2543
Sök

Hur ren blir en motor av motortvätt?

233 Inlägg
19 februari 2022
Trådstartare
#1
I samband med reparation pga oljeläck gjorde man motortvätt på verkstan. Nu när jag tittade såg det inte ut att vara så mycket renare än tidigare.

Hur mycket renare kan man förvänta sig av en motortvätt? Börjar ju fundera på om de inte gjort någon tvätt men debiterat ändå för jobbet.

Forummoderator
18 038 Inlägg
19 februari 2022
#2
Hm. En motortvätt innebär inte att man trycker ner en högtryckstvätt under huven. Vad är det för bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 421 Inlägg
19 februari 2022
#3
Det finns ju 100 olika sätt att tvätta en motor, med 100 olika resultat. Motortvätt kan ju betyda allt från att torka med en fuktig trasa till att lyfta ur och demontera hela motorn och gnugga från alla vinklar och vrår.

Spontant skulle jag säga att dom sprutat lite rengörningsmedel på dom lättåtkomliga ställena och torkat av.


6 634 Inlägg
20 februari 2022
#4
Motortvätt i verkstad innebär oftast borttagning av spår utav gamla läckaget

De/Dem

7 454 Inlägg
20 februari 2022
#5
skreech3 skrev:
I samband med reparation pga oljeläck gjorde man motortvätt på verkstan. Nu när jag tittade såg det inte ut att vara så mycket renare än tidigare.

Hur mycket renare kan man förvänta sig av en motortvätt? Börjar ju fundera på om de inte gjort någon tvätt men debiterat ändå för jobbet.

Är oljeläckaget borta har verkstaden gjort motortvätt.
Ingen seriös reparation utan att man rengör så att man kan demontera/ta isär utan att att föroreningar kommer in i motorn.
Om man tror att blir som ny, utvändigt, efter en motortvätt så tror man fel.

Själv gör jag motor- och motorrumstvätt med 5 56, elementpensel och tandborste samt trasor.
Började jag med på mina MC för flera decennier sedan.
Mer noga med motorrummet än med yttre/karossen.
Trevligt att kunna visa upp ett motorrum där svarta slangar glänser svarta, aluminium skiner och alla elkontakter/förbindningar är  rena så att de olika färgerna på dem framgår.
Ett rent motorrum minskar risken för elektriska överslag och krypströmmar.

Men vi är olika, andra nöter bort lacken - inte jag!

7 454 Inlägg
20 februari 2022
#6
Vad för bil och hur mycket hade verkstaden debiterat för motortvätten?

519 Inlägg
20 februari 2022
#7
ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Forummoderator
18 038 Inlägg
20 februari 2022
#8
doktorduett skrev:
ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Fast: En gammal mercedesdiesel från 80-talet är ju noll känslig för vatten och man kan högtrycka bäst man vill med vad som helst så länge insuget är skyddat. Samma behandling på en gammal sur bensin-fransman innebär nog att den inte startar igen.

Frågan är motiverad även om jag tror att det gäller en "modern bil" big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
20 februari 2022
#9
Hybrid_ skrev:
doktorduett skrev:
ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Fast: En gammal mercedesdiesel från 80-talet är ju noll känslig för vatten och man kan högtrycka bäst man vill med vad som helst så länge insuget är skyddat. Samma behandling på en gammal sur bensin-fransman innebär nog att den inte startar igen.

Frågan är motiverad även om jag tror att det gäller en "modern bil" big_smile

bilhandlaren gjorde en fet motortvätt innan jag hämtade min 940 med högtryck osv och när jag skulle hämta den så starta inte skiten^^ dom behövde kosta på med nya stift, rotor, tändkablar osv;) så motortvätt kan ja inte rekommendera men att tvätta rent skit runtom försiktigt med trasa osv och som ovan sa att man tvättar rent försiktigt om det varit läckage förr är ok men helst inte högtryck^^

460 Inlägg
20 februari 2022
#10
Såg en accent -06 och motorn ser helt ny. Fråga ägaren och han tvättar själv. Men jag vågar inte göra det särskilt på nyare bilar!

4 145 Inlägg
20 februari 2022
#11
Jag har öst över kopiösa mängder med avfettning, blåst rent med högtrycken, enda problemen är stenåldersmotorer med fördelare som man kan behöva lossa och låta torka ur innan start
men annars utan problem var sig det är Fransoser eller Tyskar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 126 Inlägg
20 februari 2022
#12
spillolja skrev:
Jag har öst över kopiösa mängder med avfettning, blåst rent med högtrycken, enda problemen är stenåldersmotorer med fördelare som man kan behöva lossa och låta torka ur innan start
men annars utan problem var sig det är Fransoser eller Tyskar

smile

Samma här! Gör säkert en motortvätt i veckan och peppar peppar så har det ej lett till problem. Dock kör jag vattenslang eftersom det är enklare :-)

Enda bilen jag inte gör det på är våran Clio. Det räcker det med dimma för att den ska börja misstända pga av vatten runt tändspolarna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

233 Inlägg
20 februari 2022
Trådstartare
#13
Jag hade lite föreställningen att motor tvätt var lite som att köra in en högtryck och spola rent, avfettning innan eller annan rengöringskoliox. Jag hade torkat bort det värsta läcket med trasa, men såg inte ut som det var avsevärt stor skillnad. De hade dessutom sagt att de skulle kolla om det kom läck nån annanstans ifrån men inte påpekat nånting. En bekant påpekade dock att ventilkåpan läcker. Och det borde väl verkstan ha sett. Lite tveksam till om de har slarvat eller hoppat över moment.

519 Inlägg
22 februari 2022
#14
det kvitter väl vilken bil det är, vräka på med högtryck för inget bra med sej.
men en vanlig motortvätt med avfettning o vatten är inget problem. FÖRUTOM om direkt far in  o försöker starta bilen.
först blås tort med tryckluft o lått gärna bilen stå någon timme o torka + man kan täcka vital delar med en plast påse innan man börjar.
så har jag alltid gjort o jag är 58 år o det har funkat i alla tider på gamla som nya bilar oavsett märke


Hybrid_ skrev:
doktorduett skrev:
ursäkta, men va spelar det för roll vilken bil det är ?

Fast: En gammal mercedesdiesel från 80-talet är ju noll känslig för vatten och man kan högtrycka bäst man vill med vad som helst så länge insuget är skyddat. Samma behandling på en gammal sur bensin-fransman innebär nog att den inte startar igen.

Frågan är motiverad även om jag tror att det gäller en "modern bil" big_smile

140 Inlägg
4 mars 2022
#15
Ställer en liten fråga relaterat till ämnet. Jag har två toppar till min V4 som jag ska göra iordning. Men de är bra skitiga. Törs jag blåsa på dem med högtryck? Ska sen efteråt slipa ventilerna och sedan blir det att byta de toppar jag redan har mot dessa då ena ventilen på ena är så gott som sönderbränd. smile

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar

4 145 Inlägg
5 mars 2022
#16
Det ska inte vara några problem, dränk in med avfettning och blås rent
är det härdade ventilsäten för blyfri bensin ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

140 Inlägg
5 mars 2022
#17
spillolja skrev:
Det ska inte vara några problem, dränk in med avfettning och blås rent
är det härdade ventilsäten för blyfri bensin ?

Tyvärr inte. För dyrt att sätta i. ^^

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar


Sök