3077
Sök

Bränslepump 740 -88

35 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Hejsan, jag har en volvo 740 från 1988, det sitter 2st kablar från bränslepumpen under bilen, en svart och en vit. Den svarta glappar och håller på att dumma sig, så bilen har dött mitt i korsningar, på parkeringar osv. Den sitter fast hårt i en kabelsko som sitter med en mutter, hur kan jag fixa så den inte slutar ”jorda” eller vad det är och så bilen inte håller på att dö pga den glappar?

6 104 Inlägg
16 juli 2021
Börja med att ta reda på exakt var den glappar. Tjuvkoppla pumpen så den går konstant och börja sedan peta på kabeln här och där till du ser var det glappar. När du vet vad och var felet är kan du lättare bestämma hur du skall fixa det.

35 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Okej, de skulle inte gå att koppla på kopplingsledning och dra in i kupen så om de skulle sluta funka kan det lösas på annat sätt än att trycka sig in under bilen mitt i en korsning? Tänker om man bara tvinnar på en kopplingsledning och jordar vid sätet någonstans? Skulle de kunna vara en lösning tror du?

1 137 Inlägg
16 juli 2021
Det är ofta lättare att faktiskt ta reda på var felet ligger och åtgärda det ordentligt istället för att fjanta runt med hillbilly-lösningar...

Ta reda var det glappar alt. Dra en ny kabel utmed den gamla. Du kommer tacka dej själv i slutändan smile

35 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Okej, den sitter däremot också på ett ställe där de är bra mycket rost, kan de också ha lite mer saken att göra? Är de bra om jag slipar ner de till ren metall har jag för mig?

6 104 Inlägg
16 juli 2021
Nej, att tvinna dit en ny ledning är ingen bra lösning. Om den svarta är jord till pumpen, vilket man först måste reda ut ordentligt, så kan man koppla ur den och göra en ny jordledning. Men inget tvinnande, det görs ordentligt med påpressade ringkabelskor då. Annars blir man snart stående i någon korsning igen, helst när det är snöslask och rusningstrafik också.

35 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Okej, men kan det som sagt ha med att de är riktigt mycket rost där den sitter?

6 104 Inlägg
16 juli 2021
Om det är riktigt mycket rost där kabeln är ansluten till jord kan det förstås påverka.

35 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Okej, jo jag fäste den vid sidan om och nu fungerar det, däremot dog bilen när jag rullade i lite högre hastighet. Jag rullade i en backe i cirka 85km/h och bilen dog men gick igång genom att rullstarta i backen, växellådan är rätt skakig och motorn är lite slö. Jag har inte kört så mycket snabbare med bilen då det inte behövts (den har hållit sig inom stan då jag har nyare bil om jag åker längre sträckor), men betyder det att bilen inte klarar av att köra höga hastigheter? Vågar nämligen inte köra över 85 nu då de känns osäkert, som sagt är växellådan väldigt skakig osv. Är det nånting man kan göra åt eller finns det nån risk att köra högre hastigheter? Tänk om bilen inte klarar av det och dör? Eller var det bara pga jag rullade för att spara bensin?😃

1 137 Inlägg
16 juli 2021
Frikopplade du i nerförsbacken och rullade fritt? Är tomgången lite svajig pga olika anledningar kan det göra att motorn stannar.

Hur menar du att växellådan är skakig? Skakar den för att motorn går illa eller är det bara vibrationer i spaken? Dåliga motor- och växellådskuddar kan göra att spaken rycker omkring, likaså kass lagring på kardanen.

35 Inlägg
16 juli 2021
Trådstartare
Yes jag frikopplade och rullade fritt, bilen har en b230E. Ibland på tomgång verkar de som den ska dö för de vibrerar så mycket. Sen har jag ingen aning faktiskt om det handlar om dålig motor eller vibrationer i spaken. Men betyder det då att bilen inte klarar av högre hastigheter? Och hur kan sådant lösas isåfall?

1 701 Inlägg
17 juli 2021
Hmm, går den ens på alla cylindar?.. En service, med nya stift o koll av tändkablar-bränsletryck osv..vore nog en bra start.

Lycka till /Husse

35 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
Yes jag får göra så, be nån kolla de så jag vet. Tack så mycket!

6 104 Inlägg
17 juli 2021
Ja, låter som en service av tändsystemet vore på sin plats

35 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
Yes, då löser jag det. Vill ju nämligen kunna våga köra över 85 utan att tro att bilen ska dö hela tiden😆 det är också lite småjobbigt i längden när växellådan / spaken skakar så mycket

Sök