Hej!
Jag skulle definitivt säga en diesel 6a n57d30 alltså, glöm helt och hållet 4orna. Ska inte vara några problem med kedja osv på tidiga 525d-530d-535d. 550d är bara rent overkill, dyrt och för många turbo som kan rasa;) 25-30-35 är typ samma motor med 6a och turbo. 35d är 6a me dubbelturbo.
Förrutom egr och dpf så tror ja inte på att det finns några större bekymmer. Kör du långa sträckor så behöver du inte oroa dig över dpf om du inte delete den alltså. Vissa kan ha problem med turbo men det har visat sig mest på 2.0 skitmotorn men lyssna efter turbovin iaf när du provkör eller nått vin alls från motorn. 525d kan man iaf chippa från 204hk original till 300. 35d är ett monster original och kan bli ännu mer skrämmande efter chip den me. Jag hade otur med min manuella låda på min 2.0d men hoppas att du inte har samma otur som mig. tror att 35d kommer endast med automat och tänker du köra automat se till att den är servad iaf. Med det sagt skulle ja kolla efter en 6a diesel bimmer av dom motorerna ja nämnde;)
Kan också rekommendera kanske en e klass ifall det är nått av din smak och en 6a där också typ e300-350cdi, vissa exemplar har ju haft spridarproblem, kedjor och växellådor så kolla upp gärna och googla lite vilken som är bäst för dig. Nån mer merca kunnig får svara här;)
Hoppas detta hjälpte dig nått^^