3379
Sök

Hur få ny bil "allergifri"?

75 Inlägg
30 mars 2022
Trådstartare
Hej

Hämtade ut en ny bil för några dagar sedan. Min tjej har allergi/astma och hon fick fruktansvärda besvär efter första bilturen. Finns det något bra sätt att få bort nybilslukten och alla de kemikalier/skit den innehåller?

Min egen inte alltför vilda gissning är all den nya plasten och tyget i bilen avger sig partiklar nu när allt är så nytt.

Ska sägas att jag använder bilen i huvudsak så problemet är inte SÅ akut men jag vill ändå vi ska kunna åka bägge två i bilen:)

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 mars 2022
vädra ur bilen tror jag är den lättaste lösningen.. kanske göra någon form av ozonbehandling  i bilen det kan hjälpa

Kör fort så hinner inget hända...

7 441 Inlägg
30 mars 2022
Det är ett gammalt känt fakta att man ALDRIG ska köpa ny bil om man har småbarn eller själv är överkänslig eller lider av allergi.
Så gott som alla nya bilar har mycket "plast" i inredningen.
"Doften" av nybil, som f ö finns att köpa på sprejflaska till äldre bilar, brukar inte vara borta förrän efter runt 3 år.
Olika lösningsmedel avgår samt flamskyddsmedel, ftalater och isocyanater.
Alla mycket skadliga för känsliga och ömtåliga människor - speciellt spädbarn.
Enda bilmärke som har mjuka stoppningar av lump i stället för skumplast är Mercedes, vad jag känner till.

Att det skulle gå att "driva ut" dofterna med ozonbehandling tvivlar jag på - men vet inte säkert.
Att t ex tobaksrök återkommer efter några veckor vet jag säkert.
Har själv en ozongenerator - för 30 kvm -  som jag brukar i bilen då och då för att få bort "hunddoften".
Men visst blir det bättre några veckor, för att sedan återkomma.

För några år sedan bytte jag in en bil, som jag haft hund i, mot en ny JEEP hos VEHO BIL AB i Kungens Kurva.
JEEP-återförsäljaren drog av 10.000:- på inbytespriset, eftersom att hundsaneringen skulle kosta så mycket, uppgav man.

Skulle vara mycket intressant att få veta om din tjej reagerar lika starkt i en Mercedes:

Forummoderator
18 004 Inlägg
31 mars 2022
Vi hade på jobbet hyrt 2 herrar som gick runt med en elektronisk näsa och kollade luftkvalitén. Till saken hör att det fanns en analog visare mitt på den så de kunde "lukta sig fram" till eventuella problem. Helt plötsligt slog mätaren i botten på det röda fältet så nålen gav ifrån sig ett lite tickande. Efter att ha snurrat runt på platsen sträckte de in den i en fabriksny bil som stod med rutorna nere. Tick igen...

De kom ju från ett företag som jobbar med certifieringar. Att sitta i den bilen utan ventilation skulle då vara rent hälsovådligt. Körde bilen med upphissade rutor och fläkten på cirka 40-50% i 4-5 minuter och de mätte igen. Klart höga siffror men "några timmar klarar man i den miljön på dagarna"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 441 Inlägg
31 mars 2022
Fick ni reda på om det var flamskyddsmedel, ftalater, isocyanater eller lösningsmedel som avgick?
Tror instrumentet heter gasspektrometer.
Används för att spåra gaser som t ex freon.
Även för att kolla tankar och gatubrunnar innan nedstigning tillåts.

Undrar hur många som känner till att nya bilar är så hälsovådliga som de är?
"Folk" gillar "nybilsdoften" - utan att veta vad det innebär, tyvärr.

75 Inlägg
31 mars 2022
Trådstartare
Tack för alls svar. Får se lite hur jag gör. Blir väl att "vädra" ur skiten med tidens gång. Synd att inte tjejen kan åka med bilen på ett tag.

Min första tanke var att sätta en avfuktare i bilen för att "suga" ut fukt och då förhoppningsvis få med sig "skit" på det sättet.

Forummoderator
18 004 Inlägg
31 mars 2022
torsen skrev:
Fick ni reda på om det var flamskyddsmedel, ftalater, isocyanater eller lösningsmedel som avgick?

Tyvärr torsen. oklart. Min nya bil har rullat 250 mil bara och den står still alla helger. Den luktar intressant på måndag morgon fortfarande. Är väl medveten om problemet så klimat på högsta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
6 april 2022
Man kan alltid köra ett kort test med ozon. Vi jobbar med det, och ozon funkar till typ alla organiska luktmolekyler. Risken finns att det inte hjälper mot nybilslukten som är mera kemisk, men man kan alltid göra ett mycket kort prov, typ 2–3 minuter, för att testa. Det är viktigt att man kör kort, för ozon kan funka dåligt med vissa lösningsmedel, så att man får en annan dålig lukt. Märker du en ny obehaglig lukt, ska du inte fortsätta, givetvis. Se en <a href="https://ozonstockholm.se/vad-skall-man-inte-sanera-med-ozon.html">artikel </a> jag skrev om det här:

När gammal lukt och t.ex. hundlukt kommer tillbaka beror det på att luktmolekyler sitter inlagrad i säten och mattor. De sipprar ju fram efter ett tag, eftersom ozonet inte kan komma hur långt som helst in i kuddarna. Men trägen vinner. Kommer lukten tillbaka kör man en kort omgång igen. Det är så det funkar – av naturliga orsaker.

Jobbar på OzonStockholm och hjäpler gärna till vid allmänna frågor om ozonsanering av bilar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 april 2022
Hybrid_ skrev:
torsen skrev:

Tyvärr torsen. oklart. Min nya bil har rullat 250 mil bara och den står still alla helger. Den luktar intressant på måndag morgon fortfarande. Är väl medveten om problemet så klimat på högsta...

värre blir det när bilen blir riktigt riktigt varm..

våra nya bussar är det samma sak med..  totalt oduglig lukt som nästan sticker i näsan.   jag är ju endå ganska van vid lösningsmedel men det där är något annat smile   mina bilar luktar iaf inte något mer än min skogsfriska wonderbaun som jag har i mina bilar...smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 441 Inlägg
7 april 2022
FRS05 skrev:
Tack för alls svar. Får se lite hur jag gör. Blir väl att "vädra" ur skiten med tidens gång. Synd att inte tjejen kan åka med bilen på ett tag.

Min första tanke var att sätta en avfuktare i bilen för att "suga" ut fukt och då förhoppningsvis få med sig "skit" på det sättet.

Nu vet jag ju inte vad det är för bil du köpt.
Föreslår att du tar en tur med tjejen till en Mercedes-återförsäljare och undersöker hur hon reagerar på en nyare Mercedes.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök