3875
Sök

"Oil pressure insufficient" Citroen C5

4 Inlägg
3 februari 2022
Trådstartare
Hej! Helt plötsligt när jag var ute och körde idag började det pipa och fick upp ett varningsmeddelande på displayen "Oil pressure insufficient" stod det. Körde direkt hem och kollade under huven då var oljestickan täckt i olja och det låg även olja i motorn. Någon som vet vad som orsakat detta och hur jag fixar det? Kan tillägga att det var rätt kallt ute (-17) och bilen var lite segstartad utan motorvärmare. Hörde inget konstigt från motorn medan jag körde utan bara att varningssignalen pep och visade varningsmeddelandet upprepade gånger.

2 849 Inlägg
3 februari 2022
Otillräckligt oljetryck varnade den för. Hoppas det gått bra med motorn, köra med lågt oljetryck är obra.

Kör du korta sträckor mycket? Tänker på frusen vevhusventilation.

Du skriver det låg olja i motorn och oljestickan täckt i olja. Du menar kanske det var olja full motorrummet?

När gjordes service sist?

4 Inlägg
3 februari 2022
Trådstartare
Hej, tack för snabbt svar!

Har aldrig haft det här problemet tidigare, kör i princip bara korta sträckor. Använder inte bilen ofta, max 1 gång i veckan. Ja exakt, det låg olja i motorrummet. Gjorde service för cirka 15 månader sedan.

Forummoderator
18 135 Inlägg
3 februari 2022
Oljebyte och kanske ta en helsyntetolja som är mer lättflytande.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök