Hej alla Garagetvänner!
Bestämde mig för att göra en uppdatering denna fredagkväll så att ni (åter igen...) inte tror att jag har dött och för att det faktiskt har hänt en hel del på senaste tiden.
Drog iväg en beställning till på min nya favoritbutik MKMotorsport, denna gång blev det växellåda (5vxl ZF låda omsvetsad med Volvosvep), 6-puck sinterlamell, spakställ för 240, växellådsbalk samt insug med flyttat spjälläge som funkar mycket bättre vid rakställning. Markus som har MKM är en riktig pärla som tillverkar mycket grejer för T5 RWD i riktigt snyggt utförande, rekommenderar verkligen hans grejer om ni håller på med rakställning av Volvo 5 eller 6cyl.
Först slet jag ur motorn som jag tidigare provmonterade utan växellåda, ett 5minutersjobb när man inte har någon front på bilen.
Monterade senare original svänghjul och tryckplatta, men med 6-puck sinterlamell som har rätt centum för ZF-lådan (10 splines, 29mm axel). Kör detta lite som experiment, vi får se hur detta funkar i praktiken, men kommer eventuellt att byta motor till en B5234T3 i framtiden när den är reggad, så då kan man ju byta svänghjul och tryckplatta i den vevan.
Lådan monterad på motorpaketet. Tunga grejer + ensam i garaget + att jag har en arm = lite ont i ryggen, men fick ju ihop det iallafall, det är ju det som räknas
Spakstället monterat, lite halvbökigt när man bygger gatbil med inredning, men gick ju det också! Troligtvis blir det lite fastare lägen än när man åkte M46 så man slipper slå sönder enda näven man har i mittkonsolen också!
Sen var det dags för att sänka ner paketet i bilen och vid detta tillfälle hade jag fått förstärkning i form av Wille och Dala, lite smidigare att göra detta när man är flera. Gick väldigt smidigt att få i allt, Vi körde med kran samt domkraft under växellådan. På bilden syns lite subtilt även växellådsbalken från MKM som gjorde detta oändligt mycket enklare, mot att platsbygga en egen balk med tveksam passform och flera timmars skitgöra.
Motorn och växellådan på plats för eventuellt sista gången (lär ju inte vara det men kan kan ju inbilla sig). Nu återstår kardanaxel, fördelarflytt, elhärva med box, bränslesystem, kylare, tryckrör med intercooler och säkert en hel del annan skit jag inte har räknat med, men det visar sig
Hoppas att det finns någon som fortfarande följer mig med tanke på hur sparsamt jag uppdaterar, men nu börjar det på att hända grejer!
Ha det så gott så hörs vi!
//FabbeG