Jag kallar detta off topic trots att det handlar om bilar.
Det handlar nämligen om sjukt många bilar och jag har ingen aning om hur många jag kommer ihåg men tror det är närmare 50.
Förmodligen har man fel i knoppen. Men jag har iaf hållit mig på vägen och inte kört på nån organisk varelse.
Andra bilar har blivit närgångna ett par gånger när jag backat.
Jag tar det från början får vi se.
Synd att ni inte kan hjälpa till. Det kommer inte funka.
1. Renault R8.
Fyrkantig lätt liten bil som var blå men inte med vita gordinilinjer.
Svansmotor. Köpte ihop med en kompis när vi var 17. Vi blev skjutsade av en som redan fått körkort och vi hamnade på taket i skogen. Bara jag blev skadad på en arm. Pappan till en speedwayförare vi kände bodde nära och råkade vara där. Fick hjälp.
Föraren hade välbeställd far så det blev nytt tak, omlackering med vita gordinilinjer. Jag övertog bilen.
2. Nedgradering. Simca 1000. Det näst sämsta jag haft. slopades snabbt. Motorbrand som iofs släcktes direkt, snö packades in i framvagnen så¨bilen inte gick att styra.
3. MB 190 modell rund /äldre, köpt på Philipssons. Kopplingsvajern av på första resan. Fick lämna den tillbaka.
4. Opel Admiral -65. 6-cyl. Härlig bil, vet inte varför jag skippade den. För törstig kanske. Eller vänta nu, hette den Admiral?
5. Fiat 850 sport coupe. Körde lite i grusgrop hos en klubb, kom alltid trea efter två saabar.
6. Volvo Amazon B16 trimmad. Ganska trist men körde på Gelleråsen hos samma klubb. För att lära mig kurvtagning.
7. Pontiac Lemans V8 -63 300 hk, tvåstegs automat powerglide, underbar gång tills lådan sprack. Oljan läckte, båtfirma svetsade aluminium men fortsatte läcka. Nytt försök och verkstan brann upp.
Provisorisk tätning med glasfiber, droppade lite och lådan slutade växla. Körde på ettan till en handlare i stockholm, han berömde den "fina växlingen" men bjöd en struntsumma.
Bytte med en zigenare, fick en BMW 2000. Glad över att zigenaren inte märkte växellådsfelet glömde jag öppna motorhuven på BMW:n. Mycket rost där. Men gick suveränt.
8. Mustang -65 med fena bak. manuell. Lånbytte med en rolig typ som bodde i skogen så jag fick köra hans Opel 1700.
Han körde av vägen och mot en stolpe. Ramsned Mustang. Sålde den billigt och fick lite pengar av den roliga typen samt låna hans Opel 1700 ett tag.
9 Opel Rally kadett. Kul bil. Minns inte vad som ev hände med den. Körde den i jobbet som servicetekniker på värmereglering.
10 Mercedec 220 SE. Flyttade till Stockholm.
Här uppstår första "svarta hålet" allt är borta i minnet för cirka fem år. Tror jag hade en annan gammal Mercedes något år.
Fattas säkert några bilar.
Edit kom på senare, Tre bilar köptes på bilfirma som gick i KK. Kompis köpte två. De jag minns är En Cortina GT och en Valiant.
TVÅ Chevrolet Corvair. Svansmotor. En med turbo -65 och en 4-dörrars "500" som hade reg nr DOG 400 (kul eftersom ca 400 dog med modellen i USA) och den gav jag bort till en god vän, som efter meck-försök bad att få sälja den. Det gick ju bra.
13-14-15 Tre bilar samtidigt.
MB radiobuss -58, MB 240 D 3.0 Corvair Corsa turbo (kvar) Avyttrade Buss och Corvair.
16 MB Pagoda cab. byttes jämnt mot
17 MB 190 SL cab på 5000 mil.
Drog husvagn med MB 240 D 3.0 tills motorn slut. Glömde byta olja.
18 Svart hål igen och nu tog det verkligen stopp. NEJ efter 30 sekunder dök den upp. MB 319 D rolig ganska rund buss
19 Behöll ovanstående och kompletterade med Daihatsu Charade (3 cyl) och enda bil med kamremshaveri skadade ventilhattar och lagade själv mha en kompis. Bilen blev aldrig människa igen, såldes billigt.
