3162
Sök

Sannlikhet om topplockning är sprucken eller inte ?

25 Inlägg
30 augusti 2021
Trådstartare
#1
Renault traffic 2003 1,9 diesel.

Hur bedömer ni sannolikhet om topplocks packning har sprucket?

# kondens kommer från avgas rör
# övertryck oljefällan

# EJ övertryck i expansions kärl
# EJ Vatten i Oljan. normal oljebeskaffenhet.

Jag har märkt att det gått åt mera kylarvatten och jag fyllt på ..och tycker jag fått fylla på oftare nu på slutet.

Finns chansen  att topplocks packning läcker på ett ställe som ger dessa symtom.

surt ifall det är spricka i toppen?
vet ej om det finns kylare till EGR, där det kan läcka och så.

Hur gör en märkes verkstad vid felsökning?

När man lyfter toppen kan man ju med spray ifall man den vägen kan se uppkomna sprickor.

Begagnad topp har jag sett kosta 10 lök ?

När det går åt mera kylarvatten? vilket håll lutar min fråga åt ? packning eller sannolikhet att det är spricka i toppen med..
Har jag tur så kan packningen bara vara på väg o spricka.. vad tror ni ?
tack för svar!

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 augusti 2021
#2
dumle651 skrev:
Renault traffic 2003 1,9 diesel.

Hur bedömer ni sannolikhet om topplocks packning har sprucket?

# kondens kommer från avgas rör
# övertryck oljefällan

# EJ övertryck i expansions kärl
# EJ Vatten i Oljan. normal oljebeskaffenhet.

Jag har märkt att det gått åt mera kylarvatten och jag fyllt på ..och tycker jag fått fylla på oftare nu på slutet.

Finns chansen  att topplocks packning läcker på ett ställe som ger dessa symtom.

surt ifall det är spricka i toppen?
vet ej om det finns kylare till EGR, där det kan läcka och så.

Hur gör en märkes verkstad vid felsökning?

När man lyfter toppen kan man ju med spray ifall man den vägen kan se uppkomna sprickor.

Begagnad topp har jag sett kosta 10 lök ?

När det går åt mera kylarvatten? vilket håll lutar min fråga åt ? packning eller sannolikhet att det är spricka i toppen med..
Har jag tur så kan packningen bara vara på väg o spricka.. vad tror ni ?
tack för svar!

läcker säkert någon annanstans än toppen..  på en diesel läcker det inte bara ner lite vatten i förbränningsutrymmet utan kan det läcka vatten in i cyl gör den det när den är avstängd och i övrigt trycker den komp ut i expantionskärlet...      det är väldigt högt cylindertryck i en diesel så dom visar det brutalt om packningen är trasig..

Kör fort så hinner inget hända...


Sök