3702
Sök

Volvo 244 T5 byggtråd

Uppgradering av det mesta på bilen.

26 687 Visningar
Uppdaterades senast 6 juli 2023
32 Inlägg
1 september 2020
Trådstartare
#41
Kolvrinsgapet inslipat. 0,6mm på översta ringen och 0,65mm på andra ringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-dfd742ae0ee861e1da1b114568b8c99b.jpg

Monterat ihop kolvarna med vevstakarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3e0690b0c4811ec500129598e00dc032.jpg

Mätt upp lagerspelet till ramlagerna med hålindikatorklocka. Och sen mätt på vevaxeln med mikrometer. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0f7d1e333669143422a72b0b225f832f.jpg

Har inte använt Volvos rosa tätningsmedel då jag har detta gröna som blivit över från jobbet och det är vad Audi använder till att täta sina flänsar med så jag vet att detta funkar lika bra. Plus så ser det häftigare ut än rosa wink Har använt mig utav en skumgummiroller och applicerat på ytan. Man behöver ej lägga ett tjockt lager. Det som syns här på bilden är på gränsen till för mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-fe99658b57fba37af4a85d6bfee0ba9d.jpg
Lagt i vevaxeln och smörjt in med monteringsolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-dc5eee0c3eba9be01afb737a16019824.jpg

Monterat mellandelen och dragit åt alla bultar för hand.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e22590948b0d5b6ae3ed42f11f77ac81.jpg

Dragit alla bultar med moment och avslutar med att dra ramlagerbultarna 90grader.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f14168abfc67e2476452fcc3093b0012.jpg

Tryckt i alla kolvar och dragit fast vevstaksbultarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b8463e2164f01336c6e2e6ab78e2718b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-66dd2442a055710b7b43c4f65379def4.jpg

Just det, innan kolvarna monterades så gängade jag upp oljereturen för att kunna använda en AN-koppling där, istället för rör med o-ringar. M20x1,5 blev det där nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-53d8ab8d727ad92668b163d21dbf4a32.jpg
Senast redigerat av kallenystrom (1 september 2020)


32 Inlägg
21 oktober 2020
Trådstartare
#42
Nu kommer det en längre uppdatering igen!

Kontrollerat skärringspackningen med alla vatten/oljehålen till toppen. Man behövde göra två nya hål i bakkant för vattenflödet. Fick borra upp små hål för att sedan slipa upp dem med en dremel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-91c333387e0b5bf7a7685848a5e20b5f.jpg

Monterat toppen och dragit åt alla ARP-topplocksbultarna med moment och sedan släppt dem en i taget för att sedan dra dem igen för att dem skulle sätta sig i gängorna.
Har sen satt i tryckarna och smörjt dem med monteringsolja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-09c6ac71bf220584f1a124eb52f4889f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-495889eb15df435e20a9e9fa3dca2a10.jpg

Har nu börjat plocka av delar från motorn som behövs för att få ihop min nya. Termostathus, vattenrör och givare bland annat hittils. Motorn ska även den plockas ur med lådan så småningom så jag kan ta tex insuget, oljetråget och motorfästena på den för att få ihop den andra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-acdafb69304b3e3be12e20afe060c074.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-1718601c295e689eac525c4e631fcab2.jpg

Lite delar som blivit demonterade hittils.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-17a72bcf52cf75d4eb34a3821e772b31.jpg

Monterat termostathuset med en tillfällig termostat som är borrad igenom för att den inte ska hindra vattenflödet när jag varmkör motorn för att kunna efterdra toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-ef0d00efec386d2b17ca2ce39ce3c43b.jpg
Denna termostat är det jag kommer använda mig utav sen. Öppnar vid 80 grader istället för vid 90.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-01c988eb32a67778516566e0691eebcd.jpg

Vattenrör överflyttat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-8db9b9a451ae7606fe5749282f5829fb.jpg

