Tjenare, har inte uppdaterat på väldigt länge så här kommer ett längre inlägg.
Då jag har bytt ut M90-växellådan mot en GS6-37DZ från en BMW så stämmer inte längre växellådslänkaget. Har därför tagit ett stag från en M47-växellåda och kapat av och sedan kortat ner. Fastsättningen för staget på växellådan är identisk med Volvos växellådor med en sprint och en hylsa som håller denna på plats.
Har på denna bild då kapat av staget och tagit en gängstång (för att få staget helt rakt) som passade inuti rören och sedan gängat ihop det innan jag svetsade det.
Nerslipad efter svetsningen.
Har en snäll kompis som svarvade till ett par nya bussningar där staget ska sitta ihop med växelspaken.
Uppsmort med glidfett, bult med låsmutter monterad. Funktionstest helt klart godkänt.
Bytt ut spaken mot en av MKM:s fina skapelser. Väldigt trevlig med distinkta växellägen och kort slag. Har inte monterat gummidamasken som ska vara på spaken över hålet i växellådstunneln på bilden men den är monterad nu, så det hela ger en väldigt clean look.
Har därefter gett mig på att montera en ny kardan. Det är endast främre delen som behöver bytas ut. Och här har man turligt nog en bolt-on lösning. Man tar främre kardanen från en Volvo 240 med M47 växellåda. Denna kardan med hardy-skiva passar perfekt på BMW-lådan. Har därefter byggt om stödlagret och monterat 740ins då detta är mycket mer stabilt än 240ins.
Fästet för att kunna bulta dit detta är byggt av ASS. Behövde modda detta lite då lagret kommer lite längre fram nu när växellådan är utbytt.
Lite mer bilder på kabelragningen.
Dra fram lite ledningar för tändspolarna och VVT-solenoiderna. Många ledningar som skulle överallt, detta var nog det pilligaste av allt när man sen skulle på med skyddsstrumpa och krympslangar.
Men bra blev det.
Ledningssats för insprutarna.
Trångt under insuget så då får man jobba underifrån.
Då blir det såhär bra sen.
Borrade ett hål i insugsplenumet och gängade det för insugningstempgivaren.
Fick bygga lite fästen för min nya fuelrail. Tog ett par tjocka plattjärn som man fick smida till.
Bygge av downpipe och avgassystem. Riktigt tidskrävande är man ska försöka få ihop alla skarvar och böjar. Beställde ett 3" modellanpassat halvsystem men det visade sig fort att detta inte skulle passa något vidare. Men det gick iaf att använda rören även om man fick kapa, vända och bygga om dessa
Här kan man även se wastegaten monterad. Downpipen är byggd i rostfritt stål och är 3,5" för att sedan gå ner till 3" igen när man är under bilen. Har endast punktat detta själv då det sedan skulle tig-svetsas ihop.
Fick bygga lite nya upphängningar. Ljuddämparen är en Apple racingdämpare.
Svetsmutter till lambdasonden.
Bygget av återcirkuleringen från WG:n in i downpipen.
Gängade hålen i flänsen på grenröret för att kunna fästa turbon med skruvar.
Keramisk coating lagd inuti och utanpå grenrör, downpipe och avgashuset till turbon.
Monterat ett uttag i en täckkåpa vid A-stolpen för att kunna koppla datorn till Maxxecut lite smidigt.
Såhär ser en del av monteringen utav dubbla pumpar ut i en Nuke bränslecatchtank.
Demonterade bränsletanken för att kunna dra alla nya bränsleledningar. Passade också på att kolla så att det inte fanns smuts eller annat i den. Man kan även se den lilla baffel som finns i den.
Har handlat slang och de flesta av kopplingarna till bränsle och oljesystemet på Hydroscand i Kalmar. Kan varmt rekommendera dessa killar då dem har en fantastisk service och kunnande. Det som dem inte kunde få fram har jag tagit hem från Speeding.
Såhär blev catchtanken i bagaget.
Oljetillförsel för turbon.
Oljereturen påbörjad. Här ser man även EGT-givaren.
Kompressorhjulet på turbon, billetfräsningen är en fröjd för ögat.
Monterat push-lock nipplar på så mycket det har gått där det är luftstyrt.
Mac-ventilen monterad.
Demonterat fästet där bränslepumpen egentligen brukar sitta. Denna hållare kommer jag att använda till det nya bränslefiltret. Här har jag nu blästrat fästet och lackat det.
Satt dit dem nya fjäderbenen fram. Dessa har spindlar från 740in då dessa har bättre geometri.
Eftersom det är 740 spindlar så behöver man ha ombyggda spindelleder från 240ins länkarmar till 740ins kulbult. Dessa ser ut såhär.
Sen när man trimmar så måste man ju även få stopp på bilen. Tänkte testa dessa S60R bromsarna fram, får se om det räcker till. Adaptrarna är ifrån ASS. Man behövde gänga upp hålen i spindlarna för att få dessa att passa.
Slutresultat med skivor och belägg från Brembo. Slits och hålborrning har Getech löst åt mig.
När man byter bromsoken fram till dessa så kan man inte heller ha dubbla bromsslangar fram. Därför tog jag och drog om bromsrören fram så att dem inte skulle gå på framvagnsbalken, jag vill kunna demontera denna lättare och utan att behöva tömma bromssystemet samt så är det onödigt med dubbla rör fram till oken bara för att sätta ett T-kors där.
Det var det jag hade för denna gången