17 november 2021
Trådstartare
Hej,
Har en BMW 325d årsmodell 2009 som gått 24 000 mil nästan helt problemfritt. Nu har den ett problem som flera verkstäder hittills inte lyckats lösa.
Bilen går helt problemfritt korta sträckor i stan. Motorn har full kraft och den går bra i motor och låda, men när man ger sig ut att köra längre sträckor händer följande:
Efter ca 2-5 körda mil börjar motorn hacka, gå ojämnt, den svarar inte på gaspådrag. Problemen kan gå över, men kommer tillbaka och slutar med att motorn helt enkelt stannar. Jag kör då in till vägkanten och försöker starta om bilen. Det går inte (startmotorn går men motorn startar inte) Jag tar då ut bilnyckeln, väntar någon sekund, sätter tillbaka nyckeln och då startar bilen. Ofta kan den sedan gå problemfritt en stund, men sedan kommer samma problem tillbaka. Samma sak upprepar sig, motorn börjar hacka, svarar inte på gaspådrag och stannar. Som värst stannade bilen 7 ggr under en resa på 15 mil. Ofta uppstår problemen i ett svagt motlut på motorvägen när motorn behöver lite mer bränsle/kraft för att hålla farten.
Bilen krånglar aldrig korta sträckor i stan. Gör man en kick-down i stan så matar motorn och turbon med full kraft. Problemen uppstår när motorn är varm och man åker längre sträckor.
Avlästa felkoder visar på felaktigt tryck i bränsleinsprutningen, men vad som orsakar dessa felkoder är oklart.
Bränslefilter är nyligen bytt. För ett år sedan rensades partikelfiltret.
Alla verkstäder jag pratat med kliar sig i huvudet och har ingen tydlig idé om vad problemet är.
Extremt förvirrande för mig att bilen går helt perfekt korta sträckor och att problemen endast uppstår vid längre körningar.
Har hört alla tänkbara teorier i form av "skit i tanken" "trasig bränslepump" "bilen suger luft" "el-fel", "fel på spridarna", fel på turbon".
Är det någon som har stött på liknande problem och har en tydlig idé om vad som kan orsaka felet?
Tack på förhand!
Per