2 februari 2022
Trådstartare
Hej,
Frågan gäller en Saab 95 biopower 2.3t aut. Bilen har gått 27.000mil.
Drar en lång historia kort,
Började med att lämna den till en hobbymek som bytte ventilkåpspackningen, gjorde service med olja, stift samt alla filter. Vid detta tillfälle gick slangar till vevhuset sönder som gjorde att den gick in i Limp mode och gick väldigt dåligt om man inte rörde gaspedalen. Så detta löstes provisoriskt för att sedan bytas riktigt på verkstad där ett helt vevhuskitt med alla slangar och den oljefällan samt backventil byttes. Hämtade bilen och efter en km så var problemet tillbaka med limpmode osv. Den hobbymeken kollade igen och läste av felkoder som pekade på spjällhuset och dem tittade på vevhuset som dem sa var slut. Efter en vecka nu byttes spjällhuset, dem nollställde det samt tog bort felkoder. Efter en km igen så tänds allt o felen kvarstår, dem nollställde allt igen men utan framgång. Så nu vet jag seriöst inte vad jag ska ta mig till längre, innan allt detta gick den bra, 10.000kr senare går den skit. Bytte bil till denna just pga att den förra höll på lika dant den stod på verkstad varje vecka med nya fel. Så oturen fortsätter, haft bilen ett par månader och har i princip inte använt den pga alla fel. Behöver hjälp att tänka vad jag ska göra, tänker inte lägga ut en krona till utan att veta att felet blir löst.