2417
Sök

Golf 4 GTI AC felsökning

120 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
Hej!
Tänkte kolla om någon/några har erfarenhet av problem med AC på en Golf 4 GTI (om nu gti-versionen är något speciell), för att kanske kunna undvika att behöva lämna in bilen.

Förra året så lämnade jag in bilen och det var endast en säkring vid batteriet för ac/fläkt eller liknande som var trasig, och AC:n fungerade igen. Tyvärr började det knacka medans den var igång, vilket visade sig vara remhjulet/magnetkopplingen som vobblade, vilket inte hände när det var avstängt.

Nu i år så fungerar inte AC:n över huvud taget och magnetkopplingen aktiveras ej. Har kollat upp kablaget till magnetkopplingen och det verkar vara intakt, men jag får endast 4V konstant, vilket jag antar bör vara 12V endast när den är aktiv? Det finns tryck i systemet.

Någon som har något tips på vad som går att undersöka? Är byte av tryckkontakten rekommenderat?

3 326 Inlägg
17 juli 2021
Att det "är tryck" är ingen garanti för att det är rätt mängd.
En gasolflaska har samma tryck tills den är nästan tom. Kylmedia har samma egenskap.

En tryckvakt har oftast brutit av rätt anledning. Reläer och kablage kan också fela. Även magnetspolen till kopplingen.

VAG hade tidigt kompressorer utan magnetkoppling.  Dom har splines i centrum som SKA brista vid kompressorproblem. Men dom är för svaga och kan haverera utan att kompressorn är trasig.
Är du säker på att den har magnetkoppling, så du inte mäter på flödesventilen?

Man ser skillnaden om man vet lite, men jag vet inte hur mycket du vet.

Edit, ser nu att det var en Golf IV.
Dom har sannolikt magnetkoppling.
Senast redigerat av Mossan1 (17 juli 2021)

* Voff voff *
10 701 Inlägg
18 juli 2021
Mossan1 skrev:
VAG hade tidigt kompressorer utan magnetkoppling.  Dom har splines i centrum som SKA brista vid kompressorproblem. Men dom är för svaga och kan haverera utan att kompressorn är trasig.
Är du säker på att den har magnetkoppling, så du inte mäter på flödesventilen?

Man ser skillnaden om man vet lite, men jag vet inte hur mycket du vet.

Edit, ser nu att det var en Golf IV.
Dom har sannolikt magnetkoppling.

Tjejen hade förut en Beetle -99. Det är ju samma bil som Golf IV egentligen. Den hade splines om jag inte minns helt tokigt... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök