2625
Sök

Srs-lampan lyser, ha dit motstånd, släcks lampan automatiskt då?

5 Inlägg
16 oktober 2021
Trådstartare
#1
Har en Volvo S60 där den förbannade srs-lampan lyser. Så tanken är att koppla in ett motstånd. Kommer lampan slockna automatiskt eller måste man ta bort den med en dator? Gäller airbagen under sitsen eller om den sitter bredvid.
Senast redigerat av Synvilla (16 oktober 2021)

7 398 Inlägg
16 oktober 2021
#2
jag hade tagit ut felkod å ev fixat felet,, är ju ej säkert det är så farligt dyrt smile


5 Inlägg
16 oktober 2021
Trådstartare
#3
granadadr skrev:
jag hade tagit ut felkod å ev fixat felet,, är ju ej säkert det är så farligt dyrt smile

Att det inte är så dyrt att fixa airbagen?

320 Inlägg
16 oktober 2021
#4
lampan kommer inte slockna automatiskt får radera felkoden

5 Inlägg
16 oktober 2021
Trådstartare
#5
ottorb skrev:
lampan kommer inte slockna automatiskt får radera felkoden

Kommer det att gå att radera koden, eftersom att den är permanent?

Forummoderator
18 038 Inlägg
16 oktober 2021
#6
Tja, får du dit ett motstånd av rätt typ så bör lampan slockna efter i värsta fall 30 minuters körning. SRS övervakas av bilen hela tiden och är mycket nitiskt mot out-of-spec. Därav denna möjlighet. Prova det först. Rekommenderar dock att du fixar airbagen. Krockar du och airbagarna inte löser ut som de ska kan bilen bli utsatt för en teknisk undersökning. Framkommer det att du mixtrat med SRS-systemet kommer försäkringsbolaget glatt att neka ersättning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 398 Inlägg
16 oktober 2021
#7
är ganska vanligt att kontakten bak i airbagen släpper,, gjort det på 2 av mina bilar,, smile


Forummoderator
18 038 Inlägg
16 oktober 2021
#8
granadadr skrev:
är ganska vanligt att kontakten bak i airbagen släpper,, gjort det på 2 av mina bilar,, smile

Någon specifik kontakt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 310 Inlägg
16 oktober 2021
#9
Hybrid_ skrev:
Tja, får du dit ett motstånd av rätt typ så bör lampan slockna efter i värsta fall 30 minuters körning. SRS övervakas av bilen hela tiden och är mycket nitiskt mot out-of-spec. Därav denna möjlighet. Prova det först. Rekommenderar dock att du fixar airbagen. Krockar du och airbagarna inte löser ut som de ska kan bilen bli utsatt för en teknisk undersökning. Framkommer det att du mixtrat med SRS-systemet kommer försäkringsbolaget glatt att neka ersättning.

Men det verkar vara givaren under passagerarsätet, som känner av om någon sitter där eller inte. Just det är väldigt vanligt på bland annat BMW E39, hade det på en som jag ägde ett tag. Då installerade jag ett sådant motstånd. Det simulerar att någon sitter där, så att vid en eventuell krock löses passagerarens airbag alltid ut. Därav ingen inverkan på säkerheten. (Hade varit värre om den simulerade ett tomt säte, så att airbagen inte lösts ut även om någon suttit där. Det hade inte varit OK.)


Forummoderator
18 038 Inlägg
17 oktober 2021
#10
Mew skrev:
Hybrid_ skrev:
Tja, får du dit ett motstånd av rätt typ så bör lampan slockna efter i värsta fall 30 minuters körning. SRS övervakas av bilen hela tiden och är mycket nitiskt mot out-of-spec. Därav denna möjlighet. Prova det först. Rekommenderar dock att du fixar airbagen. Krockar du och airbagarna inte löser ut som de ska kan bilen bli utsatt för en teknisk undersökning. Framkommer det att du mixtrat med SRS-systemet kommer försäkringsbolaget glatt att neka ersättning.

Men det verkar vara givaren under passagerarsätet, som känner av om någon sitter där eller inte. Just det är väldigt vanligt på bland annat BMW E39, hade det på en som jag ägde ett tag. Då installerade jag ett sådant motstånd. Det simulerar att någon sitter där, så att vid en eventuell krock löses passagerarens airbag alltid ut. Därav ingen inverkan på säkerheten. (Hade varit värre om den simulerade ett tomt säte, så att airbagen inte lösts ut även om någon suttit där. Det hade inte varit OK.)

Okej. Det köper jag rakt av. Men TS vet väl inte vilken givare som lagt av? Det kan man bara avgöra med hjälp av att läsa felkoder? Förvisso kan man sätta in ett motstånd på olika ställen och på detta sätt komma fram till vilken airbag som felet ligger i. En något krånglig metod. Som kanske kräver felkodsradering lik förbannat för att säkerställa rätt sensor.

Jag vill att ingen skriver vilket motstånd som ska appliceras för att systemet ska vara i balans. Vi ska inte uppmuntra till att manipulera detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
17 oktober 2021
Trådstartare
#11
Jag har varit till Volvo, och det är själva airbagen som behövs bytas ut.
Och ingen behöver skriva vilket motstånd det ska vara, det vet nog den som tar åt sig jobbet. Men att slänga ut 6200 på en ny airbag, njaaaaa. Får se hur jag gör. Vela som sagt veta om lampan slocknar, inget annat.

* Voff voff *
10 634 Inlägg
17 oktober 2021
#12
Lampan slocknar inte med mindre än att felkoden raderas med hjälp av "dator".

Att göra bilen strömlös och/eller laga felet släcker inte lampan. Varken direkt eller efter 30 min.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök