2705
Sök

Transportkollen.com - Varning för bluff

2 Inlägg
6 januari 2021
Trådstartare
Hej,

Har min bil på försäljning på blocket och min vän också. Vi blev båda kontaktade inom några minuter av en person som vill köpa bilen direkt. Utan någon förhandling eller liknande. Dock krävde personen ett utdrag från transportkollen.com för att få banklån beviljat. De var väldigt på, att man ska dra ut en rapport från den sidan.

Gick nästa på bluffen och höll på att skriva in mitt bank kort nr innan jag började söka runt efter detta företag. Allt lukta bluff. Då jag och min vän kom på de så sluta de svara oss, vilket ytterligare bekräfta bluffen. Sidan är nyskapad, innan årsskiftet.

Då jag stör mig extrem på andra som försöker lura vanliga personer vill jag varna för sidan om ni blir kontaktade av någon för detta. Vet ej om det är rätt att lägga upp det här, men låter en moderator ta beslut på det.

Mvh

2 845 Inlägg
6 januari 2021
Anmäl till blocket också om det inte är gjort redan. Och gärna polisanmälan om bedrägeriförsök.

Polisen gör kanske inte mycket men om fler anmäler så kanske.....

1 Inlägg
7 januari 2021
Precis som StorSork säger så är dom väldigt heta och vill komma och köpa bilen, jag hade lång sms chatt och anade ingen oro, inte heller när "hon" ville ha ett utdrag ifrån transportkoll.com, tyvärr gick jag på detta och betalade 199:-kr med kort.
Tror ni "hon" kom på avtalad tid och köpte bilen....Nopp....Hon svarar såklart ej heller på mina sms längre....BLUFF !
Kortet är spärrat och jag har lärt mig ännu en gång att man inte ska vara godtrogen ):
Senast redigerat av Mustangen99 (7 januari 2021)

Forummoderator
18 008 Inlägg
7 januari 2021
Tråden kommer att bli kvar. Dessa blufföretag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 Inlägg
7 januari 2021
Exakt samma hände för mig idag med.
Skrev att hon kunde gå in och kolla själv på carfax
Senast redigerat av turbofille (7 januari 2021)

2 Inlägg
8 januari 2021
Trådstartare
Mustangen99 skrev:
Precis som StorSork säger så är dom väldigt heta och vill komma och köpa bilen, jag hade lång sms chatt och anade ingen oro, inte heller när "hon" ville ha ett utdrag ifrån transportkoll.com, tyvärr gick jag på detta och betalade 199:-kr med kort.
Tror ni "hon" kom på avtalad tid och köpte bilen....Nopp....Hon svarar såklart ej heller på mina sms längre....BLUFF !
Kortet är spärrat och jag har lärt mig ännu en gång att man inte ska vara godtrogen ):

Tråkigt, men tur att det endast blev 199kr inte mer. Kunde gått värre...

Sök