it_mutt skrev:
Ditt påstående är inte heller sant enligt FIVA, då dessa ger
veteranbilsklassen "veteran" ett spann på 1/1 1905 till 31/12 1918. Det är alltså inte alla bilar tillverkade till och med 1918...ens enligt FIVA.
Bilar före 1/1 1905 är alltså inte hemmahörande i "Veteran"-klassen, utan "Antique"-klassen.Med det inte sagt att jag har något emot deras klassning. Men, då vi vi är i Sverige och har en specifik definition av vad "veteranbil" innebär i Svenska språket, så är det givetvis lagom fel att påstå att en SAAB aldrig kommer få veteranbilsstatus. Det kommer den absolut få. I Sverige. Men den kommer inte hamna i FIVA:s veteranbilsklass "Veteran".
Rätt.
Borde ha skrivit att bilar tillverkade före 1905 klassas som Antique.
F ö kan diskuteras vad som i folkmun kallas veteranbil.
Jag har den personliga beteckningen skattesmitare på de bilar som är mer än 30 år gamla.
Besiktningssmitare kallar jag dem som är mer än 50 år gamla.
Båda ovanstående enligt ett rullande tidsschema.
Många bilbeteckningar har genom åren urholkats.
Till det grövsta hör VW:s beteckning Limousine på Typ 1.
I MG-kretsar diskuterades beteckningen Tourer, och vilka modeller som med rätta kunde ha detta epitet.
TD, TF och MGB har utvändiga dörrhandtag och den senare styggelsen fasta sidorutor, vilket MGA inte hade, utom på Coupén.
MGA är således en Tourer.
Finns de som hävdar att en Tourer inte får ha fast vindruta.
Men då snubblar man liiiite in på första Land Rovern, den utan prefix, som inte hade utvändiga dörrhandtag, men väl fällbar vindruta/vindrutor - som även Suzuki SJ/Samurai och Jeep YJ, TJ och KJ(okänt hur det är med JJ).
Intressant diskussionsämne, som aldrig tar slut.