3984
Sök

Mondeo AC o Kyla samt El o Vakum

2 Inlägg
2 juli 2021
Trådstartare
Mondeo 99 2.5 duratec Aut med skiftande problem.

Bilen beter sej knepigt. Bytte tändstift och den gröna vakumslangen till EGR gick sönder. Plast av den hårdare modellen. Tog av en annan motor jag hade stående. Vet ej om jag blandat ihop nåt med vakumet då bilen rycker vid 70 km och all kyla utom vindrutan försvann. Bilen har stått stilla ett år efter tändstift/olja/luftfilterbyte också,så vet ej om det har samband med det..
Fick rem (till ac o allt annat)o bränslefilter bytt nyligen,men ryckandet kvartstår.ACn började skrika efter det.Sen har det bara gått utför...

Kollat o bytt säkringar i motorrum.
Kollat säkringar i kupen under passagerarsidan samt under förardelen.Hade dock inte nåt relä (det större) att byta o kolla med.
Ryckt isär mittkonsoll o upptäckte ett glapp i ac vredet. Märkt att ibland går inte acn stänga av efter flertalet tryck. Nu verkar det funka iaf.
Hörde ett litet pys från nån av vakumslangarna när jag vred på mittenknappen som reglerar cirkulation.Alltså när jag stängde av systemet. Noterade att nån tejpat runt den gula tunna slangen som delar sej. Tog bort tejpen.Satte på och stängde av cirkulationen igen.Tyckte jag hörde pysande längre ner så kollade vänster vakumburk.Vredet till den går ej att rubba. Kollade vakumburk,högra vid passagerarsidan. Den går att vrida hur lätt som helst. Den verkar ha en elektrisk styrmotor vid spjället,så undrar lite om jag inte får nån luft alls från alla fyra luftintagen rakt frammåt om det är vakumburken till höger eller vänster jag behöver byta eller hur vet jag om det är elmotorn ?
Ska det ligga tryck på båda vacumburkarna i kupen,när bilmotorn är avstängd ? Eller finns det nåt som reglerar trycket o stänger av det ?

Kupefläkt snurrar o går.

Skulle också vilja be nån vänlig själ som har en 2.5L Duratec om nån skulle vilja kunna ta ett kort vid tändspolen,på vakumslangarna så jag är hundra på att allt suttit rätt från start.

Efter att jag fått knappen att funka och
kört ut på testrunda så börjar det låta väldigt skumt..låter som ett jättehögt blåsljud, dovt och det låter från högra sidan någonstans vid torpedväggen,eller hjulet,troligen.Låter som nåt inbyggt tryck släpps ut.

Denna Mondeon har EJ digital display. Så om någon har motorn att sälja så vore jag glad.Har en mondeo skrotad med digital display ifall nån behöver byta.

En grön lampa som har med växellådan har börjat blinka också..aod tror jag det står.

Tyckte det luktade bränt när jag startade bilen också men hittar inga brända kablar i kupen,vad kan kan se
med blotta ögat iaf. Motorn till flärparna på höger sida har inga brännskador utifrån sett iaf. Alltså,dom flärparna som öppnar o stänger ventilation med elmotor och vakum.

Kupefiltret var igensatt och jag har endast avlägsnat skräpet sålänge o blåst lite med tryckluft. Avhjälpte inte felet.

Bytt ventilen som sitter till höger om tändspolen. EGR solenoidventil.

Vore jättetacksam om nån kunde komma på felet. Verkar som allt som fixas på bilen,gör problemen värre.

Ingen som kan Ford Mondeo ? Admin kanske kan flytta inlägget till avancerat ?
Senast redigerat av slinds (2 juli 2021)

Sök