3014
Sök

B230 under ventilkåpan Vad är detta?

18 Inlägg
20 augusti 2020
Trådstartare
#1
Tjena har en Volvo 744 -89 som jag skulle byta topplockspackningen på. När jag skruvade loss ventilkåpan så hittade jag detta, är inte helt hundra på vad det är. Den låg åt sidan men jag är rätt säker på var den ska vara. Har inte så bra koll men är jag antar att det inte är så bra att den inte sitter där den ska sitta. Är det ett ventillock eller har jag tänkt fel och är det kört eller måste jag "bara" byta en sak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236836/236836-79c5eabdde352c7936b0575625300a99.jpg


6 180 Inlägg
21 augusti 2020
#2
Det ser ut som ett av de shims man använder för att sätta ventilspelet. Tvivlar på att de kan hoppa ur, det är nog någon som glömt kvar den där efter att ha bytt någon gång.

6 180 Inlägg
21 augusti 2020
#3
"Ventiljusteringsbricka" verkar det heta på volvospråk

1 800 Inlägg
21 augusti 2020
#4
Det är en justeringsbricka för ventilspel, och det syns på bilden ovan var den har suttit någonstans om ni tittar ordentligt!


18 Inlägg
21 augusti 2020
Trådstartare
#5
Hilmer skrev:
Det är en justeringsbricka för ventilspel, och det syns på bilden ovan var den har suttit någonstans om ni tittar ordentligt!

Är den nödvändig?


6 180 Inlägg
21 augusti 2020
#6
Klart den är nödvändig, man mäter ju ventilspelet och byter bricka så det stämmer på en tiondels millimeter. Om hela brickan försvinner kommer ventilen knacka något helt vansinnigt och motorn kommer antagligen inte ens att gå på den cylindern.

716 Inlägg
21 augusti 2020
#8
Självklart så är den det!

6 180 Inlägg
21 augusti 2020
#9
Härdat stål. Jag hade en på en kawasaki motorcykel en gång som spruckit i en mängd småbitar.

18 Inlägg
22 augusti 2020
Trådstartare
#10
Utmarks-Loke skrev:
Härdat stål. Jag hade en på en kawasaki motorcykel en gång som spruckit i en mängd småbitar.

Frågan är hur jag ska göra


1 800 Inlägg
22 augusti 2020
#11
Ollesvolvo skrev:
Frågan är hur jag ska göra

Få brickan på plats igen, de ska normalt sett inte kunna trilla ur, men om man misshandlar motorn så kan ju även omöjliga ting inträffa.

Vad är anledningen till att ni skulle byta cylinderpackningen?


1 144 Inlägg
22 augusti 2020
#12
Om brickan är hel så är det bara att stoppa tillbaka den. Av med kammen, dit med brickan och sen på med kammen igen. Enkelt va? cool


6 180 Inlägg
22 augusti 2020
#13
Frågan är hur mycket ventilspel det var om brickan kunnat hoppa lös? Man får nog stoppa dit den, mäta ventilspelet på den och de andra ventilerna, och sedan skaffa brickor med rätt tjocklek.

1 144 Inlägg
22 augusti 2020
#14
Måste ju varit ett jävulusiskt ventilspel isåfall... Om nu inte brickan är nån specialslipad variant, då kan dom hoppa iväg har jag hört. Men är motorn original så är det inte troligt. Möjligen om nån varit och pillat på grejerna innan och inte lagt dit brickan snett eller nåt.

Har ts haft bilen länge?


6 180 Inlägg
22 augusti 2020
#15
Hur många RPM behövs för att en B230 skall få ventilsläpp? Och skulle det kunna skjuta iväg brickan?

1 740 Inlägg
22 augusti 2020
#16
Hmm, pula tbx. brickan bara o mät spelet. Dessa motorer är inte direkt känsliga för om det glappar lite här o var.

mvh/husse

2 456 Inlägg
23 augusti 2020
#17
Utmarks-Loke skrev:
Hur många RPM behövs för att en B230 skall få ventilsläpp?

Varierar rätt mycket motor-till-motor, men vid runt 6k rpm börjar dom väl inte bli superglada direkt.



Sök