Då man kör med ARP-bult + fiberpackning så rekommenderas det att efterdra topplocksbultarna efter man varmkört motorn så att allt sätter sig.
Då jag inte är sugen på att montera motorn i bilen för att kunna starta upp den för att sedan behöva plocka bort övre delen av cylinderhuvudet och det jobb som medföljer med det, så har jag lånat denna finurliga värmare. Denna klarar av att värma upp vattnet till ca 100 grader och cirkulera det med en inbyggd elpump. Har kört med värmaren i ca 1h och efter det låtit motorn svalna av igen. Har sen lossat en bult i taget och sedan dragit åt den på nytt med moment.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4be1a819d3a543fdb0f32484cc9b620c.jpg

Rollat cylinderhuvudet med tätningsmedel och sedan lagt i kamaxlarna samt o-ringarna som tätar runt tändstiftshålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-abba9ac3a2d50ce8c91bc0b931b83730.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-56e9cfd063a41db0f03aa2fa186ca2a2.jpg

Övre delen av cylinderhuvudet nerdraget och momentdraget. Har köpt specialverktyget som låser kammarna samt drar ner kåpan med från Biltema och det funkade ypperligt, var värt varenda krona.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a7c7e492579555848e5e68754c2541b4.jpg

Oljepump monterad. Har valt att ta en som är till en S60R, det ska egentligen inte vara någon skillnad på den och en vanlig men är lite osäkert så valde att ta en sådan ändå wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-fa45d1a9b9bfe40735fb37ad28a3f6b2.jpg

850-blocken har hydraulisk kamremsspännare och detta vill inte jag ha då jag anser att en mekanisk är bättre. För att kunna montera en mekanisk som då kommer ifrån de nyare blocken så krävs det inte jättemycket jobb.
På första bilden här så ser man att det finns ett litet förborrat hål. Detta får man borra upp med ett 6,8mm borr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-584182fd558985c16076aee251230e72.jpg
När man borrat så får man gänga med en 8mm gängtapp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0bee753fc5c2d9ba1f063a9aba00eda2.jpg
Efter detta så kan man montera spännaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3be7ca4a4be4466f8023950db58e585f.jpg

Satt i nya tätningarna bakom kamdreven. Viktigt är att dessa inte ska pressas in till anslag utan endast så att dem är jämna med ytterkanten på cylinderhuvudet. Gjorde detta fel som det syns på den högra tätningen på bilden. Denna tog jag loss och satte i en ny som jag inte pressade in för långt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-46298e55a0c314a9e4ddc28cc0ea4fa6.jpg
Har köpt nya VVT-enheter då det har varit ett problem med många av Volvos gamla att dem med tiden blir glappa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-eaaa0ac7ae8e19272876bde7662880e0.jpg
Här är dreven åtdragna och nollade på markeringarna. Man drar åt skruven som håller drevet lite löst, vrider sedan drevet medurs och ställer sedan det så att markeringen på drev och kåpan linjerar. Efter det så drar man åt centrumskruven med angivet moment. Då har man nollat dreven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a239b9ee64425ae104115393387ef8b3.jpg
Kamrem monterad och spännaren står rätt på visaren, har ställt den lite mer åt höger (spänd) då remmen kommer att bli slappare när man har kört ett tag. Dragit runt motorn och den går väldigt lätt och fint big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-608ffe1ba6deea937cd133e334db410a.jpg
Senast redigerat av kallenystrom (21 oktober 2020)


2 416 Inlägg
22 oktober 2020
#43
Nu blev jag nyfiken, varför anser du att mekanisk spännare är bättre än den hydrauliska? Det är extremt sällsynt att dom går sönder, och när dom gör det brukar det mer ofta än inte vara handhavarfel vid komprisionen av spännaren(vid t ex kamremsbyte).


Folkrace e livet!
606 Inlägg
24 oktober 2020
#44
Snyggt jobbat med motorn, ser kanonbra ut 😃👍

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137

32 Inlägg
25 oktober 2020
Trådstartare
#45
Lucif3r skrev:
Nu blev jag nyfiken, varför anser du att mekanisk spännare är bättre än den hydrauliska? Det är extremt sällsynt att dom går sönder, och när dom gör det brukar det mer ofta än inte vara handhavarfel vid komprisionen av spännaren(vid t ex kamremsbyte).