20 Porsche 912. Med 911-motor 2,0 liter.
21 ? Märkligt, jag vet att jag hade nåt mer samtidigt som vardagsbil.
22 Import Tyskland MB 450 SLC
23 Import Tyskland MB 280 CE , tvingades byta motor för avgasregler. Sålde tyska motorn.
24 Import Tyskland Porsche 911 SC -84. Vilken bil. Men besvärligt med alla papper mm samt
även komplettering i Sverige.
25 Chevrolet Van
26 MB 380 CE, härlig törstig bil.
Detta var 1992 så det är många kvar.
Men svart hål igen och nu verkar det omöjligt att koppla..
30 ( pga tre glömda bilar längre upp)
Efter att ha förlorat en massa pengar på flera bilar, dyra reparationer på MB och Porsche mm så gick
jag över till en lång rad billiga bilar. Renault Trafic, flera Nissan Micra, Husbil VW LT31 och en skylift på
MB 407 D samt förskräckelsen som höll på att kosta mig livet NIVA -95 med dieselmotor.
De tre sista hade jag samtidigt och behöll sen bara husbilen under ett år, resa runt Sverige.
Får man räkna ett ånglok? Ett sånt hann jag också med i samma veva.
37 (?) Peugeot Partner.
38 Toyota corolla -98, helt underbar bil som alltid fungerade.
39 VW LT35 skåp, inredde den, sen föll den på rost i balkarna mm. slumpades då ingen orkade svetsa.
40 Citroen Xantia -99 2.0 HDI. Säga vad man vill men underbar bil, snabb, otrolig väghållning 0,6 l/mil
Förstördes genom sabotage. Skrotades. Men stod då med några bes-tvåor.
41 Subaru Forester diesel -2010, fin, nyskick, men skippades då jag hörde att många såna motorer rasade.
42 Subaru Outback bensin 2,5. Funkade i 4 år, sen vissa problem. Törstig. Såldes avställd. Gick bra.
42 VW T5 4-motion -2015. och
43 Fiat Bravo -2008 1,6 diesel.
Jasså inte fler?? Har nog missat nåt. Ursäkta för tråkig läsning om nån orkade.
Det handlar nämligen om sjukt många bilar och jag har ingen aning om hur många jag kommer ihåg men tror det är närmare 50.
Förmodligen har man fel i knoppen. Men jag har iaf hållit mig på vägen och inte kört på nån organisk varelse.
Andra bilar har blivit närgångna ett par gånger när jag backat.
Jag tar det från början får vi se.
Synd att ni inte kan hjälpa till. Det kommer inte funka.
1. Renault R8.
Fyrkantig lätt liten bil som var blå men inte med vita gordinilinjer.
Svansmotor. Köpte ihop med en kompis när vi var 17. Vi blev skjutsade av en som redan fått körkort och vi hamnade på taket i skogen. Bara jag blev skadad på en arm. Pappan till en speedwayförare vi kände bodde nära och råkade vara där. Fick hjälp.
Föraren hade välbeställd far så det blev nytt tak, omlackering med vita gordinilinjer. Jag övertog bilen.
2. Nedgradering. Simca 1000. Det näst sämsta jag haft. slopades snabbt. Motorbrand som iofs släcktes direkt, snö packades in i framvagnen så¨bilen inte gick att styra.
3. MB 190 modell rund /äldre, köpt på Philipssons. Kopplingsvajern av på första resan. Fick lämna den tillbaka.
4. Opel Admiral -65. 6-cyl. Härlig bil, vet inte varför jag skippade den. För törstig kanske. Eller vänta nu, hette den Admiral?
5. Fiat 850 sport coupe. Körde lite i grusgrop hos en klubb, kom alltid trea efter två saabar.
6. Volvo Amazon B16 trimmad. Ganska trist men körde på Gelleråsen hos samma klubb. För att lära mig kurvtagning.
7. Pontiac Lemans V8 -63 300 hk, tvåstegs automat powerglide, underbar gång tills lådan sprack. Oljan läckte, båtfirma svetsade aluminium men fortsatte läcka. Nytt försök och verkstan brann upp.
Provisorisk tätning med glasfiber, droppade lite och lådan slutade växla. Körde på ettan till en handlare i stockholm, han berömde den "fina växlingen" men bjöd en struntsumma.
