3.1 bar utan går att ställa om det är en extern och en intern wg fungerar för ett grundtryck på 0.4 bar tex sen stryper man vaccumet som styr wg o på så sätt får den att hålla kvar trycket ännu längre. Dessa strypningar brukar va mekaniska (740 TIC) lr elektroniska, tex saabs magnetventil som styrs av ECU.