Haha två anledningar är det till att jag inte använde en hydraulisk. Första är att jag inte hade någon liggandes😅 Andra är att Volvo har ju själva gått ifrån den hydrauliska för att använda en mekanisk spännare, och vid högre belastning tror jag därför mer på en mekanisk om man bara ställer den rätt. En hydraulisk ser man ju inte om remmen börjar tappa spänsten på heller då det inte finns någon indikering. Men detta är endast min egna uppfattning och en som har jobbat på Volvo som jag har samtalat med😄  Lär märkas sen annars om jag tänkt fel...

-HakanRacing skrev:
Snyggt jobbat med motorn, ser kanonbra ut 😃👍

Tack så mycket! 😊
Senast redigerat av kallenystrom (25 oktober 2020)


32 Inlägg
30 januari 2021
Trådstartare
#46
Plockat ur motorn tillsammans med framvagnsbalk och växellåda. Väldigt smidigt att ta det neråt och slippa demontera fronten bl.a.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-519e043262fb75575dab76cdec771633.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-6c52f3641f1797f987771d841aee22e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-fa5cff6ef283a0e2552b2a94f0868d7e.jpg

Monterade ett extra skvalpskydd i oljetråget. Fick klippa till den lite i högre främre hörnet som låg emot tråget där det var omsvetsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-14dfc7d0737ec935110800d953c162f2.jpg

Oljetråg monterat. Använde Volvos rosa tätningsmedel här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-170860066e43e8e3a1ae60f4a3021ef0.jpg

Lackade upp motorfästena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b40e0039ae1f0d269dfc2e49ba2de2f5.jpg
Lite extra info, har inte det på någon bild men jag fick svetsa på och förlänga det högra fästet då det inte är samma bultmönster på en B5244T och en B5234T.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3388fa529654a5ac8e7569d40ef5a98c.jpg

Glasblästrat lite detaljer till motorn och även bromsfördelningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-09c099a298ac07fa38b274eb1fa537c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-6c7c49e0ea76e4533139464b980cbafd.jpg

Monterade dit den nya framvagnsbalken. Blästrad och pulverlackad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e94ac53345dc50d6d0f3ef635955f27e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e94cecf1c26788655eb795524b3c7bdc.jpg

Satte i ett stödlager i vevaxeln då det ej sitter från början då M90 växellådan ej behöver detta. Nu när jag ska använda en BMW GS6-37DZ växellåda så krävs det ett lager.
Beroende på om man har gamla vevaxeln eller nyare så skiljer det i dem. I gamla vevaxeln så är det uppsvarvat i den så att man får in kullagret längre än det som jag har satt i min. I den nyare om man vill ha ett lager längre in så får man a ett nållager. Men det går även att göra som jag ha gjort.
Använde även cylindrisk fastsättningsmedel till mitt. Lagret heter SKF 6002 RS.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-278fc1a40c42b50637e301ed9a575857.jpg

Svänghjulet monterat med ARP-bult och Loctite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f21f294b41d187eeb946387c11390353.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-209a6ddfbacc1c82c7846b0282af3b77.jpg

Lamell från Tenaci, köpt hos Bakaxeldelar. 240mm 6-puckad fjädrad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-5c303a15556fe742768fd44cd032746a.jpg
Och 765-tryckplattan monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-55e05b18c483bb23d95249d95c227fe0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-073c7324afca736edfe225df1e1ef5ee.jpg

Köpte mig en Tenaci kopplingsjustering som ska kunna ersätta den pinnen som sitter där original.
Kunde dock inte använda den då den byggde ut mer än vad den som var original gjorde och med 765-tryckplattan som är rätt stor så blev det för tight spel till urtrampningslagret som gjorde att kopplingsarmen bottnade i lådan. Så den justeringen hamnar på hyllan nu istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0d7dece7951e7adfd13f44fd48ba6201.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f438a3b24f2d3b66e4e3543ddf2c0dd4.jpg

Här är de åtgärder som krävdes för att få tillräckligt med spel på kopplingen.
Man får kapa och korta av hylsan som urtrampningslagret glider på då den annars kan ta i tryckplattan eller lamellen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-327c698c8a50cc29676a3ffdf851d66f.jpg
Jag slipade ur för bulten så att armen inte skulle ta i den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-8193e748552746a51498935deb1791d1.jpg
Fick bricka ut slavcylindern då den bottnade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-9951973ac5ad48e3c66c213eeac7251b.jpg