Bytte med en zigenare, fick en BMW 2000. Glad över att zigenaren inte märkte växellådsfelet glömde jag öppna motorhuven på BMW:n. Mycket rost där. Men gick suveränt.
8. Mustang -65 med fena bak. manuell. Lånbytte med en rolig typ som bodde i skogen så jag fick köra hans Opel 1700.
Han körde av vägen och mot en stolpe. Ramsned Mustang. Sålde den billigt och fick lite pengar av den roliga typen samt låna hans Opel 1700 ett tag.
9 Opel Rally kadett. Kul bil. Minns inte vad som ev hände med den. Körde den i jobbet som servicetekniker på värmereglering.
10 Mercedec 220 SE. Flyttade till Stockholm.
Här uppstår första "svarta hålet" allt är borta i minnet för cirka fem år. Tror jag hade en annan gammal Mercedes något år.
Fattas säkert några bilar.
Edit kom på senare, Tre bilar köptes på bilfirma som gick i KK. Kompis köpte två. De jag minns är En Cortina GT och en Valiant.
TVÅ Chevrolet Corvair. Svansmotor. En med turbo -65 och en 4-dörrars "500" som hade reg nr DOG 400 (kul eftersom ca 400 dog med modellen i USA) och den gav jag bort till en god vän, som efter meck-försök bad att få sälja den. Det gick ju bra.
13-14-15 Tre bilar samtidigt.
MB radiobuss -58, MB 240 D 3.0 Corvair Corsa turbo (kvar) Avyttrade Buss och Corvair.
16 MB Pagoda cab. byttes jämnt mot
17 MB 190 SL cab på 5000 mil.
Drog husvagn med MB 240 D 3.0 tills motorn slut. Glömde byta olja.
18 Svart hål igen och nu tog det verkligen stopp. NEJ efter 30 sekunder dök den upp. MB 319 D rolig ganska rund buss
19 Behöll ovanstående och kompletterade med Daihatsu Charade (3 cyl) och enda bil med kamremshaveri skadade ventilhattar och lagade själv mha en kompis. Bilen blev aldrig människa igen, såldes billigt.
20 Porsche 912. Med 911-motor 2,0 liter.
21 ? Märkligt, jag vet att jag hade nåt mer samtidigt som vardagsbil.
22 Import Tyskland MB 450 SLC
23 Import Tyskland MB 280 CE , tvingades byta motor för avgasregler. Sålde tyska motorn.
24 Import Tyskland Porsche 911 SC -84. Vilken bil. Men besvärligt med alla papper mm samt
även komplettering i Sverige.
25 Chevrolet Van
26 MB 380 CE, härlig törstig bil.
Detta var 1992 så det är många kvar.
Men svart hål igen och nu verkar det omöjligt att koppla..
30 ( pga tre glömda bilar längre upp)
Efter att ha förlorat en massa pengar på flera bilar, dyra reparationer på MB och Porsche mm så gick
jag över till en lång rad billiga bilar. Renault Trafic, flera Nissan Micra, Husbil VW LT31 och en skylift på
MB 407 D samt förskräckelsen som höll på att kosta mig livet NIVA -95 med dieselmotor.
De tre sista hade jag samtidigt och behöll sen bara husbilen under ett år, resa runt Sverige.
Får man räkna ett ånglok? Ett sånt hann jag också med i samma veva.
37 (?) Peugeot Partner.
38 Toyota corolla -98, helt underbar bil som alltid fungerade.
39 VW LT35 skåp, inredde den, sen föll den på rost i balkarna mm. slumpades då ingen orkade svetsa.
40 Citroen Xantia -99 2.0 HDI. Säga vad man vill men underbar bil, snabb, otrolig väghållning 0,6 l/mil
Förstördes genom sabotage. Skrotades. Men stod då med några bes-tvåor.
41 Subaru Forester diesel -2010, fin, nyskick, men skippades då jag hörde att många såna motorer rasade.
42 Subaru Outback bensin 2,5. Funkade i 4 år, sen vissa problem. Törstig. Såldes avställd. Gick bra.
42 VW T5 4-motion -2015. och
43 Fiat Bravo -2008 1,6 diesel.
Jasså inte fler?? Har nog missat nåt. Ursäkta för tråkig läsning om nån orkade.
0
0
0
0