Kompressor fyller samma funktion som en turbo. Vill du få mer effekt kommer du behöva mer bränsle. Ska man göra det "simpelt" så kanske styrsystem och spridare från en turbomotor kan fungera?
För drevningen behöver du veta hur många liter luft kompressorn pumpar per varv, du behöver också veta hur många liter luft motorn tar emot per varv (i detta fall då 2,3 liter). Skulle du vilja ha 1 bars laddtryck så behöver drevningen göra så att du pumpar 4,6l/motorvarv.
Säg att kompressorn då pumpar 1,15l/varv så behöver den snurra 4 varv på ett motorvarv.
Är det en A-traktor, skippa intercoolern. Nöj dig med 0,6 bar kanske så kommer du märka klar skillnad.
Grundprinciperna är som sagt som med en turbomotor, så det skulle också vara möjligt att montera en progressiv BTR, och laddar du så pass att du bottnar originalspridarna går det sätta in extra spridare som är styrda av en tryckvakt. Vid laddtryck på t ex 0,5 bottnar std spridarna, då har du en extra std spridare som öppnar vid 0,4 bar tack vare en tryckvakt som är styrd av laddtrycket etc. Ingen optimerad metod, men det fanns många som trimmade likt detta back in the day när det inte skulle få kosta något