Motor och låda uppsatt i bilen igen. Växellådsbalken från ASS var det grym passform på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-8016777e703b71eca4144c768cc44b4e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-aaaf73cc21bf4d52c3d596c343d90f4f.jpg

Rensade ur det gamla elsystemet för nu ska det dras Maxxecu istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-05a74311a72b3b93115d8e13e1a68a8e.jpg

Testmonterade även turbon och grenröret. Ser ut som att det inte ska bli några konstigheter mot fjäderbenstornet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-2b4a8a3378034da2e7ca920c70153358.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-cb3bfd2a8e6a1bf5c5a8bdcd2b02c9dc.jpg


214 Inlägg
30 januari 2021
#47
Snyggt bygge 👍 varför ha du kapat tråget i framkant är det så trångt mot balken?


860 Inlägg
30 januari 2021
#48
Fin fremgang i bygget, mye bra arbeid her!
Clutch med for kort eller lang arbeidsvei kjenner jeg til, sliter med det samme. Hos meg ble det for kort arbeidsvei når jeg måtte bytte til sinterlamell. Prøver med hovedsylinder med mer volum først..
Senast redigerat av FredGaute (30 januari 2021)

695 Inlägg
31 januari 2021
#49
Ser grymt ut! Köpte du svänghjul, tryckplatta och koppling hos bakaxeldelar?


32 Inlägg
31 januari 2021
Trådstartare
#50
v8volvo skrev:
Snyggt bygge 👍 varför ha du kapat tråget i framkant är det så trångt mot balken?

Japp det är exakt därför det är kapat. smile

FredGaute skrev:
Fin fremgang i bygget, mye bra arbeid her!
Clutch med for kort eller lang arbeidsvei kjenner jeg til, sliter med det samme. Hos meg ble det for kort arbeidsvei når jeg måtte bytte til sinterlamell. Prøver med hovedsylinder med mer volum først..

Tackar! Jag hoppas detta kommer funka, annars om det blir problem så kan det nog bli att testa ett hydrauliskt urtrampningslager.

Surric skrev:
Ser grymt ut! Köpte du svänghjul, tryckplatta och koppling hos bakaxeldelar?

Tack! Nej svänghjulet och tryckplattan kommer ifrån ACM. Lamellen däremot är köpt hos Bakaxeldelar smile


32 Inlägg
25 februari 2021
Trådstartare
#51
Lite uppdatering igen.
Tog ju bort dämparna och fjädrarna som satt för nu tänkte jag testa BC coilovers med ställbar hårdhet. Har monterat bak än så länge.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-5a2d3c9b4a231c4d6fcaf0f004d23ae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e6a4c8966f445785d9f9d47e90083858.jpg

Har börjat med att dra elen till motorstyrningen. Svårt att ta bilder på detta då det inte syns så mycket skillnad förrens  man är klar med att ha kontakterat och klätt in slingorna med flexstrumpa.
Började iaf med att sortera ut alla kablar och dra ut dem till vart dem ska gå och dela upp sig i olika slingor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-2f20465fdf944766767492af65f9d968.jpg

Efter att ha sorterat kablarna så klipper vi dem i rätt längd och plockar ur härvan. Då klär vi in den i flexstrumpa och kontakterar ledningarna utanför bilen innan vi lägger i den igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-d4e5099ae728c69df15543ae02759c7d.jpg

Mycket kablar är det som ska sorteras, dem som blir över gömmer vi inne i kupén ifall man behöver ha dem i framtiden. Vid dragningen ser vi också till att allt ska gå och demontera lätt, blandar inte ihop Maxxets slingor med bilens eller reläboxens härva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-42e2e981eb542e007e930f5f8956c56b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-ebb0ab64c1e92ea007d58a52ead519d5.jpg

Passade också på att dra om, rensa och klä in all original-el som kommer ifrån kupén. Ser mycket mer städat ut nu jämfört med hur det ser ut i en 240 från början.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0e2fcc5db0810caa7cd0e843e7659f56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-1b8eb8e6c28cd7d295e435fca83ea7e0.jpg

