panda666 skrev:
Hej på dig!
Första du kan kolla på är ifall det är nått missljud från kedjan, allt mellan 1000-4000 varv samt vid tomgång, hör du nån grövre rassel spring därifrån. Dessa motorer n47 har haft mängder med kamkedjeras tyvärr. Nu säger inte jag att alla rasar men kan vara bra att kontrollera. Fullservad bil vore att föredra också och inget som säljaren lovar och inga kvitton eller papper finns.
Testa ordentligt växellådan både manuell eller automat det du ska köpa, på manuella testa alla växlar då det har förekommit att nån växel inte går in. På automat versionen när du kör se till att den växlar mjukt o fint.
Kombi versionen brukar ha luftfjädring i bakvagnen som brukar strula där luftbälgarna pajar och bilen blir ihopsäckad där bak, inte alls ovanligt fel. Så stäng av bilen och kolla om den säckar ihop och om den höjs till rätt läge, händer det inget då kostar det att byta dom båda, byter man bara en så pajar nästa också ganska snart.
Det finns en meny i i-driven där man kan se när service behövs med motorolja, bromsar, kontroll of fordon, samt bromsvätska så kolla upp vid provkörning när allt detta behöver göras.
När du provkör testa att köra över 50-60kmh och bromsa, känner du klonk i framvagn eller glapp eller nått missljud alls brukar det vara främre länkarmarna som är i dåligt skick eller bussningarna, ganska vanligt fel.
Det är sköna bilar att köra och väldigt bekväma samt går snålt som tusan men det är många ägare som tyvärr skiter i att ta hand om dom. Vill du slippa bekymmer med kedjan kan ja rekommendera 525-530d fram till 2011 som har en rak sexa diesel som har inga bekymmer med kedjan och går riktigt bra och dricker inte mera än 20d samt priserna bör ligga likvärdigt med 20d. Miltalen är inte så himla viktigt så länge man tar hand om den, har sett fina ex som har rullat över 60.000mil som går som nya.
Hoppas detta hjälpte och önskar lycka till;)