3416
Sök

har en volvo 960 drar en jävla massa sopp

48 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
har en volvo 960 3.0 drar en jävla  massa sopp 1.5 liter milen närmare bestämt köpte den för 2 år sedan då drog den max 1.25. började dra så mycket cirka 500 mil efter senaste servicen! någon som har haft samma problem som kan komma med tips! har visserligen bytt till bredare sulor och satt på extraljus men så mycket bör det inte göra

10 287 Inlägg
22 april 2007
Lambda eller AMM. Börja i den änden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 813 Inlägg
22 april 2007
blir motorn tillräckligt varm??
får den upp sina grader ser du på mätaren inne i din bil ju..
isf e det termostaten... lambdan ser du ju brukar lysa en lampa om det blir kass då brukar det varna för motorfel....!!  om din termostat e kass går din motor kall hela tiden å en kall motor drar alltid mer bränsle!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

48 Inlägg
22 april 2007
Trådstartare
den går nästan upp till full värme ca 2mm från fullt men det har varit så sedan jag köpte den

550 Inlägg
22 april 2007
Hjulen har en stor inverkan på bränsleförbrukningen. Större fälgar ger större roterande massa. ger även vikten på fälgen kommer längre ut ifån navet.
Denna massa ska igång var gång du accelererar.
Däcken kan också vara en bov i dramat. däcksbredden är en men den mest avgörande faktorn är rullningsmoståndet i däcken. Man kan få tag i breda däck som rullar lättare än smala. Tyvärr vad jag vet så finns det ingen generell tabell där man kan kolla rullningsmotståndet i däck ( rätta mig om jag har fel).

Prova att montera på andra hjul och jämför innan du plöjer igenom motorn.

Min bil tar ca 1dl mer med sommarhjul än vinter. Jag kör den på under 0.8 på vintern och jag ligger på ca 0.95 på sommaren. och när jag kollade den så var 1dl  hjulskillnad resten är min gasfot. smile men det kan jag leva med.

* Voff voff *
10 583 Inlägg
22 april 2007
Det kan ju oxå vara så att du har en annan rullomkrets på dom nya hjulen och hastighetsmätaren (och därmed kilometerräknaren) visar fel så det bara är en "fiktiv" ökning av förbrukningen...!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

289 Inlägg
22 april 2007
mike_h_gbg skrev:
har en volvo 960 3.0 drar en jävla  massa sopp 1.5 liter milen närmare bestämt köpte den för 2 år sedan då drog den max 1.25. började dra så mycket cirka 500 mil efter senaste servicen! någon som har haft samma problem som kan komma med tips! har visserligen bytt till bredare sulor och satt på extraljus men så mycket bör det inte göra

Beror på hur tung du är på högerfoten, min bil drog 35 liter på 14,37 mil igår =P

Fatso Forgetso
97 Inlägg
22 april 2007
Chippa, Hjälper kanske inte ditt problem. Men sänker bensin förbrukninen med 10- 15 %.

Min 940 turbo drar skit mycket mindre nu .big_smile

Drive It Like Elwood

10 287 Inlägg
22 april 2007
Förklara hur chippning kan trolla bort det fel som gjorde att hans bil helt plötsligt blev så mycket törstigare.

/Göran

DonkeyKong skrev:
Chippa, Hjälper kanske inte ditt problem. Men sänker bensin förbrukninen med 10- 15 %.

Min 940 turbo drar skit mycket mindre nu .big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Smålänning
7 883 Inlägg
22 april 2007
Hoppas du menar blandad körning. Är det landsväg så är allt över en liter mycket...

Kolla felkoder först!

Men kolla annars som sagt det grundläggande, såsom termostat, tempgivare, luftmassemätare, varvtalsgivare. Efter det så får du mäta kontakten till styrboxen, och då är ett kopplingsschema till god hjälp.

Imsprutning är fantastiskt. Så länge det håller! OM det går sönder så blir det ett helvete... Men som tur är så går dom sällan sönder... trots att det finns mycket som kan krångla...
Senast redigerat av twin_cam (22 april 2007)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

85 Inlägg
23 april 2007
Rengjort luftfiltert, kanske köpa nytt? Kan höja bränsle förbrukningen om det är igensatt.
Senast redigerat av Racingmikke (23 april 2007)

Varför tanga när man kan ha boxer?

1 813 Inlägg
23 april 2007
den går inte illa lr något sådant???
kolla bränsle slangar m.m allt koplingar så det inte läcker någon stanns?? behöver ju inte läcka mkt för att det ska bli tomt i tanken snabbare..wink  har du servat bilen nydligen??
håll alltid servicen för mindre bensinförbrukning alltid rätt tryck i däcken finns så mkt som kan göra att det dricker mer men detta e så lite så det e inget man märker på så vis om man inte räcknar ut vad den dricker hela tiden;) kolla så det inte läcker någon stanns annars åk till någon som kan kolla datorn å se så där inte e felkod på något alltid lättast å kolla det först för e där felkod så vet du ju nästan felet direct ist för att gissa sig fram;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

48 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
bilen dricker lika mycket med vinterdäck 185 breda som med sommardäcken 235 breda den drog 1.25 landsvägskörning göteborg-landskrona, och service e det dags för nästa helg

45 Inlägg
24 april 2007
Min 960 3.0 drog runt 1.28 blandat med 17" 205:or... Det är nog ganska normalt, men 1.5 låter lite mycket. Kolla termostaten som dom säger här på forumet.
Du kan ju oxå kolla felkoderna i självdiagnosen. Om du inte vet hur man gör så kan du ju alltid fråga här så förklarar nog någon det för dig... Det är enkelt och man kan få reda på en hel del om bilens mående.

Lycka till!

48 Inlägg
24 april 2007
Trådstartare
jag tror att den självdiagnostik dosan som jag tror du menar bara finns på 940 där vet jag att den finns och 960 gamla modellen. tror inte det finns på nya. jag hittar ingen iaf

* Voff voff *
10 583 Inlägg
25 april 2007
mike_h_gbg skrev:
jag tror att den självdiagnostik dosan som jag tror du menar bara finns på 940 där vet jag att den finns och 960 gamla modellen. tror inte det finns på nya. jag hittar ingen iaf

Från och med årsmodell 1996 försvann diagnosdosan under huven och ersattes med ett uttag i bilen där du med hjälp av en OBDII-läsare läser ut felkoder!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

45 Inlägg
26 april 2007
Brådhis skrev:
mike_h_gbg skrev:

Från och med årsmodell 1996 försvann diagnosdosan under huven och ersattes med ett uttag i bilen där du med hjälp av en OBDII-läsare läser ut felkoder!

//Brådhis

Aha! Det var det jävligaste och mer än vad jag visste!! Själv hade jag den äldre varianten... Alltid lär man sig något nytt!!!big_smile

Saabmuppen
4 juli 2007
Jag har en volvo 960 3.0 den ligger ca på 1.5 L blandad körning men då är jag ju lite tung på gasen har aldrig testat vad den drar på bara farthållaren för där borde den ju gå snålast.

Saabvilde!
1 708 Inlägg
4 juli 2007
Detta som kommer nu är alltså ett skämt, så folk inte behöver grina sej te döds för det ! MEN det är ju en Volvo, behöver man säga mer? Bensinslukaren nummer 1 ;D Medans jag slukar växellådor. ;D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Sök