Monterat Maxxet på samma ställe som original motorstyrdon sitter. Man ser även till vänster i bilden vart jag har satt relä/säkringsboxen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-6a92f7c15020a603e5ebd8d0216e7e42.jpg

En bit av original-härvan som kommer ifrån kupén.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-edf5f8b1d70b1f27b17dd417d62130dc.jpg


695 Inlägg
26 februari 2021
#52
De blir fint detta! Har du åkt BC tidigare?
Roligt att dra elen själv, då vet man hur allt är kopplat. Snyggt jobbat


2 416 Inlägg
26 februari 2021
#53
kallenystrom skrev:
Vid dragningen ser vi också till att allt ska gå och demontera lätt, blandar inte ihop Maxxets slingor med bilens eller reläboxens härva.

Alltid bra att göra så... Funkar tills första provstarten och man inser att något inte stämmer, och man börjar riva i vild panik för att leta reda på felet, åså ser det ut som ett ormbo efteråt big_smile tongue

Fint jobb iaf smile


32 Inlägg
19 april 2022
Trådstartare
#54
Tjenare, har inte uppdaterat på väldigt länge så här kommer ett längre inlägg.


Då jag har bytt ut M90-växellådan mot en GS6-37DZ från en BMW så stämmer inte längre växellådslänkaget. Har därför tagit ett stag från en M47-växellåda och kapat av och sedan kortat ner. Fastsättningen för staget på växellådan är identisk med Volvos växellådor med en sprint och en hylsa som håller denna på plats.

Har på denna bild då kapat av staget och tagit en gängstång (för att få staget helt rakt) som passade inuti rören och sedan gängat ihop det innan jag svetsade det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-10f3420367a0cdec35be8f30e2510433.jpg

Nerslipad efter svetsningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-8f0c753aee224d16234e79a8039c8c96.jpg

Har en snäll kompis som svarvade till ett par nya bussningar där staget ska sitta ihop med växelspaken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-da1ed2f2b222e09428ed0d0acac6829f.jpg
Uppsmort med glidfett, bult med låsmutter monterad. Funktionstest helt klart godkänt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-635ef55ff4b6668d5a5d4887a9d46010.jpg


Bytt ut spaken mot en av MKM:s fina skapelser. Väldigt trevlig med distinkta växellägen och kort slag. Har inte monterat gummidamasken som ska vara på spaken över hålet i växellådstunneln på bilden men den är monterad nu, så det hela ger en väldigt clean look.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3ead3c42a3f7035fe14993b65dad3ef9.jpg



Har därefter gett mig på att montera en ny kardan. Det är endast främre delen som behöver bytas ut. Och här har man turligt nog en bolt-on lösning. Man tar främre kardanen från en Volvo 240 med M47 växellåda. Denna kardan med hardy-skiva passar perfekt på BMW-lådan. Har därefter byggt om stödlagret och monterat 740ins då detta är mycket mer stabilt än 240ins.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-7d6888beac496e1deed296ecff1b3a44.jpg

Fästet för att kunna bulta dit detta är byggt av ASS. Behövde modda detta lite då lagret kommer lite längre fram nu när växellådan är utbytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-18dbc0e91da417a67ee258b2b395df10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-86c9cc2c099abee98dbd9765f2387e51.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-976828549f0b720e376f5954330d8196.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-71c0ef842d45b95a2a5f1e051dd918a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-d9c37e5936660a820b77473782ef39c9.jpg


Lite mer bilder på kabelragningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-76cad7ebff12e61d9308fffcca016576.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-2f20465fdf944766767492af65f9d968.jpg

Dra fram lite ledningar för tändspolarna och VVT-solenoiderna. Många ledningar som skulle överallt, detta var nog det pilligaste av allt när man sen skulle på med skyddsstrumpa och krympslangar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-37e6f0e87fa3ba6eb7bea4a3dd3a6ff8.jpg

Men bra blev det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e001065d0e1e2f8cfdbfc389863fed63.jpg

Ledningssats för insprutarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-153d7093ea1eaeb9889d75fe6b28bcff.jpg

Trångt under insuget så då får man jobba underifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-53275b004808a02cfbc023088a65af60.jpg

Då blir det såhär bra sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-50a7663608922066fc37b0a91a840590.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-63c235335686583058460545dd4d2a7c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0dc7dd09412050fe508eed1dcaed1466.jpg


Borrade ett hål i insugsplenumet och gängade det för insugningstempgivaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e36fdeeb9f69a4523b7333e451ebef26.jpg


Fick bygga lite fästen för min nya fuelrail. Tog ett par tjocka plattjärn som man fick smida till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-eb38db709aefd8e5e71df7bf2b813d73.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-bbdfe8e5f90e2ecc0b63867a868b32d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a56a136858a55911aedde80876ce90bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-9b0fcb4d434df31e7d0d74f22fc542e7.jpg


Bygge av downpipe och avgassystem. Riktigt tidskrävande är man ska försöka få ihop alla skarvar och böjar. Beställde ett 3" modellanpassat halvsystem men det visade sig fort att detta inte skulle passa något vidare. Men det gick iaf att använda rören även om man fick kapa, vända och bygga om dessa wink

Här kan man även se wastegaten monterad. Downpipen är byggd i rostfritt stål och är 3,5" för att sedan gå ner till 3" igen när man är under bilen. Har endast punktat detta själv då det sedan skulle tig-svetsas ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-cef74c2a39b446eeb780fe3948a8484f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-44743e50764a3bdb2771f40868cb3716.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a5ac9a8b5c3744cde0e0d5b81d5efb66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f4035ac2b9c076821f79deca90ffab2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-224f5fbdb5463cfa88a626eaa701a42a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-612e12ee125850433939dbee30275675.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-93c22dab88ebab226f2ae5b5b96b0d6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-480e81881236099d400f51c0210f1096.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-81d98477afca73c0b54b4d4a736669bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f3325a40b247471458b8375d23d3c2bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0bafba33cc7a5397828b82b9cdf5f716.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b0d40841f5df8ce24ff398bbcc113827.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-9b2119c610264c500ab65841197e520d.jpg

Fick bygga lite nya upphängningar. Ljuddämparen är en Apple racingdämpare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b5f7e3fcf655858f2515e363b7eddfb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-bae477000c47c337ef3009fa28f4b8c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a9ed8ce9b9a624ed00618971e693363d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c477eba363f6647db5e59e8dce15a9c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-d309718019be6e65a86d62e9bddc0e0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c7aedd0cf524680b77d4e739fb3d3cc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-1496f84eec087cfb1bcd326b0c2f2442.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-5f4e5cada0a6c5e8d60563472b5d149e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-07cfe548de5d38914c46dd148c116d15.jpg


Svetsmutter till lambdasonden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-aa12ab63a0a0dbd09945866f0a37484b.jpg

Bygget av återcirkuleringen från WG:n in i downpipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-bfeb4a6cdc71aa2de0c4b7c361e1c930.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-09951ae6b406114a76da87be2debbcb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-8b802f70a263a62b0ff47997e61233a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-298394f1dac8df8f948a98480fc1cda4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a334c3c2603b79aa81c82576bdfa382d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-cb63c1a0ce9ca2b42ec035d4e64d95a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b78449a951eb3301e4570b67caaafd9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-83133ff094bc237b99a8ffc5cb2706da.jpg


Gängade hålen i flänsen på grenröret för att kunna fästa turbon med skruvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-671f3c171e13cc4c920796513c509d0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4a5690bb5713fa03d49af6911af715c3.jpg

Keramisk coating lagd inuti och utanpå grenrör, downpipe och avgashuset till turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-42421890448e01e3fe2e70fc53b6d46f.jpg


Monterat ett uttag i en täckkåpa vid A-stolpen för att kunna koppla datorn till Maxxecut lite smidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-61d910e42008b9552c795e0e1084650b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-40dbd647a292435dacd95b476c8deb57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a67b79164faf35e111dcc7d5d7c7c758.jpg



Såhär ser en del av monteringen utav dubbla pumpar ut i en Nuke bränslecatchtank.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-d19313a0ec50a2878b6b75cf4c89ab71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-9a85520ac133b172db51ea91abb0becc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-194671c4b9228f45af60c629e8bde1ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-5e79ad03ef97f688dd7acba73c453450.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-a2b1b17a6fd7e6d1510e56d5ea0f5c3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-5fd146f2a191b1be053503e4d467efdb.jpg

Demonterade bränsletanken för att kunna dra alla nya bränsleledningar. Passade också på att kolla så att det inte fanns smuts eller annat i den. Man kan även se den lilla baffel som finns i den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-7da08e8df45df0d579adefedf88cfb4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-7acad661b83a9d345ed56e06a9a6c18d.jpg


Har handlat slang och de flesta av kopplingarna till bränsle och oljesystemet på Hydroscand i Kalmar. Kan varmt rekommendera dessa killar då dem har en fantastisk service och kunnande. Det som dem inte kunde få fram har jag tagit hem från Speeding.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-61911f2dc27f864946d3d68818e123ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-851b4ded9ace4786850c5f68aeada13e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-d393f17ef070d25a1904aa02a2fcf54c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-af9e3df0b126bb2424ea4f65263a9e25.jpg

Såhär blev catchtanken i bagaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4fca5bd254b0c1f35e6e384b81150127.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4da5a12bf8870e62c5df73e4a73dc475.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c97dd9953e6601ebc90c157a2d261bee.jpg


Oljetillförsel för turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-42bf0a4603f2019bbf31f2e9db43e6c2.jpg

Oljereturen påbörjad. Här ser man även EGT-givaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-bf37d2f8c27b730221e00de7e87238d2.jpg

Kompressorhjulet på turbon, billetfräsningen är en fröjd för ögat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-b0f25422f926b2177bd2e43c1f0b4cb0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-1460475b6dd0790ca33ccfee6a8339a9.jpg

Monterat push-lock nipplar på så mycket det har gått där det är luftstyrt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-e831c6f8c18e537af87378be20daa7bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-10bd47e0d4a243eb1361055dc2a5b3d5.jpg

Mac-ventilen monterad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-63a54c28c29532272fb3040c48c459ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-05761c742a0447dcd536d717fa2b3727.jpg


Demonterat fästet där bränslepumpen egentligen brukar sitta. Denna hållare kommer jag att använda till det nya bränslefiltret. Här har jag nu blästrat fästet och lackat det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-17fc77de1475ce9bd3f0679bf9ec9598.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-df051c1f19c37eb0203645978be39615.jpg


Satt dit dem nya fjäderbenen fram. Dessa har spindlar från 740in då dessa har bättre geometri.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-54642ec2c91eb05c04b6665d158cfa1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-3b3a3f392d63ecbee53981ec47ca90af.jpg

Eftersom det är 740 spindlar så behöver man ha ombyggda spindelleder från 240ins länkarmar till 740ins kulbult. Dessa ser ut såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-4a50a5bfec7f467f89b4da2916e8b3aa.jpg


Sen när man trimmar så måste man ju även få stopp på bilen. Tänkte testa dessa S60R bromsarna fram, får se om det räcker till. Adaptrarna är ifrån ASS. Man behövde gänga upp hålen i spindlarna för att få dessa att passa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-66159d8df892a33ccd4b320eee4faf2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-f35a2065c64a88bc8b7975b5f1eda969.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-046460cbc6c5f775e091ec09436b4b0a.jpg

Slutresultat med skivor och belägg från Brembo. Slits och hålborrning har Getech löst åt mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-233c4989112739bf312a7e7433c2d44b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-d2b6a855665c04f76ee487744a954492.jpg

När man byter bromsoken fram till dessa så kan man inte heller ha dubbla bromsslangar fram. Därför tog jag och drog om bromsrören fram så att dem inte skulle gå på framvagnsbalken, jag vill kunna demontera denna lättare och utan att behöva tömma bromssystemet samt så är det onödigt med dubbla rör fram till oken bara för att sätta ett T-kors där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-0cad90bab9b2ca5703925f3437552492.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c8874543cddbe8de7fe4af96862de004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212569/212569-c2cb693206643219cc2553ac27ecd7f2.jpg



Det var det jag hade för denna gången smile



Sök